به گزارش پایگاه انقلاب نیوز، مصطفی قلی‌خسروی رئیس اتحادیه املاک استان تهران در دومین همایش مشارکت در ساخت با بیان اینکه 174 شغل به بازار ساخت و ساز متصل هستند، اظهار کرد: باید موانع موجود در مسیر ساخت را برداشت و کار را برای سازندگان تسهیل کرد.
  خسروی با بیان اینکه رونق بازار مسکن خوب است، گفت: ما دلمان نمی‌خواهد گرانی در این بازار ایجاد شود، چرا که در ادامه آن رونق در این بازار از بین می‌رود.
 
رئیس اتحادیه املاک استان تهران با بیان اینکه طی بهمن ماه شاهد افزایش معاملات مسکن بودیم، گفت: 20 هزار و 802 قرارداد خرید و فروش در تهران ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 8.6 درصد افزایش را نشان می‌دهد.
 
خسروی تأکید کرد: در بازار اجاره تعداد قراردادهای ثبت شده 58 هزار و 48 قرارداد بود که نشان می‌دهد در این بازار 29 درصد کاهش داشته است.
 
وی با بیان اینکه رشد قیمت مسکن از شاخص تورم عبور کرده است، گفت: مرکز آ‌مار میزان رشد قیمت مسکن را 15 درصد در استان تهران اعلام کرده و در کشور نیز 9 درصد افزایش قیمت داشته‌ایم.
 
رئیس اتحادیه املاک استان تهران، تأکید کرد: معاملات مسکن نشان می‌دهد که سال آینده 2 درصد بیشتر از شاخص نرخ تورم قیمت مسکن افزایش می‌یابد.
 
*بودجه عمرانی سال 97 صفر است
بر اساس این گزارش، ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران با بیان اینکه باید به مسئله مشارکت در ساخت توجه خاصی شود و مدیریت در نظام ما باید اصلاح شود، گفت: از طریق اصلاح این مدیریت می‌توانیم بیکاری را اصلاح کنیم و با ایجاد اشتغال می‌توانیم بازار ساخت و ساز را رونق دهیم.
 
رهبر با بیان اینکه بودجه عمرانی کشور در سال 97 صفر است، گفت: با این میزان بودجه نمی‌توانیم تولید مسکن را افزایش دهیم.
 
نایب رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران، یادآور شد: در کشور آلمان 70 درصد از بودجه عمرانی صرف نگهداری از ساختمان‌ها می شود در حالی که در ایران مسئله نگهداری از ساختمان‌ها به طور کامل رها شده است.
 
*زنگ خطر کاهش بودجه عمرانی برای پیمان‌کاران
در ادامه این مراسم مشکینی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه طی دو هفته اخیر بانک مرکزی سود سپرده‌ها را افزایش داده است، گفت: دو بانک دولتی پس از افزایش سود سپرده‌ها اعلام کرده‌اند که تسهیلات را با بهره 35 درصدی تمدید خواهیم کرد.
 
مشکینی با بیان اینکه بودجه عمرانی سال 97 نسبت به بودجه عمرانی سال 96، 15 درصد کمتر است، گفت: کاهش نرخ سود بانکی زنگ خطری برای پیمانکاران است و همین موضوع باعث می‌شود نیروی ساخت و ساز و تولید مسکن کاهش یابد.
 
وی تأکید کرد: باید شیوه‌های مختلف ساخت و ساز را تغییر دهیم به طوری که 99 درصد از ساخت‌ و سازها از طریق مشارکت انجام شود. این موضوع می‌تواند زمینه بهبود صنعت ساخت شود.