کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به اینکه مشاغل زیادی در کشور وابسته به بخش مسکن است، گفت: همه زیرساخت‌های این بخش در رکود بسر می‌برد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، بیت الله ستاریان در مصاحبه با رادیو اقتصاد با اعلام اینکه بازار مسکن به شدت در باتلاق رکود فرو رفته است، اظهارداشت: برای خروج از رکود مسکن باید از تمامی ابزارهای مالی همچون اعطای تسهیلات بانکی، صندوق‌های مسکن، صکوک، فاینانس، سرمایه گذاری خارجی و سایر موارد کمک گرفته شود.

وی همچنین ضمن اشاره به عوامل بروز رکود در بازار مسکن کشور نیز اظهارداشت: در 35 ساله گذشته مسکن نسبت به همه کالاها در شاخص تورم پیشتاز بوده و کمبود نسبت به تقاضای مطلق دلیل عمده این پیشتازی بوده است.

کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه برای هر کالایی همیشه یک تقاضای مطلق و یک تقاضای مؤثر وجود دارد، گفت: پوشاک، خوراک و مسکن جزء کالاهای زیستی و حیاتی است و در صورت تأمین نشدن هریک از این کالاها اختلال جدی در حیات اجتماعی 
ایجاد خواهد شد.

وی افزود: برای تأمین کالاهای اساسی زیستی برنامه ریزی‌ها باید بر اساس تقاضای مطلق باشد نه مؤثر بنابراین تقاضای مطلق بسیار بالایی در حوزه مسکن وجود دارد و به دلیل زیستی بودن به سرعت تبدیل به یک کالای مؤثر می‌شود.

ستاریان در ادامه محدود بودن بازار مسکن به درآمدهای داخلی را از دیگر عوامل بروز رکود در این بازار دانست و بیان داشت: بازار مسکن به درآمدهای خارجی متصل نیست و بیشتر به بازار نفت، گاز، پتروشیمی و... متکی است.

وی با تاکید بر اینکه برای خروج از بازار مسکن باید برنامه جامع تدوین و اجرا شود، گفت: در حال حاضر ساختمان و مسکن نیمی از اقتصاد کلان کشور را تشکیل می‌دهد بنابراین با تحرک بخشی به بازار مسکن چرخ اقتصاد کشور هم به چرخش درخواهد آمد.

این کارشناس اقتصاد مسکن با اعلام اینکه هم اکنون 92 درصد بخش مسکن در اختیار بخش خصوصی و 8 درصد در اختیار بخش دولتی است، افزود: بخش خصوصی در استفاده از منابع خارجی به شدت با محدودیت مواجه است در حالی که ابزارهای مالی خارجی در تحرک بازار مسکن بسیار نقش آفرین هستند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه دولت باید از تمامی ابزارهای مالی برای تحرک بازار مسکن استفاده کند، اظهارداشت: مسکن پرتحرک‌ترین و پویاترین بخش اقتصاددر هر کشوری است.

ستاریان تصریح کرد: بخش مسکن با توجه به ارتباط پسین و پیشین بسیار بالا با سایر بخش‌های اقتصادی یکی از موتورهای محرک اقتصادی محسوب می‌شود که در صورت رونق، اشتغالزایی بالا به همراه رشد اقتصادی را به دنبال دارد.

وی یادآورشد: بخش مسکن از بخش‌های پیشرو در هر اقتصادی است که توجه به این بخش علاوه بر تاثیرات ژرف اجتماعی- فرهنگی به لحاظ اقتصادی نیز اهمیت دارد و همچون موتور رشد و توسعه عمل می‌کند به دلیل تاثیر بسزایی که قیمت مسکن در تصمیم گیری‌های دولت و خانوار دارد توجه به شناسایی و بررسی تغییرات عوامل مؤثر در بازار مسکن از اهمیت بالایی برخوردار است.