آپارتمان
موافقان چه میگویند؟

برای مستاجرین گزینه بسیار خوبی است. آنها به جای پرداخت اجاره میتوانند اقساط وام مسکن را بپردازند و در نهایت صاحب خانه شوند.

سرمایه‌گذاری در مسکن با وجود نوسان همیشه در ایران امن محسوب شده است.

مخالفان چه میگویند؟

عمر مسکن بر خلاف زمین و مغازه هر سال بیشتر می¬شود و همانطور که میدانید هر چه عمر خانه بیشتر باشد قیمت آن کاهش می‌یابد.

با توجه به رکود موجود در اقتصاد ایران، به نظر نمی آید سود مسکن راضی کننده باشد.

زمین
موافقان چه می‌گویند؟

مناطقی هستند که پتانسیل بالایی برای پیشرفت دارند. خرید زمین در این مناطق مثل این است که شما تکه‌ای آهن بخرید و ده سال بعد که آن را از صندوق خود بیرون آوردید این تکه آهن به طلا تبدیل شده باشد!

رشد قیمت زمین در سال‌های گذشته خوب بوده (از آپارتمان بهتر بوده) بنابراین در سالهای آینده هم نیز خوب خواهد بود!

مخالفان چه می‌گویند؟

در دوره‌های رکود، ساخت و ساز کمتر می‌شود. در نتیجه تقاضا برای زمین کمتر می‌شود و قیمت زمین نیز کم و یا حداقل ثابت می‌ماند!

ممکن است ماه‌ها برای زمین شما مشتری پیدا نشود و یا خریداران زیر قیمت واقعی پیشنهاد خرید بدهند. فروش آپارتمان خیلی راحت‌تر از زمین است و زودتر میتوانید آن را به پول تبدیل کنید.

مغازه
موافقان چه می‌گویند؟

مزیت مغازه نسبت به آپارتمان این است که با گذشت عمر مغازه نه تنها ارزانتر نمی‌شود بلکه به دلیل شناخته تر شدن محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند.

در ایران مردم از قدیم نسبت به تجارت و فروش حضوری علاقه داشتند و این موضوع بخشی از فرهنگ ماست و محبوبیت آن از بین نخواهد رفت.

مخالفان چه می‌گویند؟

افزایش فروش اینترنتی و فروشگاه‌های اینترنتی تهدیدی جدی برای مغازه‌هاست! به نظر می‌رسد در آینده این تهدید جدی‌تر نیز بشود.

اگر تعداد مراکز خرید و پاساژها را با ده سال پیش مقایسه کنید متوجه می‌شوید این مراکز روز به روز بیشتر می‌شوند. با افزایش این مراکز و فروشگاه‌هایی مثل شهروند و هایپراستار نقش مغازه‌های کوچک هرروز کمرنگ‌تر میشود که این موضوع یعنی در آینده مغازه‌ها مثل امروز ارزش نخواهند داشت.