به نقل از دنیای اقتصاد، برآوردهای انجام شده نشان می‌دهد درحالی‌که براساس مطالعات انجام شده برای اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری برای بازسازی، نوسازی و ارتقای سطح کیفی سکونت شهروندان در محلات هدف نوسازی، اعتباری بالغ بر ۱۲۳ هزار میلیارد تومان از محل منابع شهرداری، دولت، بانک‌های عامل و بخش خصوصی پیش‌بینی شده، اما به دلیل تورمهزینه‌های ساختمانی و سایر هزینه‌های بازسازی محلات فرسوده و اجرای طرح بازآفرینی شهری هم‌اکنون نیاز به اعتبار ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی وجود دارد.

طرح ملی بازآفرینی شهری به منظور نوسازی محدوده ۱۴۰ هزار هکتاری اراضی فرسوده شهری، بهمن‌ماه سال ۹۶ با فرمان مستقیم رئیس‌جمهوری آغاز شد. بر اساس هدف‌گذاری نمایندگان مجلس در برنامه چهارم توسعه باید سالانه۱۰درصد از بافت‌های فرسوده نوسازی می‌شد و در برنامه ششم توسعه نیز نوسازی سالانه ۲۷۰ محله از بین ۲۷۰۰ محله هدف‌گذاری شده که در حال حاضر حدود ۳ سال از آن می‌گذرد.

مسوولان بازسازی بافت فرسوده در وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از ۴ برابر اعتبار پیش‌بینی شده برای اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری منابع مورد نیاز است در عین حال اعلام کرده‌اند: در حال حاضر قدرت تامین این منابع در کشور وجود ندارد.

بنا بر اعلام مقامات وزارت راه و شهرسازی، در راستای اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری، در سال گذشته، یک میلیارد دلار ازصندوق توسعه ملی برداشت و به ریال تبدیل و نیمی از این مبلغ به میزان ۳هزار و ۷۵۳ میلیارد تومان به شرکت بازآفرینی شهری ایرانپرداخت شد. مسوولان بازآفرینی شهری می‌گویند از این مبلغ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان صرف پروژه‌های عمرانی شده و مابقی به ارائه تسهیلات بانکی به مردم اختصاص یافته است.

مقامات وزارت راه و شهرسازی تاکید دارند اولین موضوع درخصوص بافت‌های مورد هدف بازآفرینی، تامین، بهسازی و نوسازی سرپناه و محل سکونت مردم است و بعد از فراهم کردن محل سکونت باید به فعالیت‌های زیر بنایی و رو بنایی پرداخت. همچنین برای ایجاد مشوق نوسازی در این بافت‌ها باید از اقدامات موردی پرهیز شود، زیرا این اقدامات کیفیت مناسبی ندارد و صرفه‌جویی در فضا و بنا نیز در این فعالیت‌های موردی در نظر گرفته نمی‌شود.

مسوولان وزارت راه و شهرسازی همچنین از تعیین مهلت یک‌ماهه برای واگذاری اراضی شناسایی شده در بافت‌های فرسوده متعلق به دستگاه‌های دولتی به وزارت راه و شهرسازی برای اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری خبر می‌دهند؛ بر این اساس تمام دستگاه‌های دولتی موظف شده‌اند حداکثر ظرف یک ماه از زمان شناسایی این اراضی آنها را برای اجرای این طرح در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند. این تکلیف بنا به دستور مستقیم رئیس‌جمهور به نهادها، سازمان‌ها، ادارات دولتی و وزارتخانه‌ها تعیین شده است.