املاک شهرداری تهران باید با مصوبه شورای شهر واگذار شود
افشین حبیب‌زاده عضو شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: در طول ماه‌های گذشته شش طرح نظارت و عمران در صحن علنی شورای شهر ارائه شده است که یکی از آنها ساماندهی نحوه واگذاری املاک به صورت بهره‌برداری به اشخاص حقیقی و حقوقی بوده است.

برخی از رسانه‌ها املاک واگذار شده به صورت بهره‌برداری را املاک نجومی مطرح کردند که درست نیست و ارتباطی هم ندارد. این املاک واگذار شده به عنوان بهره‌بردار بوده است که شخص حقیقی و حقوقی پیشنهاد خود را درباره آن ملک ارائه کرده است مانند موزه‌ خانم ایران درودی که اولین لایحه‌ای بود که در صحن شورا مطرح شد. 

تمامی املاکی که قرار است به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار شود باید در صحن علنی شورا مصوبه بگیرد و اگر این شرط رعایت نشود قرارداد فسخ خواهد شد و واگذاری قطعی نیست. 

پس از گذشت سه ماه از این طرح شهرداری باید گزارشی را ارائه می‌داد که چه تعداد املاک به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار شده که مشخص شد 1300 ملک با عنوان حق بهره‌برداری به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار شده است که این آمار تا قبل از آغاز به کار شورای پنجم بوده است.

 پس از بررسی‌های صورت گرفته تاکنون 100 ملک واگذار شده بازگردانده شده است و این اقدام همچنان ادامه داد.

1300 ملکی که تاکنون واگذار شده قرار است مجوزهای لازم را بگیرد و تأکید شده که املاکی که از این پس قرار است واگذار شود از شورای  شهر تهران مجوزهای لازم را دریافت کند.

طرح دیگری که در شورا مورد رسیدگی قرار گرفت طرح رفع گره‌های ترافیکی است که تاکنون در این خصوص جلساتی را با راهنمایی و رانندگی داشته‌ایم که در 40 مورد شهرداری تهران ملزم شده است طرح‌های خود را برای رفع گره‌های ترافیکی ارائه بدهد.

وی طرح بازنگری، اختیارات تفویض‌ شده به شهرداری تهران نیز از دیگر موارد بوده ولی این طرح هنوز کامل نشده است که البته روند آن خیلی طولانی شده است و باید سریع‌تر تعیین تکلیف شود.

ما اطلاعات کاملی از اختیارات تفویض شده از سوی شورا به شهردار تهران نداریم و معاونین نیز نمی‌دانستند که چه اختیاراتی به آنها واگذار شده است بنابراین قرار شد شهرداری تهران در مهلتی مقرر اختیارات تفویض شده را احصاء و اعلام کند و  این طرح نیز به زودی به شورا ارائه خواهد شد.

اصلاح اساسنامه سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران نیز از دیگر موارد بوده است که در حال بررسی است.

اصلاح ساختار نحوه ارائه خدمات درمانی به کارکنان شهرداری تهران نیز از دیگر مواردی است که مطرح شده است و ما به دنبال این هستیم که در این طرح مشکلاتی که در گذشته رخ داده بود تکرار نشود. 

طرح دیگری که مطرح شده درباره اصلاح ساختار صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران بود که باید در این خصوص بانک عاملی را مشخص می‌کردیم و شهرداری نیز بخشی از آن را پذیرفته است و بر همین مبنا هر کس که در شهرداری بازنشسته می‌شود در زمان بازنشستگی باید اصل پول و سود آن را یکجا دریافت کند. 

حبیب‌زاده درباره پیاده‌راه هفده شهریور نیز گفت: خیابان هفده شهریور یکی از مطالبات مردم آن محله است که تاکنون چندین مرحله اعضای شورای شهر از آن بازدید کرده‌اند.

طرح پیاده‌راه‌سازی هفده شهریور مشکلات عدیده‌ای را برای مردم به وجود آورده است و شورای شهر به دنبال رفع این مشکل است. 

طرح پیاده راه خیابان هفده شهریور در زمان اجرا مخالفت‌های جدی داشته و در حال حاضر طرحی شکست خورده است. 

در حال حاضر نیز واحد نظارت به این طرح ورود پیدا کرده است و بررسی‌های لازم صورت گرفته و قرار شد تا خیابان صفا بازگشایی شود و در حال بررسی هستیم که جهت تردد حمل‌ونقل عمومی خیابان هفده شهریور کاملاً بازگشایی شود و در صورت تأمین منابع مالی لازم این طرح اجرایی می‌شود.

در خصوص بازگشایی کامل خیابان هفده شهریور باید مطالعات لازم صورت بگیرد و در این خصوص طرح‌های مختلفی وجود دارد. 

عضو شورای شهر تهران بیان داشت: موضوع مربوط به سازمان آتش نشانی نیز از دیگر مواردی است که مورد بررسی قرار گرفته است. یکسری مشکلات در خصوص آتش‌نشانان وجود دارد که پیگیری مطالبات آنها در اولویت است و از تمامی ایستگاه‌های آتش‌نشانی بازدیدهایی به عمل آمده است و با ‌آتش‌نشانان از نزدیک صحبت شده است. 

موضوع سخت و زیان‌آور بودن شغل آنها که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است و بازنشستگان می‌توانند با 20 سال بازنشسته شوند و این موضوع نیاز به این دارد که شورا هم این مجوز را به تصویب برساند و با توجه به اینکه یکسری مشکلات وجود دارد در حال رفع مشکلات موجود در خصوص سخت و زیان‌آور بودن شغل آتش‌نشانی هستیم.

قرار شد شهرداری تهران در خصوص مسکن آتش‌نشانان نیز لایحه‌ای ارائه کند و یا تسهیلاتی را برای خرید مسکن ‌آتش‌نشانان ارائه دهیم. 

ارائه امکانات رفاهی برای آتش‌نشانان نیز مطرح شده است و در این خصوص نیز بررسی‌های لازم در حال انجام است. 

حبیب‌زاده درباره تخلف پروژه‌ای در منطقه 22 تهران گفت: در کمیسیون ماده 100 شعبه یک تخلف این پروژه در حال بررسی است و نتیجه آن از طریق کمیسیون ماده 100 اعلام خواهد شد.

 آرای کمیسیون ماده 100 لازم‌الاجراست و باید اجرایی شود.

در قالب آرای کمیسیون ماده 100، 1500 میلیارد تومان شهرداری طلب دارد که این فقط برای پرونده‌های بالای 50 میلیون تومان است که باید نحوه وصول این درآمدها هر چه سریعتر مشخص شود.