به گزارش رادیو سهام و به نقل از بازار نیوز؛ کارشناسان حوزه مسکن با توجه به تمدید دولت روحانی اجرای سیاست های تشویقی و حمایتی درحوزه مسکن را برای شکل گیری عرضه وتقاضا متعادل ، ارائه مسکن با کیفیت ومکان مناسب برای قشر کم درآمد و تشویق سرمایه گذاران بخش خصوصی را عواملی تاثیرگذار بیان کردند.

دولت باید دست خصولتی ها را کوتاه کند
محمدعلی پورشیرازی کارشناس مسکن در رابطه با مطالبات بازار مسکن از دولت آینده گفت: دولت گذشته واحدهایی را با عنوان طرح مسکن مهر وبا قیمت نامناسب به مردم واگذارکرد. این طرح از لحاظ مکان وکیفیت به نوعی یک جنایت محسوب می شد.
برای مثال اکثرا واحدهای مسکن در شهر ساخته و موجب مهاجرت روستاییان شده وهمچنین ساخت ساختمان های بالای ۲۰ طبقه سیستم شهری را برهم ریخته است.
این کارشناس گفت : دولت آینده برای پیشبرد اهداف خود ابتدا باید دست دولتی ها و خصولتی ها را کوتاه کند.در کشور ما ۸۰درصد پروژهای ساختمانی در دست خصولتی ها قرار دارد که تعیین کننده قیمت در بازار مسکن هستند.بخش خصوصی با این وضعیت بدهکار خواهد شد.
اگر دولت و بخش خصوصی درجای خود قرار بگیرند وضعیت بازار مسکن به تعادل خواهد رسید. باید سازندگی زیربنایی کشور که توسعه به آن متصل است به بخش بخصوصی واگذار شود. خصوصی سازی موجب رونق وبه دنبال آن اشتغال زایی¬ به همراه خواهد داشت.حدود ۲۶۳ حرفه به این صنعت ارتباط دارد که درصورت رونق باعث اشتغال زایی خواهد شد.
دولت باید باید به سمت ایجاد رونق پایدار و مستمر درساخت حرکت کند

 مقداد همتی کارشناس مسکن در خصوص مطالبات بازار مسکن از دولت آینده گفت: امروز ما در وضعیت رکود مسکن به سر می بریم این درصورتی دومیلیون ششصد هزار واحد مسکونی خالی داریم و از طرفی ما سالانه ۱/۵ میلیون واحد مسکن نیاز خواهیم داشت به این ترتیب تعدادی مسکن وجود دارد که به متقاضی نمی رسد و تعدادی متقاضی که سالانه افزایش پیدا میکند.
این کارشناس در رابطه با ساماندهی وضعیت مسکن قشر کم درآمد گفت: برای حل این مشکل باید به سمت ایجاد رونق پایدار و مستمر درساخت برویم و واحدهای خالی با شرایط مناسب اقساط به متقاضی واگذار کنیم. مسکن هایی از نوع حمایتی در اختیار قشر کم درآمد قرار دهیم.
وی افزود: اگر دولت به طرح هایی مثل مسکن مهر انتقاد دارد می تواند آن را اصلاح کند یا از شیوه های دیگر حمایتی استفاده کند.دولت با تهسیلات بانکی بلند مدت و سود کم، اجاره زمین های دولتی بلند مدت و همچنین با ارائه یارانه های ویژه مسکن به دهک های پایین بسته های حمایتی برای قشر کم درآمد داشته باشند.
صنعتی سازی در حوزه مسکن 

ظریف کارشناس مسکن گفت: دولت باید بستری مناسب برای عرضه وتقاضا در بازار مسکن ایجاد کند. باید فضایی برای شفاف سازی در عرضه و تقاضا به وجود آورد به نوعی باید یک اطمینان خاطربرای خریدار، فروشنده و سرمایه گذاران ایجاد کنند تا بستری مناسب برای عرضه و تقاضا شکل بگیرد.
این کارشناس گفت: دولت باید فرصت را برای سرمایه گذاران حوزه ساختمان فراهم کند تا بخش خصوصی در بازار مسکن ورود کند.مردم باید بنا به تقاضا خود و از طریق تهسیلاتی مثل وام های کم بهره و.. ورود کنند.
همچنین دولت از طریق صنعتی سازی حوزه ساختمان می تواند در مدت ۳-۴ ماه ساختمان ۵ طبقه بسازد که باعث جلوگیری اتلاف درسرمایه و انرژی می شود که در نتیجه قیمت تمام شده مسکن پایین می آید و در اختیار قشر کم درآمد قرار خواهد گرفت.