به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن و براساس اعداد و ارقام مرکز آمار، بهار امسال خرید و فروش ملک کلنگی (زمین ) در شهر تهران 23 درصد نسبت به بهار سال 97 کاهش پیدا کرد. معاملات زمین همچنین در مقایسه با زمستان سال گذشته نیز منفی شد. در فاصله زمستان پارسال تا بهار امسال، تعداد قطعات زمین یا املاک کلنگی فروخته شده در تهران 13 درصد کاهش پیدا کرد.
در بازار معاملات خرید و فروش آپارتمان نیز میزان معاملات در بهار امسال 45 درصد نسبت به اولین فصل از سال 97 افت کرد. معاملات مسکن همچنین نسبت به بهار سال 97 نیز کاهش 23 درصدی پیدا کرده است.
رکود معاملاتی اما به بازارهای زمین و مسکن ختم نمی شود.
گزارش مرکز آمار ایران درباره بازار اجاره مسکن در شهر تهران حکایت از آن دارد که در فصل بهار سال جاری تعداد قراردادهای اجاره تنظیم شده، نزدیک به 19 درصد نسبت به بهار سال گذشته کاهش یافته است.
بنابراین مشخص است بازار مسکن تهران در همه حوزه ها وارد رکود معاملاتی شده است. علت اصلی این رکود رشد قیمت ها است که از توان خرید خانوارها و مستاجرها فراتر رفته است.
میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در بهار امسال در تهران به 13 میلیون تومان رسید. قیمت زمین مترمربعی 4 میلیون تومان گرانتر از هر مترمربع آپارتمان شده است. تولیدکنندگان مسکن در بهار امسال برای خرید هر مترمربع ملک کلنگی (زمین) در تهران بطور میانگین متری 16 میلیون و 950 هزار تومان هزینه کردند.
بهار امسال گرانترین زمین فروخته شده در تهران مترمربعی 70 میلیون تومان قیمت داشته است.
قیمت زمین نسبت به بهار سال گذشته 174 درصد افزایش پیدا کرده است. تغییرات فصلی قیمت نیز رشد نزدیک به 17 درصدی را بیان می کند که منعکس کننده تب بالای قیمت زمین در تهران است.
به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن، بهار امسال گرانترین واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران قیمتی معادل با 63 میلیون تومان در هر مترمربع داشته است. این آپارتمان در منطقه یک واقع شده است.
همچنین ارزانترین واحد مسکونی فروخته شده در این فصل نیز مترمربعی 2 میلیون ارزش داشته است. مرکز آمار ایران رشد قیمت مسکن در تهران را 110 درصد نسبت به بهار سال گذشته و 23 درصد نسبت به زمستان پارسال اعلام کرده است.
واحدهای مسکونی فروخته شده در تهران طی بهار امسال بصورت میانگین حدود 88 متر مربع مساحت داشته اند.
رشد قیمت مسکن در این شهر باعث شده متقاضیان خرید مسکن به سمت واحدهای مسکونی با عمربنای بالا حرکت کنند. همین موضوع بر متوسط سن بنای واحدهای مسکونی معامله شده در تهران اثرگذار بوده است.
بهار امسال واحدهای مسکونی فروخته شده در تهران عمربنای میانگین 11 سال داشته اند.
طی سال های 94 و 95 میانگین سن بنای واحدهای فروخته شده حدود 9 تا 10 سال ساخت بوده است.
اما در بازار اجاره نشینی شهر تهران نیز بهای اجاره آپارتمان،‌ رقم بالایی است. متوسط اجاره بهای هر مترمربع واحد مسکونی در تهران 40 هزار تومان شده است که نسبت به بهار سال گذشته 35 درصد افزایش پیدا کرده است.
ارقام مرکز آمار ایران حکایت از آن دارد که وضعیت برای مستاجران سخت تر از متقاضیان خرید مسکن است.
متوسط سن بنای واحدهایی که مستاجران در بهار امسال اجاره کرده اند 14 ساله بوده است که 3 سال بیشتر از واحدهای خریداری شده توسط خریداران مسکن است.
پیش بینی می شود بازار مسکن در ماه های آینده شرایط آرامی را سپری کند.