به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا ، محمدرضا شاملو افزود: بهسازی مسکن روستایی در قانون برنامه ششم توسعه مورد تاکید دولت قرار گرفته و سالانه 200 هزار واحد مسکن فرسوده نوسازی و مقاوم سازی می شود.
وی تصریح کرد: دولت تسهیلات مقاوم سازی را به صورت قرض الحسنه برای روستائیان تامین کرده و مابه التفاوت آن توسط دولت به سیستم بانکی پرداخت می شود.
شاملو خاطرنشان کرد: در 18 ماه گذشته سه هزار و 500 روستا آسفالت شده و به خواسته های مردم پاسخ داده شده است.
معاون عمرانی بنیاد مسکن کشور گفت: هم اکنون تمام روستاهای بالای 20 خانواردارای طرح هادی هستند و در یک هزار و 600 روستای کشور عملیات بهسازی در حال اجراست که بخش زیادی از آن به اتمام رسیده است.
وی با بیان اینکه سه میلیون و 100 هزار واحد مسکن روستایی سند دار شده است خاطرنشان کرد: این کار با کمترین هزینه در کوتاهترین زمان در راستای هویت بخشی به روستائیان انجام شده و این اسناد به عنوان وثیقه در فعالیتهای اقتصادی و مشکلات حقوقی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
شاملو بر مشارکت اهالی روستا در امر بهسازی تاکید کرد و گفت: هرجا مشارکت بیشتری وجود دارد بنیاد مسکن نیز میل و رغبت بیشتری برای اجرای طرح عمرانی در آن منطقه دارد.
** 'ویرایی' به روستاهای هدف گردشگری اسدآباد اضافه شد
معاون عمرانی بنیاد مسکن به تصویب روستای ویرایی به عنوان روستای هدف گردشگری اشاره کرد و افزود: این روستا از توابع شهرستان اسدآباد دارای جاذبه های طبیعی کم نظیری است و مقدمات کار برای تعریف این منطقه بعنوان روستای هدف گردشگری انجام شده است.
شاملو برای تامین اعتبار مورد نیاز اجرای طرح بهسازی و حفظ بافت باارزش روستای ویرایی، ملحمدره و حبشی قول مساعد داد.
** ورود جهادی دولت برای مهار مهاجرت روستاییان به شهرها
نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست اجرای طرح بهسازی را زمینه ساز تحقق اقتصادی مقاومتی درمناطق روستایی دانست و افزود: اقتصاد روستا وابسته به بهسازی و نوسازی است و باید شرایط ماندگاری مردم در روستا فراهم شود.
اکبر رنجبرزاده با اشاره به اینکه میانگین سکونت در روستاها به 25 درصد کاهش یافته است گفت: مهاجرت روستائیان به شهرزنگ خطر جدی برای کشور است و تیم اجرایی دولت برای مهار این روند به طور جهادی وارد عمل شده است.
وی خواستار بازگشت سرمایه، امکانات، تسهیلات بلاعوض و کمک های ویژه به مردم روستاها شد و تصریح کرد: امیدواری مردم برای ماندن در روستا و رونق کار و تولید باید افزایش یابد.
رنجبرزاده میانگین سکونت شهرستان اسدآباد را در شهر 55 درصد و در روستا 45 درصد اعلام کرد و افزود: این رقم قابل قبولی است اما در دیگر نقاط کشور نیز باید بهبود یابد .
** 460 میلیارد ریال طرح عمرانی و اقتصادی در اسدآباد
فرماندار اسدآباد نیز با اشاره به اجرای 460 میلیارد ریال طرح عمرانی و اقتصادی در این شهرستان، بیان کرد: این توفیقات با پشتیبانی و حمایت مالی و اعتباری دولت یازدهم حاصل شده است .
حسین افشاری یادآورشد: بزرگترین طرح ها در طول تاریخ اسدآباد در دولت تدبیر و امید آغاز و به نتیجه رسیده است.
وی اظهار کرد: توسعه بیمارستان قائم (عج)، دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی، حوزه علمیه خواهران و کارخانه کنستانتره آهن نمونه این طرح هاست که با حمایت دولت به ثمر رسیده و مردم از مواهب آن بهره مند شده اند.