به گزارش ایسنا منطقه گیلان، مهرداد لاهوتی،نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به خرید و فروش خانه های نقلی با قیمت های نجومی به ویژه در کلانشهرها، اظهار کرد: افزایش تقاضا برای خرید این نوع خانه ها با توجه به توان مالی کم اقشار متوسط و ضعیف جامعه رشد بی سابقه قیمت آن را رقم زده است. 

وی لازمه شکستن حباب قیمتی در بحث مسکن را عرضه کافی آن خواند و افزود:دولت برای مقابله با رشد روز افزون قیمت ها در بحث مسکن باید تعادلی میان عرضه و تقاضا ایجاد کند از این رو باید میزان صدور پروانه های ساختمانی افزایش یابد. 

لاهوتی با بیان اینکه مشتری خرید خانه های نقلی عمدتا اقشار متوسط و ضعیف جامعه هستند، افزود: افزایش توان مالی مردم با ارائه تسهیلات کارآمد از حیث تناسب با دریافتی آن ها و نرخ سود منطقی یکی از مطالباتی است که عمل به آن می تواند بازار مسکن را به ثباتی در بحث نرخ ها هدایت کند. 

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر ضرورت ارائه برنامه مشخصی از سوی دولت برای خانه دار کردن اقشار متوسط و ضعیف جامعه، گفت:دولت های مختلف برنامه های مشخصی از جمله واگذاری زمین، اجاره به شرط تملیک و همچنین مسکن مهر برای خانه دار شدن مردم داشتند از این رو لازم است دولت دوازدهم نیز پیگیر طرحی مشخص برای این مهم باشد. 

وی برنامه محوری دولت برای تامین مسکن اقشار متوسط و ضعیف جامعه را راهکاری برای جلوگیری از افزایش بی ضابطه نرخ مسکن های نقلی در کشور خواند و افزود:در صورتی که مردم بتوانند با برنامه دولت صاحب خانه شوند تقاضا برای خرید خانه با عرضه آن در یک خط قرار گرفته و به این ترتیب رشد قیمت ها رخ نخواهد داد. 

لاهوتی ساماندهی بازار مسکن به ویژه برای اقشار نیازمند خانه را نیازمند تعریف نسخه متفاوت تری نسبت به حال حاضر خواند و تصریح کرد:متاسفانه در سال های اخیر با آب رفتن توان مردم برای خرید خانه حتی در اندازه کوچک آن بازار رهن و اجاره داغ شده است. 

وی ادامه داد:برای خانه دار شدن دهک های کم درآمد جامعه دولت باید تسهیلاتی کارآمد با نرخ سود پایین در نظر بگیرد زیرا اگر رقم تسهیلات نیز بدون در نظر گرفتن توان مالی افراد افزایش یابد باز هم این سیاست محکوم به شکست خواهد بود. 

به گزارش خانه ملت عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی،یادآور شد: تولید مسکن بیشتر در جامعه تنها راهکار منطقی برای جلوگیری از گرانی بی سابقه رخ داده در بازار خانه های نقلی است.