عصر اقتصاد :
بنیاد مستضعفان در راستای رفع استضعاف امسال حدود 550 واحد مسکن برای معلولان راه اندازی کرده است و قصد دارد  و تا پایان سال هم حدود 1000 واحد دیگر را به بهره برداری برساند و این در حالی است که ۱۶ هزار میلیارد تومان پروژه با همین هدف در سراسر کشوردر دستور کار این بنیاد قرار گرفته است .
به گزارش خبرنگار عصر اقتصاد محمد سعیدی کیا رییس بنیاد مستضعفان  روز گذشته  در یک نشست خبری با اعلام خبر مذکور اظهار داشت: طبق برنامه فروشی که بنیاد در آن وارد شده است امسال در آمد بنیاد به 16 هزار میلیارد و900 تومان رسیده است و این در حالی است که در 8ماه آغازی سال گذشته این در آمد 15 هزار و 600 میلیارد تومان بوده است.
سعیدی کیا اضافه کرد: میزان سرمایه گذاری بنیاد مستضعفان از آغاز امسال 2000 میلیارد تومان بوده است ودر حال حاضر مجموع پروژه هایی که در دست بنیاد است حدود 16 هزار میلیارد تومان است و اینک قصد دارد سقف این پروژه ها را برای سال آینده تا محدوده 25 هزار میلیارد  تومان افزایش دهد.
وی با تبیین ساست اقتصاد مقاومتی در برنامه های بنیاد اظهار داشت : همه پروژه‌های این مجموعه  با سیاست‌های اتصاد مقاومتی تطابق داده می شود تا به اهداف مورد نظر در این خصوص دستیابد.
رییس بنیاد مستضعفان اضافه کرد:بنیاد برای توانمند سازی اقتصادی 5 فصل را برای خود تعریف کرده است که شامل مواردی همچون  بهداشت و سلامت،ارایه یارانه های هدفمند خدمات اجتماعی و .... می شود و در همین راستا از آغاز سال تاکنون 550 واحد مسکونی برای خانواده های دارای معلول احداث کرده است و قصد دارد تا پایان سال این میزان را به 1000واحد برساند.
رئیس بنیاد مستضعفان با بیان این‌که البسه 280 هزار دانش محروم از سوی بنیاد تامین می‌شود،‌ گفت: منطقه قلعه‌گنج بر اساس فرمایشات رهبری مبنی بر این‌که "یک منطقه را در نظر بگیرید و به رفع محرومیت،‌ایجاد اشتغال و رونق آن بپردازید و آنرا از آب و گل درآورید" انتخاب شد.  کارهایی که در این منطقه انجام می‌شود با مشارکت مردم است و طی دو سال که آنجا هستیم بنیاد حدود 30 میلیارد تومان هزینه کرده ایم.
وی در خصوص فروش هتل های پارسیان نیز گفت:این هتل ها را برای فروش به مزایده گذاشته ایم  و در این میان هتل گچسر به فروش رفت و در حال حاضر منتظریم برای هتل آزادی و ائین هم مزایده برگزار شود تا آنها هم به فروش بروند.
سعیدی کیا همچنین  تصریح کرد: بانک سینا  نیز برای فروش پیشنهاد شده است که تاکنون به دلیل نبودن مشتری هنوز فروش نرفته اشت.
وی در بخش دیگری از سخنانش از برنامه بنیاد برای تولید خاویار خبر داد و با بیان این‌که تولید خاویار از دریا به سفر رسیده است، افزود:‌ در حال اجرای برنامه پرداخت وام یارانه‌ای به مردم برای راه‌اندازی مجتمع‌های 20 تنی تولید گوشت ماهی خاویاری هستیم.
رئیس بنیاد مستضعفان با بیان این‌که 2.5 تا 4 درصد هر 20 تن گوشت خاویاری مربوط به تولید خاویار است، تصریح کرد: با این روش در صورت حمایت دولت 100 واحد در کشور راه‌اندازی می‌شود که 50 تن خاویار تولید می‌شود که این مسئله به خلق ثروت برای مردم منتج خواهد شد.
سعیدی‌کیا ادامه داد: درباره اقتصاد مقاومتی ستادی در بنیاد داریم و همه پارامترهای مهم اقتصاد مقاومتی را در برنامه‌ها از جمله صادرات، بهره‌وری و رشد اقتصادی در آن دیده شده است.
سعیدی‌کیا با اشاره به ورود بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این منطقه برای ایجاد کارخانه، افزود: بر اساس بررسی انجام شده به این نتیجه رسیدیم که مجتمع پرورش بُز اسپانیایی را در قطعه گنج راه‌اندازی کنیم که این کار عملیاتی شده است.
وی تاکید کرد: قطعه گنج در چارچوب اقتصاد مقاومتی پیش می‌رود و شهرستان نمونه با جمعیت 80 هزار نفری است. 15درصد این شهرتسان اهل سنت و 85 درصد شیعه هستند و همه مردم برای ما یکی است و برای تمام آنها برنامه های توانمندسازی را انجام می‌دهیم.
وی با اشاره به ایجاد گروه‌های روستایی در شهرستان قلعه گنج گفت: 60 روستا زیرپوشش بنیاد رفته و 100 گروه دیگر نیز به صورت بیست تایی تحت حمایت ما قرار می‌گیرند. برای مردم  60 روستا حساب بانکی در بانک سینا افتتاح حساب شده که 750 میلیون تومان آنرا مردم تامین کرده‌اند و تا کنون 2150 نفر از صندوق‌های روستایی وام دریافت کرده‌اند.
رئیس بنیاد مستضعفان با بیان این‌که مردم با توانایی خودشان در حال رشد هستند، گفت: کارخانه رب، مبل و... در این منطقه راه‌اندازی شده است.
سعیدی‌کیا با اشاره به این‌که 8 ماه طول کشید تا مردم قلعه‌گنج به ما اعتماد کردند، افزود: اگر مسئولان می‌خواهند مردم به آنها اعتماد کنند باید اول به مردم اعتماد کنند که در این صورت کارها برای مردم با مشارکت مردم عملیاتی شده و شاهد یک اقتصاد مردمی در کشور خواهیم بود.
رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه بنیاد مستضعفان در ۱۱ سال گذشته ۴ هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده است از شفاف‌سازی مالی شرکت‌های زیرمجموعه این نهاد خبر داد و گفت: برنامه داریم اپراتور سینا با همکاری شرکت خارجی در حوضچه شماره ۲ بندر شهید رجایی سرمایه‌گذاری و فعالیت کند.
وی  به ساماندهی مالی و مالیاتی بنیاد مستضعفان اشاره کرد و گفت: در ساماندهی بنیاد مصوب داشتیم که 70 شرکت این مجموعه ادغام شود و یا به فروش رسیده و یا منحل شوند که 75 درصد این پروژه عملیاتی شده است.
سعیدی‌کیا گفت: در حال حاضر 22 هلدینگ بنیاد به 11 هلدینگ کاهش یافته است و 70 درصد فروش شرکت‌ها را انجام داده‌ایم.
رئیس بنیاد مستضعفان گفت: مسیر فروش همه شرکت‌ها از طریق مزایده بوده است.
وی با بیان اینکه بنیاد 15 سال قبل مالیات شرکت‌های خود را به صورت شفاف پرداخت می‌کرد، گفت: در 11 سال گذشته 4 هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده‌ایم. تسویه حساب مالیات سال 93 را از وزارت اقتصاد گرفته‌ایم و برای مالیات سال 94 اواخر شهریور فهرست داده‌ایم که پس از بررسی بلافاصله تسویه حساب می‌کنیم.
وی درباره ارائه اطلاعات مالی بنیاد به بورس بیان کرد: مهمترین شفافیت مالی ما مصوبه مجمع است. مجمع سال 94 بنیاد در شهریورماه برگزار شد و به صورت شفاف به 2 زبان روی سایت ما مشخص است.
رئیس بنیاد مستضعفان گفت: حسابرس ما سازمان بازرسی کل کشور است که هرساله برای همه دستگاه‌های اجرایی نظارت را انجام می‌دهد.
وی در خصوص عقد و امضای تفاهمنامه بنیاد علوی  با بانک سینا  نیز اظهار داشت: بنیاد علوی تفاهم‌نامه‌ای با بانک سینا برگزار کرده است که طی همکاری استانداران 31 استان در هر استان 200 میلیارد تومان و برای هر کارآفرین 2 میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود 18 درصد پرداخت شود که 5 درصد این سود را بنیاد علوی و 5 درصد را به استانداران پرداخت کنند.
وی گفت: همچنین تفاهم نامه‌ای با 3 استاندار استان شمالی کشور داریم مبنی بر اینکه در این 3 استان مزرعه‌های پرورش ماهی خاویاری ایجاد کنیم. ما زمانی بزرگترین تولیدکننده خاویار کشور بودیم اما با صید غیراصولی امروز تولید خاویار کشور به صفر رسیده است.
وی گفت: اگر دولت همکاری کند 100 واحد مزرعه واحد تولید ماهی خاویاری در 3 استان شمالی کشور تا 3 سال آینده ایجاد خواهیم کرد و هر واحد حدود 500 کیلوگرم خاویار تولید می‌کنند.
رییس بنیاد مستضعفان در خصوص هلدینگ صنعت این بنیاد و فعالیت های حوزه آهن و ذوب فلزانت  نیز گفت: در بندرعباس و خرمشهر در حوزه کارخانه فولاد و ذوب‌آهن فعالیت فراوانی به انجام رسیده است و بر این اساس 2 کارخانه  آهن اسفنجی که تا 900 هزار تن در سال توان تولید دارد و 2 بخش ذوب که در حال تکامل هستند و تا همین آذرماه ماهانه 700 هزار تن تولید داشته‌اند این سلسله فعالیت ها ادامه می یابد.
رئیس بنیاد مستضعفان در پاسخ به پرسش عصر اقتصاد در خصوص فعالیت های هلدینگ انرزی گستر سینا نیز اظهار کرد: شرکت حفاری شمال جزء حوزه‌های توسعه بنیاد است که اخیراً سومین دکل دریایی را برنده شد در واقع سحر 1 و 2 در دریای شمال مربوط به شرکت حفاری شمال است و یک دکل هم اجاره کرده است ودر جنوب و در میدان  آزادگان جنوبی نیز این  شرکت در 6 چاه کشغول به کار است و در مناقصه چاه های جدید هم شرکت می‌کند و بر این اساس هم اکنون طبق گزارش های رسیده  حفر 20 حلقه چاه در این میدان به اتمام رسیده است.
وی در خصوص وضعیت فعلی این شرکت نیز اظهار داشت: با تغییرات مدیریتی جدید در حفاری شمال برنامه های توسعه فعالیت های این شرکت افزایش خواهد یافت.
سعیدی‌کیا در خصوص فعالیت های شرکت پایندان نیز  گفت: پایندان در پارس جنوبی در 2 فاز پیمانکار دسته 2 بود که  پس از ابلاع سیاست های جدید به رتبه یکم رسید تا از  این پس به هیچ وجه شرکت‌های بنیاد به عنوان پیمانکار دسته دو وارد نشوند و در دسته اول حضور یابند.
این گزارش حاکی است در این نشست خبری منوچهر خواجه دلویی معاون توسعه ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان نیز  از پیشرفت ۷۶ درصدی قطعه یک آزادراه تهران-شمال خبر داد.
خواجه دلویی اضافه کرد: قطعه یک آزادراه تهران-شمال 76 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بهار سال آینده زیر بار عبور قرار می‌گیرد.
وی با بیان این‌که هم‌اکنون 130 کارگاه فعال در این پروژه داریم، تصریح کرد: 3300 نفر با حدود 980 دستگاه ماشین‌آلات در حال فعالیت در این پروژه هستند.
وی با اعلام این که در این قطعه چند درصد از برنامه جلوتر هستیم، افزود: تا قبل از پایان تجهیز کارگاه تجهیز کارگاه قطعه 2 آزادراه تهران-شمال انجام می‌شود و 2 سال پس از آن کار ساخت به اتمام می‌رسد.
معاون توسعه ساختمان و انرژی بنیاد با بیان این‌که مناقصه تونل البرز انجام شده است، گفت‌: 21 پیمانکار ایرانی و یک پیمانکار چینی در قطعه یک آزادراه فعال هستند، ضمن آن که یک مشاور خارجی نیز طراحی تونل البرز را بر عهده دارد.
این مقام مسئول در هلدینگ راه و شهرسازی و مسکن بنیاد مستضعفان  با اشاره به این‌که ۸ ماه قبل ساخت ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی(ره) به دلیل مشکل مالی متوقف شد، گفت: قرارداد بی ال تی این پروژه چند روز پیش امضا شد و حجم سرمایه‌گذاری آن ۵۰۰ میلیارد تومان است.
خواجه دلویی در پاسخ به پرسشی   در خصوص  آخرین وضعیت ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی (ره) اظهار کرد: ترمینال سلام، ترمینال شماره یک فرودگاه امام خمینی است که یکی از شرکت‌های بنیاد پیمانکار آن بود که به دلیل مشکلات مالی حدود 8 ماه قبل کار ساخت آن متوقف شد.
وی با بیان این که طی هشت ماه اخیر در این مدت برای یک مدل پیگیری شد و در این زمینه جلساتی با وزارت راه داشتیم تا منابع مالی این ترمینال تامین شود، تصریح کرد: در نهایت مدل BLT  (اجرا، اجاره، واگذاری) برای این پروژه تعریف شد.
وی با بیان این‌که  هیئت وزیران برای این پروژه مصوب کرد تا بنیاد مستضعفان تامین منابع مالی این پروژه را انجام دهد، افزود: قرارداد این پروژه چند روز قبل امضا و کار فعال شده است و امیدواریم ظرف یکسال آینده به بهره‌برداری برسد.
معاون توسعه ساختمان بنیاد در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر رقم طلب پیمانکاران این پروژه، گفت: میزان مطالبات پیمانکار این پروژه به 90 میلیارد تومان رسید و شرایط سنگینی برای شرکت ملی ساختمان بود.
خواجه دلویی با بیان این که به دلیل  آن‌که  امکان تامین منابع از سمت کارفرما وجود نداشت و به همین دلیل کار متوقف شد، اظهار کرد:‌ هم‌اکنون بیش از 400 نفر در این پروژه فعالیت می‌کنند و حجم سرمایه‌گذاری آن حدود 500 میلیارد تومان که ظرفیت فرودگاه امام خمینی (ره) را حدود 4 میلیون نفر افزایش می‌دهد.