حسام عقبایی نائب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفت وگو با ایران اکونومیست با بیان مطلب فوق افزود:پیش بینی می شود رکود عمیق بازار مسکن تا نیمه اول سال 99 ادامه پیدا کند.بازار مسکن بازاری مقاومتی است وعبور از رکود و رونق آن زمانبر است.
وی ادامه داد: با توجه به رشد نامتعارف قیمت مسکن طی مدت اخیر در شهرهای بزرگ شاهد کاهش 30 درصدی قیمت واحدهای بزرگ و کاهش بین 5تا 30 درصد قیمت واحدهای کوچک هستیم. پیش بینی می شود تا پایان سال روند کاهشی ادامه پیدا کند.
وی خاطر نشان کرد: اما در خصوص اجاره بها به ثبات نسبی وحتی کاهشی قیمتها رسیده ایم چرا که پیک نقل وانتقالات و جابجایی ها پایان یافته ومردم به دلیل نگرانی از افزایش قیمتها امسال زودتر جابجا شده اند که پیش بینی می شود با توجه به در پیش بودن نیمه دوم سال اجاره بها نیز روند طبیعی کاهشی خود را طی کند.
وی افزود: یکی از عوامل اصلی کاهش معاملات مسکن کاهش قدرت خرید مردم است و ایجاب می کند تا تولید برنامه ریزی داشته باشد تا توازن عرضه وتقاضا در بازار ایجاد شود.موضوع مسکن اجتماعی در دولتهای 11 و12 تحقق نیافته و باید تسهیلاتی بدهند که مردمی که حداقل نقدینگی دارند بتوانند یک سرپناه برای خود فراهم کنند.
نائب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک با بیان این که تسهیلات بخش مسکن تکاپوی خرید در این بخش را نمی دهد، ادامه داد: 360 میلیون تومان در غالب وام بانک مسکن باتوجه به رشد قیمت مسکن در شهرهای بزرگ حتی 15 متر آپارتمان را تامین نمی کند.رشد تسهیلات مسکن متناسب با رشد قیمت مسکن نیز نبوده است.