مدارک ملک

همانطور که در مطالب گذشته وبسایت املاک Abadgaran ذکر شده است توجه به مدارک ملک مورد نظر در حین خرید و فروش نکته حائز اهمیتی است و برای خرید و فروش تمامی ملک ها از جمله در خرید باغ ویلا ، خرید باغ ، خرید زمین و ... باید مورد توجه قرار گیرد تا ملک مورد نظر فاقد هرگونه ایراد و مشکلی از نظر اسناد و مدارک باشد .

لزوم توجه به این مسئله داشتن اطلاعات و شناخت کافی از انواع اسناد ملکی است که شما عزیزان می توانید با مطالعه این مقاله از وبسایت Abadmelk اطلاعات لازمه را کسب کنید و خرید و فروش ملک خود از این اطلاعات استفاده لازمه را داشته باشید .

سند ملکی 

در اولین مرحله از این مقاله لازم است که یاد آوری شود که سند ملکی مدرکی است که مالکیت شما بر یک ملک را ثابت می‌کند ؛ حال در ادامه صحبت می شود که انواع مختلفی از سند ملکی وجود دارد که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند .

اگر بخواهیم انواع مهمی از این اسناد را نام ببریم می توانیم به موارد ذکر شده در مطلب زیر اشاره کنیم :

سند مشاع ، مفروز ، شش دانگ ، تک برگ ، منگوله دار ، وقفی ، ورثه ای ، عرصه و اعیان ، المثنی ، شورایی ، وکالتی .

در تعریف هر یک از اسناد نام برده شده به شرح زیر می باشند :

سند تک برگ : جدیدترین نوع سند که بصورت الکترونیکی ثبت می شود .

سند شش دانگ : این نوع از سند به معنای مالکیت کامل فرد به کل ملک مورد نظر می باشد .

سند مشاع : زمانی که ملک مورد نظر دارای چند مالک باشد سند بصورت مشاع ارائه می شود .

سند عرصه و اعیان : در این نوع از سند یعنی مالکیت بر زمین و بنا ساخته شده در آن می باشد .

سند منگوله دار : از جمله اسناد قدیمی تر که بصورت دفترچه ای ارائه می شوند .

سند معارض : در صورتی که برای یک ملک دو سند موجود باشد به این نوع از سند معارض گفته می شود .

سند ورثه ای : اسنادی که از طریق به دست آوردن ارث به دست می آید .

سند المثنی : زمانی که سند ملکی به دلایل مشخص یا نامعلومی از بین رفته باشد به سند جایگزین شده المثنی گفته می شود .

سند مفروز : سندی که در آن فقط یک نفر مالک ملک مورد نظرمی باشد .

سند وقفی : برای املاکی که به هر دلیلی وقف شده اند .

سند وکالتی : از جمله اسنادی که به فرد دیگری به عنوان نماینده اجازه اقدام برای ملک را می دهد .

سند شورایی : توسط شورای محله برای ملک مذبور صادر شده است .

 

همانطور که ذکر شد داشتن آگاهی از انواع اسناد به شما این امکان را می دهد تا در حین انجام معاملات با آگاهی کافی جهت خرید و فروش ملک اقدام نمایید .

در ادامه این مطلب از وبسایت املاک Abadgaran به بررسی تعدادی از اسناد ملکی نام برده شده پرداخته می شود که ممکن است در امور خرید باغ ویلا ، فروش باغ ویلا یا سایر املاک با آن مواجه شوید .

اسناد مشاع

در لغت فارسی واژه مشاع به معنای با هم بودن است ؛ صفت مشاعی بودن وقتی در مورد سند مالکیت به کار می‌رود که ملک بیشتر از یک نفر باشد . 

اسناد مفروز

مفروز در لغت یعنی جدا کرده ، تقسیم کرده ؛ در واقع ملک مفروز ملک مشاع است که مالکان آن تصمیم گرفته اند ملک را به بخش هایی تقسیم کنند و برای بخش های دیگر حق تصمیم نداشته باشند ؛ در نتیجه ملکی که جدا شده و فقط یک مالک دارد به آن ملک مفروز می گویند .

اسناد شش دانگ

سند ملکی شش دانگ نشانگر مالکیت یک شخص در تمام ملک می‌باشد ، از سند شش دانگ به عنوان سند بزرگ نیز یاد می‌شود .

اسناد تک برگ

سند تک برگ سندی است که در آن کلیه اطلاعات مربوط به ملک از جمله مالکیت ملک ، کاربری آن ، آدرس ، مساحت و… به صورت الکترونیکی ثبت شده است ؛ این سند امنیت و اعتبار بالایی دارد و به همین خاطر جایگزین سندهای منگوله دار قدیمی شده است شما می توانید اگر قصد خرید باغ ویلا با سند تک برگ دارید که از لحاظ مدارک نگرانی برایتان  وجود نداشته باشد به لینک های زیر مراجعه کرده و تعدادی از باغ ویلا های موجود در فایلینگ املاک Abadgaran را مشاهده کنید و در صورت نیاز جهت دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با باغ ویلا های موجود در وبسایت Abadmelk با مشاورین املاک Abadgaran در تماس باشید .

 اسناد وقفی

در این مورد از اسناد بدین معنی است که زمین آن ملک توسط شخصی وقف شده است و اداره ی اوقاف در ازای اقساط ۹۹ ساله آن را بـه افراد دیگر اجاره داده و درآمـد به دست آمده آن را صرف امور مربوطه می کند .

اسناد عرصه و اعیان

عرصه زمینی است که باغ ویلا یا ... بر روی آن احداث می‌شود و اعیان نیز به بنای احداثی بر روی عرصه می‌گویند ؛ سهم هر مالک در سند ملکی عرصه و اعیان به نسبت متراژ مستغلات آن تعیین می‌شود .

با توجه به توضیحات مختصر در رابطه با اسناد مهم ملکی شما عزیزان می توانید راحت تر جهت خرید و فروش ملک خود اقدام نمایید و با اطلاعات بیشتری در معاملات ملکی شرکت کنید و در صورت نیاز جهت کسب اطلاعات از مدارک ملکی که در وبسایت Abadmelk  مشاهده کردید با مشاورین حرفه ای ما تماس حاصل کرده و بصورت کامل در جریان شرایط آن قرار بگیرید و با خیالی آسوده جهت خرید باغ ویلا یا سایر املاک مورد نظر خود اقدام نمایید .