به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز ، بازار مسکن، بهار سال جاری را با دو پیش نشانه از ورود تدریجی به دوران رکود به پایان رساند. با اینکه قیمت مسکن شهر تهران به عنوان شهر پیشتاز در سیکل‌های رونق و رکود کشوری املاک از مرز 13 میلیون تومان عبور کرد، علائم هشداردهنده پیش رکود در این بازار خود را نشان داد.
در شرایطی که سرعت افزایش قیمت مسکن در شهر تهران کاهش پیدا کرده، کارشناسان، صعود ملایم قیمت تا پایان فصل تابستان و سپس ورود به دوره رکود را محتمل‌ترین گزینه در بازار مسکن می‌دانند. در خردادماه 1398 قیمت مسکن تهران نسبت به فروردین 1396 معادل 194 درصدرشد نشان داده که مقدار اندکی ازرشدبازار ارز،پایین‌تراست و به همین دلیل چشم‌انداز اندکی برای افزایش تا پایان تابستان را پیش روی خود می‌بیند.
خردادماه 1398 میانگین قیمت مسکن شهر تهران به 13 میلیون و 300 هزار تومان در هر متر مربع رسید که نسبت به خرداد سال قبل 104 درصد و نسبت به اردیبهشت امسال 4.9 درصد افزایش نشان داد. این در شرایطی است که تورم ماهیانه ملک به کمتر از نصف کاهش یافت؛ چرا که اردیبهشت ماه قیمت مسکن شهر تهران نسبت به ماه قبل از آن 12.5 درصد رشد کرده بود.
با اینکه در خردادماه اکثر مناطق با رشد قیمت مواجه شدند و منطقه 10 رکوردار بالاترین افزایش سالیانه با 134 درصد بود، نبض رشد قیمت در مناطق دارای معاملات سفته بازانه، کند شد. کمترین میزان رشد سالیانه قیمت در منطقه 1 با 89 درصد به ثبت رسید. اما نکته قابل تأمل، رشد منفی ماهیانه در مناطق 14 و 15 در جنوب شرقی تهران بود. در شرایطی که اردیبهشت ماه امسال میانگین قیمت مسکن در منطقه 14 بالغ بر 9 میلیون و 880 هزار تومان بود در خردادماه به 9 میلیون و 520 هزار تومان رسید.
معاملات این منطقه نیز که در اردیبهشت ماه 700 فقره بود در خردادماه به 366 فقره تقریباً معادل نصف ماه قبل کاهش یافت. در منطقه 15 نیز میانگین قیمت در اردیبهشت ماه 7 میلیون و 100 هزار تومان بود که در خردادماه به 7 میلیون تومان رسید. معاملات نیز از 542 فقره در اردیبهشت ماه به 299 فقره در خردادماه کاهش یافت.
همچنین در منطقه 4 تورم ماهیانه مسکن تنها 0.7 درصد بود. قیمت آپارتمان در این منطقه پهناور که محله‌هایی همچون پاسداران، تهرانپارس، جوادیه، حکیمیه، خاک سفید، سوهانک، شمس آباد، شمیران نو، قنات کوثر و لویزان را در خود جای داده از میانگین متری 14 میلیون و 100 هزار تومان در اردیبهشت ماه به 14 میلیون و 200 هزار تومان در خردادماه رسید. این کمترین میزان رشد ماهیانه در این منطقه از آذرماه 1396 تا کنون بوده است. میزان معاملات نیز از 1115 فقره در اردیبهشت ماه به 896 فقره کاهش یافت
پیش از این نیز گزارش‌های میدانی از افت معاملات و قیمت در بعضی محله‌های منطقه 4 حکایت داشت. سکته ماهیانه قیمت مسکن در منطقه 4 به عنوان دومین منطقه پر معامله تهران در صورت ادامه می‌تواند نشانه‌ای از نزدیک شدن بازار مسکن پایتخت به رکود 12 فصلی باشد.