‌شهرام رحیم‌بخش در گفت‌و گو با ایسنا، ‌در مورد افزایش قیمت مسکن در ماههای اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بیان کرد: قیمت مسکن در بازار رهن و اجاره 34 درصد و در بخش خرید و فروش 31 درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به شرایط موجود در بازار مسکن و پیش‌بینی‌های صورت گرفته درخصوص قیمت‌ها، عنوان کرد: با توجه به آمارهای پیش‌نگر قیمت، تعدادآمار صدور پروانه ساختمانی و روند افزایشی قیمت معاملات و تعداد اوراق تسهیلات مسکن فرابورس پیش‌بینی می‌شود که ساخت و ساز افزایش یافته و به طبع آن قیمت مسکن نیز افزایش پیدا کند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاورین املاک استان همدان با اشاره به اینکه در سال جاری شاهد اُفت رونق معاملات در بازار مسکن بوده‌ایم، اضافه کرد: با توجه به شرایط موجود، امسال نسبت به سال‌های 90 و91 که سال‌های اوج رونق بازار مسکن بود، با وجود افزایش تعداد معاملات با کاهش رونق در بازار مسکن مواجه هستیم.

رحیم‌بخش با تأکید بر وابستگی بازار مسکن بر قیمت ارز، سکه و طلا، بیان کرد: با افزایش قیمت دلار، سکه وطلا در بازار باید شاهد رشد قیمت مسکن باشیم چراکه مسکن ارتباط مستقیمی با روند صعودی نرخ ارز، سکه و طلا دارد.

وی درمورد اقدامات لازم برای ایجاد ثبات در بازار مسکن، عنوان کرد: برای برقراری ثبات در بازار مسکن باید همزمان چند عملیات زیربنایی انجام شود، مهار تورم از طریق توسعه گردشگری و تولید، ایجاد مکانیزم قیمت‌گذاری و کنترلی، برقراری توازن در بحث عرضه و تقاضا، از جمله اقدامات لازم برای ایجاد ثبات در بازار مسکن است.   

مسکن مشمول نرخ گذاری نیست

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاورین املاک استان همدان با اشاره به اینکه مسکن مهم‌ترین کالای سبد خانوار است، بیان کرد: متأسفانه قیمت‌گذاری در این بازار به صورت عادلانه انجام نمی‌گیرد و هنوز هیچ اداره و یا سازمانی مسئولیت نظارت رهن، اجاره و کنترل قیمت‌گذاری را به عهده نگرفته و سازمانی در این خصوص تأسیس نشده است.

رحیم‌بخش با اشاره به تأثیر 65 درصدی ارزش زمین بر قیمت مسکن، افزود: 65 درصد از ارزش ساختمان‌ها به زمین آن‌ها اختصاص دارد.

وی در پایان با اشاره به سخت بودن تجزیه تحلیل و قبول شرایط کنونی بازار مسکن برای مصرف‌کننده، گفت: متأسفانه بخش زیاد و قابل توجه گرانی مسکن واقعی است و بخش اندکی از این گرانی‌ها حباب است، با این وجود خریداران باید اقدام به خرید کنند تا بازار مسکن به رونق واقعی خود برسد.