گروه راه و شهرسازی|

براساس تازه‌ترین آماری که از سوی دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه درباره تحولات بازار مسکن در تیرماه سال جاری منتشر شده است، در این ماه ۱۳ هزار و ۷۹۶ فقره معامله مسکن به امضا رسیده که نسبت به ماه گذشته۱۴۱۳ فقره از تعداد معاملات (10 درصد) کاسته شده است.

این آمار حاکی از آن است که متوسط قیمت مسکن در تیرماه امسال برای هر مترمربع واحد مسکونی ۶میلیون و ۹۸۷ هزار تومان برآورد شده است، این درحالی است که متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در خرداد ماه امسال ۶ میلیون و ۴۹۰ هزار تومان بود. از این رو، طبق این آمار، شاهد افزایش ۵۰۰ هزار تومانی متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی نسبت به خرداد ماه بودیم، ضمن اینکه همین میزان افزایش قیمت را (۵۰۰ هزار تومان برای هر مترمربع) هم در خرداد ماه نسبت به اردیبهشت ماه داشتیم.

آمارتحولات بازار مسکن در تیرماه نشان می‌دهد که با افزایش قیمت هرمترمربع واحد مسکونی، حجم معاملات انجام شده هم کاهش یافته است، به عبارت دیگر رشد قیمت‌ها به کاهش تعداد قراردادهای خرید و فروش انجامیده است.

البته ناگفته نماند که روند افزایش قیمت مسکن از ابتدای نیمه دوم سال گذشته آغاز شده بود و همگام با روند صعودی قیمت‌ها، حجم معاملات هم افزایش یافت اما این روند تا بهمن ماه ادامه یافت و در این ماه و اسفند سال 96، اگرچه قیمت‌ها رشد کرد اما تعداد قراردادهای امضا شده برای خرید و فروش کاهش داشت. شرایط بازار مسکن در فروردین ماه سال جاری مانند دو ماه بهمن و اسفند بود، اما در اردیبهشت ماه و با نوسانات شدید رخ داده در بازار ارز، شاهد جهش قیمت مسکن و به دنبال آن رشد چشمگیر (بالای 200 درصد) معاملات بودیم اما این رشد به اردیبهشت ماه محدود شد و در خرداد ماه حجم معاملات نسبت به ماه قبل افت کرد، ضمن اینکه قیمت‌ها هم رشد قابل توجهی را تجربه کردند.

آماری که از بازار مسکن تیرماه منتشر شده هم نشان می‌دهد که با ادامه روند صعودی قیمت‌ها شاهد تداوم روند نزولی حجم معاملات بودیم و واگرایی شیب قیمت‌ها از حجم معاملات ملک در شهر تهران نه تنها تداوم داشته که تشدید هم شده است.

اما سوالی که دراینجا مطرح می‌شود این است که تداوم این شرایط یعنی افزایش قیمت و کاهش حجم معاملات در ماه‌های آتی به کجا ختم می‌شود؟ کارشناسان در ماه‌های اخیر نسبت به ادامه این شرایط هشدار داده و گفته بودند که رشد شدید قیمت‌ها موجب توقف روند صعودی معاملات می‌شود و در ادامه مسیر می‌تواند به رکود در بازار مسکن ختم شود.

 منطقه یک گران‌ترین

گزارش معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از تحولات بازار مسکن تهران در تیر ماه حاکی از آن است که گران‌ترین منطقه تهران، منطقه یک با میانگین هر متر مربع ۱۵ میلیون و ۴۳ هزار تومان و ارزان‌ترین منطقه هم منطقه ۱۸ با میانگین هر متر مربع ۳ میلیون و ۳۰ هزار تومان بوده است. منطقه سه با میانگین هر متر مربع ۱۲ میلیون و ۶۶۷ هزار تومان در رتبه دوم مناطق گرانقیمت پایتخت در تیرماه قرار دارد و پس از آن منطقه ۶ با میانگین هر متر مربع ۹ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان، سومین منطقه لوکس پایتخت شناخته شد.

همچنین در بخش محله‌های ارزان تهران می‌توان به منطقه ۲۰ با میانگین هر متر مربع 3 میلیون و ۱۵۶هزار تومان و منطقه ۱۷ با متوسط هر مترمربع 3میلیون و ۲۸۴ هزار تومان اشاره کرد، ضمن اینکه ۱۱ منطقه در تهران با میانگین کمتر از ۵ میلیون تومان در هر متر مربع واحدهای مسکونی معامله شده‌اند.

 بالاترین حجم معاملات در منطقه 5

براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، از نظر تعداد معاملات هم مانند ماه‌های گذشته منطقه ۵ با ۱۶۷۰ فقره معامله پرطرفدارترین منطقه پایتخت در زمینه خرید مسکن بود، این در حالی است که همین منطقه در اردیبهشت ماه با داشتن ۲۲۹۶ فقره معامله رکوددار تعداد معاملات مسکن در پنج سال اخیر به شمار می‌رود. پس از منطقه 5 هم منطقه 4 و 2 به ترتیب با ۱۱۲۶ و ۹۹۳ فقره معامله مسکن، از دیگر محلات پرتقاضای خرید مسکن به شمار می‌رود. در تیرماه امسال منطقه ۱۹ با داشتن تنها ۸۳ فقره معامله، کم‌تقاضاترین منطقه تهران به شمار می‌رود که این روند در دو ماه گذشته هم تکرار شده بود.

 رشد قیمت مسکن ادامه نمی‌یابد؟

درحالی که براساس تازه‌ترین آمار دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی قیمت هرمتر مربع واحد مسکونی در تیر ماه به 7 میلیون تومان رسیده و صرفا طی دوماه اخیر شاهد افزایش یک میلیون تومانی قیمت مسکن بودیم و بسیاری از کارشناسان نسبت به بازگشت دوباره رکود به بازار مسکن هشدار داده‌اند، مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی معتقد است که در ماه‌های آینده قیمت مسکن رشد چندانی نخواهد داشت.

سعید اسلامی بیدگلی‌ با بیان اینکه افزایش نرخ ارز و خروج مسکن از رکود بعد از ۵ سال از دلایل رشد قیمت مسکن بود گفت: چون مردم راجع به مسکن محتاط شده و هیجانی عمل نمی‌کنند، رشد قیمت مسکن در ماه‌های آینده پیش‌بینی نمی‌شود.

اسلامی بیدگلی در گفت‌وگو با فارس در مورد اینکه دلیل نوسانات قیمتی رخ داده در مسکن در ماه‌های گذشته چه بود، گفت: افزایش نرخ ارز و خروج مسکن از رکود بعد از 5 سال از دلایل اصلی رشد قیمت مسکن در ماه‌های گذشته بود، اما آنچه در حال رخ دادن و در بخش‌های دیگر ممکن است اثرگذار باشد، حجم نقدینگی است که در کشور وجود دارد.

دبیر کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران افزود: بنابراین با هر تغییری در بازارها از جمله تغییرات نرخ بهره و ایجاد مناسبات روانی در نرخ ارز ممکن است موجب شود که این جریان نقدینگی وارد بازارهای مختلف شود.

به گفته اسلامی بیدگلی حجم نقدینگی به حدی زیاد است که ممکن است هر بازاری را با تلاطم جدی مواجه کند، بنابراین بازار سرمایه هنوز به اندازه کافی توسعه یافته نیست که بتواند تغییرات نقدینگی که ممکن است ایجاد شود را جذب کند، پس امیدواریم راهکارهایی برای جذب نقدینگی در بازار سرمایه داشته باشیم.

او در پاسخ به اینکه مسکن با توجه به رشد قیمت و کاهش قدرت خرید آیا باز هم در ماه‌های آتی افزایش خواهد یافت، گفت: به‌طورکلی نگران تورم ماه‌های آینده به دلیل حجم بالا نقدینگی هستیم، اما با توجه به رشد قیمت مسکن در ماه‌های گذشته، بخشی از این حجم نقدینگی در بخش مسکن جذب شده است، اما مردم راجع به مسکن محتاط شده‌اند و کمتر هیجانی عمل می‌کنند.