به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن –هیبنا، اطلاعات تازه منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران درباره بازار ملک مشخص می کند: زمستان سال گذشته قیمت هر مترمربع ساختمان مسکونی کلنگی (زمین) در این شهر 143 درصد نسبت به زمستان سال 96 افزایش پیدا کرد. قیمت زمین در پایان سال گذشته در شهر تهران به 14 میلیون و 546 هزار تومان رسید. گرانترین معامله خرید زمین که در فصل گذشته در بازار املاک شهر تهران توسط بنگاه های املاک به ثبت رسیده مربوط به فروش یک قطعه زمین در منطقه یک با قیمت متری 63 میلیون و 800 هزار تومان بوده است.
آمار زمستانی قیمت زمین امکان محاسبه میانگین قیمت زمین در سال 97 را محقق می کند. بر این اساس متوسط قیمت هر مترمربع زمین با کاربری مسکونی در سال 97 در تهران به سطح 9 میلیون و 700 هزار تومان رسید که 80 درصد بیشتر از متوسط یکسال قیمت زمین در سال 96 بوده است.
سال گذشته خرید و فروش زمین در تهران 11 درصد کاهش پیدا کرد اما در بازار مسکن، حجم معاملات خرید و فروش آپارتمان افت شدید 31 درصدی را به خود دید.
بنابراین مشخص می شود اگر چه در هر دو بازار زمین و مسکن طی سال گذشته افت معاملات اتفاق افتاد اما بازار مسکن سردتر از بازار زمین بود.
در بازار مسکن شهر تهران متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان در سال 97 به اندازه 69 درصد افزایش پیدا کرد که به این ترتیب رشد یکساله قیمت زمین حدود 12 واحد درصد بیشتر از رشد یکساله قیمت مسکن است.
برخی تحلیلگران بازار مسکن معتقدند اختلاف شیب رشد قیمت زمین و مسکن که در سال گذشته شکل گرفت در سال جاری از طریق رشد بیشتر قیمت مسکن از بین خواهد رفت.
اما یک واقعیت در بازار ملک چنین تحلیلی را رد می کند. بر اساس واقعیت تورم های ملکی در تهران میزان افزایش قیمت زمین در بلندمدت همواره بیشتر از رشد قیمت مسکن است. متوسط نرخ رشد سالانه قیمت مسکن طی 20 سال گذشته حول و حوش 20 تا 21 درصد بوده در حالی که متوسط نرخ رشد سالانه قیمت زمین حول و حوش 25 درصد است. بنابراین این تصور که چون در سال گذشته قیمت زمین بیشتر از قیمت مسکن رشد کرد امسال باید به همان اندازه شاهد رشد قیمت مسکن بود، نادرست ارزیابی می شود.
در بازار مسکن آنچه از طرف خریداران انتظار می رود ثبات قیمت ها است.
مرکز آمار ایران کاهش حجم معاملات خرید مسکن در زمستان سال گذشته در تهران را بیش از 40 درصد در مقایسه با زمستان سال 96 اعلام کرده است.
زمستان سال گذشته متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران به 10 میلیون و 600 هزار تومان رسید.
گرانترین خانه ای که در تهران طی زمستان سال گذشته فروخته شد یک واحد مسکونی با قیمت متوسط 57 میلیون تومان در مترمربع در منطقه یک بوده است.
به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن مرکز آمار در گزارش جدید خود نبض بازار اجاره را نیز اندازه گیری کرده است.
در بازار اجاره مسکن تهران طی زمستان سال گذشته میانگین اجاره بهای آپارتمان های مسکونی به مترمربعی 34 هزار تومان رسید که 2 درصد بیشتر از پاییز 97 و 22 درصد بیشتر از زمستان سال 96 بوده است.
در بازار اجاره مسکن تعداد قراردادهایی که در آخرین فصل پارسال در بنگاه ها منعقد شد 19 درصد نسبت به زمستان سال 96 کاهش پیدا کرد. اما این کاهش به معنی کم شدن جامعه اجاره نشین نیست بلکه به معنی تمدید اجاره نامه ها در داخل واحدهای مسکونی و پرهیز از تمدید قرارداد در بنگاه است.