به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،محمدرضا زهره وندی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران به سایت خبری اتاق تهران گفت:ایران از جمله کشورهایی است که در سال هایی که انتخابات در آن برگزار می شود، خصوصا انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات مجلس شورای اسلامی طرح های اقتصادی انجام نمی شود. به این ترتیب این سال ها معمولا سال های خوبی برای به حرکت درآوردن و یا ادامه دادن طرح های اقتصادی نیست و رشدی رخ نمی دهد. بنابراین عملا در شش ماه اول سال جاری با توجه به انتخابات دور دوازدهم ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای اسلامی و میان دوره مجلس حرکتی رخ نخواهد داد.

برای حرکت در 6 ماه دوم سال هم باید تا الان یکسری اقدامات و زیرسازی ها انجام می شد تا می توانستیم تاثیر آن را در نیمه دوم سال ببینیم.

همانطور که قبلا هم گفته ام، شروع رشد مسکن در سال 97 رخ خواهد داد و پیش بینی ها به سال بعد برمی گردد. بعضا هم گفته شده است که در نیمه دوم سال 96، قرار است اتفاقاتی رخ دهد. شاید دولت دستور کاری در این زمینه دارد، اما ابتدا باید دید در انتخابات آیا همین دولت دوباره روی کار می آید که بتواند اقداماتش را ادامه دهد، یا خیر. احتمالا دولت می خواهد وام ها افزایش دهد و مانند خودرو، گردشی در بازار ایجاد کند و طرف تقاضا را بالا ببرد. اما اگر قرار است منتظر ایجاد حرکت و یا شروع اقداماتی در نیمه دوم سال باشیم، باز هم باید ببینیم که در انتخابات چه اتفاقی رخ می دهد.

با این حال پیش بینی ها طبق روال اقتصادی که در کشور در حال حرکت بوده است، ابتدای سال 97 را شروع حرکت در بازار مسکن نشان می دهد.

براساس گزارش های مرکز آمار قیمت ها در مسکن به میزانی رشد داشته است که در واقع این رشد ها به فصل ها برمی گردد. اصولا در اواخر سال افزایش جزیی در مسکن وجود دارد، چرا که قیمت مصالح رشد کرده است. این به دلیل همان فصلی بودن و مقطعی بودن بازار است و به صورت عمومی و کلی این افزایش قیمت نشانه رشد در مسکن نیست.

بنابراین درست است که امسال به مقداری رشد قیمت داشتیم، اما رشد و جهش در مسکن به معنی این رشد های کم که هرسال به مقدار ناچیزی رخ می دهد نیست. باید بیش از این رشد داشته باشد که بتوان گفت بازار مسکن از رکود خارج شده و با رشد همراه بوده است.