مرداد ماه 98 کمی بازار ملتهب بازار مسکن آرام شد و می‌توان گفت ماه گذشته ثبات نسبی در بازار مسکن حاکم بود. حتی برخی مناطق کاهش قیمت‌ها دیده می‌شد. این وضعیت نیاز به ابزارهایی دارد که بتواند رونق و ثبات قیمتی را مداوم کند. در این مقاله برخی از این ابزارها معرفی می‌شود.

بازار مسکن در مقطعی قرار گرفته است که کارشناسان آن را دوره پسارکود می‌نامند. دوره‌ای که در اثر تورم بسیار زیاد، قیمت مسکن افزایش افسار گسیخته‌ای داشته و به همین دلیل تقاضا کاهش و در نهایت تقاضای انباشته مصرفی در این بازار روی می‌دهد. طبق آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار کشور، سالانه 700 هزار ازدواج در کشور روی می‌دهد و این یعنی حداقل بازار مسکن نیاز به تولید 700 هزار خانه در سال دارد.

البته عوامل دیگری همچون طلاق و مستقل شدن جوانان، این عدد را افزایش داده و با احتساب عوامل دیگر، میانگین نیاز کشور سالانه یک میلیون واحد مسکونی برآورد شده است.

دولت‌های پیشین به دلیل اعمال سیاست‌های انقباضی و نبود مشکلات اقتصادی و بین المللی همچون تحریم، توانستد این موضوع را کنترل کنند و تا حدی این نیاز را پاسخ دهند. به طوری که در اواخر دهه 80 انبوه‌سازی بسیار رونق داشت و توانست کمبود تولید را در آن سال‌ها جبران کند.

به طوری که این افزایش تولید، عرضه و تقاضا را متناسب کرده و متعادل‌سازی قیمت‌ها رخ داد. این امر تا جایی پیش رفت که درآن بازه زمانی بانک‌ها به تاسیس شرکت‌های ساختمانی پرداخته و با ارائه تسهیلات به خودشان به ساختمان‌سازی می‌پرداختند.

اما با افزایش نرخ ارز و مشکلات حاکم بر اقتصاد کشور، تولید سالانه مسکن کاهش بسیار زیادی داشته و این کاهش چشمگیر در صدور پروانه‌های ساختمانی، دلایل متعددی از جمله گرانی مصالح ساختمانی، افزایش بسیار زیاد قیمت زمین و حتی کمبود مصالح مورد نیاز برای ساخت‌و‌ساز دارد.

حال وزارت راه وشهرسازی با اعلام طرح‌هایی همچون طرح ملی مسکن، بازآفرینی شهری، ساخت مسکن استیجاری و تولید انبوه برای نهادهای دولتی و کارمندان نیروهای مسلح، سعی در جبران این کاهش تولید کرده است. اما باید در نظر داشت این کاهش عرضه را نمی‌توان با اعمال تصمیمات این چنینی بهبود بخشید و باید با اعمال سیاست‌های موثرتشویقی به بخش خصوصی، سرمایه‌گذاران و حتی مردم را به تکاپوی تولید مسکن انداخت تا پروسه تولید ومصرف در بین مردم همچون گذشته راه بیافتد و فعالیت‌های عمرانی به روال عادی و پررونق خود بازگردد.

در این میان می‌توان امیدوار بود، با بهره‌گیری از تکنولوژی و فن‌آوری‌های روز دنیا، مشکلات گذشته تاحدودی رفع شود و به پشتوانه ابزارها و خدماتی که استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌دهند، برخی از این طرح‌ها را عملیاتی کرده و حتا طرح‌های جدید آغاز شود. خدمات و ابزارهایی که می‌توانند از وضعیت آینده بازار مسکن خبر دهند و یا در مباحث تامین‌ مالی و مشارکت در ساخت، پیمانکاران و شرکت‌های ساختمانی را کمک کنند.

باید مد نظر داشت که مشکلات مذکور، در کنار سایر مباحث بازدارنده تولید، ریشه دراقتصاد کلان کشور و تورم بالای موجود در این سال‌ها دارد. اما در سطوح پایین‌تر، ابزارهایی وجود دارد که برخی از مشکلات را حل می‌کند. به عنوان مثال نرم افزارمحاسبه قیمت خانه می‌تواند دید بازی ازبازدهی مالی ساخت‌و‌ساز در یک منطقه به فعالان تولید مسکن ارائه دهد.

از طرفی آگاهی از میزان و نوع تقاضا باعث می‌شود تولیدکنندگان با دید کافی ازنیازمتقاضیان به ساخت واحدمسکونی متناسب با بودجه و سلایق آنها بپردازند. به عنوان مثال وقتی واژه خرید آپارتمان دزاشیب یا خریدآپارتمان سیدخندان بیش از سایر مناطق توسط کاربران جستجو شده باشد، نشان‌دهنده تمایل خریداران به سکونت در آن محله‌ها بوده و تولیدکنندگان می‌توانند نسبت به این اطلاعات محل ساخت‌وساز را انتخاب کنند.

در این میان مجموعه‌ای دانش بنیان به نام «کیلید» توانسته دربازه زمانی نه چندان طولانی مدت، دستاوردهای شایانی در بازار مسکن داشته باشد که برخی از این مسائل را با ابزارهای در  اختیارخود برطرف کند. حال به برخی از فعالیت‌های «کیلید» پرداخته می‌شود تا بتوان بیشتر با این سامانه کاربردی در بازارمسکن آشنا شد.

کیلید سامانه‌ای است مبتنی بر هوش‌ مصنوعی که داده‌های معاملات بازار مسکن را پردازش می‌کند و آن اطلاعات را به صورت محتوای کاربردی در اختیار کاربران قرار‌ می‌دهد. «کیلید» در ابتدا، برای تسهیل و تسریع در انجام معاملات ملکی آغاز به فعالیت کرد. اما از همان ابتدا با دید به روزرسانی بازار مسکن ایران و ارتقاء این بازار، همسو با تکنولوژی روز دنیا وارد کار شد. به این طریق که ورای بحث کمک به مشاورین املاک برای افزایش فعالیت‌شان در انجام معاملات، تحلیل‌هایی کاملا تخصصی از داده‌های معاملات انجام داده و در اختیار همگان قرار می‌دهد.

محتواهایی همچون روند افزایش و کاهش قیمت‌ها در مناطق مختلف در بازه‌های زمانی متفاوت که بسته به نوع نیاز کاربر در اختیار آن قرار می‌دهد. در کنار این مباحث، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازار مسکن را می‌توان در«کیلید» مشاهده کرد که به‌روزرسانی آن دربازه‌های زمانی کوتاه، تمایز این مجموعه با سایر رقبایش را کاملا مشخص می‌کند.

از طرف دیگر مجله خبری «کیلید» با تولید محتوا ازمشخصات اجتماعی، رفاهی و تجاری، راه‌های دسترسی و سایر مشخصه‌های کاربردی، نگاهی کلی از وضعیت محلات به کاربران ارائه داده و گزارشات آماری که ازروند معاملات برداشت شده است را به صورت ماهانه منتشر می‌کند.