رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ادامه سخنانش در حاشیه مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر حوزه راه و شهرسازی که صبح دیروز برگزار شد افزود: ما در کشور بیش از ۱۰ میلیون تن اضافه‌تولید سیمان داریم و باید این کالا در کشور مصرف بهینه شود که یکی از موارد بسیار مناسب با بهره‌وری مطلوب، استفاده از رویه‌های بتنی و همچنین ترجیح دادن سازه‌های بتنی است که با توجه به برخی شرایط اقلیمی کشور برسازه‌های فولادی ارجحیت دارد.
به گزارش سیمان خبر، او درباره سهم بتن از روسازی راه‌ها توضیح داد: هدف‌گذاری ما رسیدن به رقم سهم ۱۰ درصدی روسازی بتنی راه‌ها است، از ابتدای دولت یازدهم برنامه‌ریزی کردیم تا به رقم ۱۰ درصد رویه بتنی جاده‌ها دست‌یابیم و در گام‌های بعدی آن را افزایش دهیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت بتن پر مقاومت و استفاده از آن در ساخت امور زیربنایی بیان داشت: سالانه بیش از ۵ میلیارد دلار هزینه بتن در کشور می‌شود. درحالی‌که کشورهای مجاور از وضعیت بهتری در این زمینه برخوردار هستند.
شکرچی‌زاده افزود: اگرچه در امور تحقیقاتی به بتن با مقاومت ۵۰ مگا پاسکال دست‌یافته‌ایم اما در عمل میزان مقاومت بتن حدود ۲۰ مگا پاسکال است.
این مقام مسئول تصریح کرد: بتن ۵۰ مگا پاسکال به‌عنوان شاخص مقاومت و تأثیرگذار در سراسر کشور خواهد بود که اسناد آن رونمایی خواهد شد.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ادامه این مراسم با اشاره به وضعیت تحقیق و پژوهش در حوزه این وزارت راه و شهرسازی بیان داشت: ما در مقایسه با سایر حوزه‌ها همچون انرژی شرایط مناسبی نداریم؛ این در حالی است که سرمایه‌گذاری در تحقیقات در حوزه نفت بیش از ۱۲ برابر ما بوده است.
شکرچی‌زاده تصریح کرد: به‌طورقطع جلوگیری از وقوع تلفات جاده‌ای در هر نیم ساعت بدون انجام تحقیقات امکان‌پذیر نیست، همچنین بیش از ۵ میلیارد دلار اتلاف انرژی در ساختمان‌ها رخ می‌دهد که این مسئله نیز بدون تحقیق و پژوهش قابل‌رفع و رجوع نیست.
بنا بر صحبت‌های شکرچی زاده ایران جزو حادثه‌سازترین کشورهای جهان است و برای جلوگیری از تخریب و تلفات در برابر زلزله‌های ۵ تا ۶ ریشتر به یک برنامه تحقیقاتی جامع نیاز است.
معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه وزیر راه و شهرسازی نگاه مثبتی همواره به پژوهش داشته است خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد باید مسیر پژوهش مورد ارزیابی قرار گیرد البته همکاران ما در مرکز تحقیقات به مفهوم بازاریابی R&D رسیده‌اند و هم‌اکنون با توجه به نبود منابع پایدار برای تحقیقات در حال تعریف پروژه‌های پژوهشی در نهادها و دستگاه‌های دیگر جهت جلب مشتری هستند.
او با اشاره به پروژه‌های پژوهشی و تحقیقاتی موفق در سال جاری خاطرنشان کرد: پروژه PMS یا همان سامانه مدیریت روسازی راه‌ها سرانجام پس از چندین بارخیز برداشتن وزارتخانه طی سال‌های گذشته، امسال در ۵۵ هزار کیلومتر از راه‌های شریانی کشور به‌منظور دستیابی به شاخص ارزیابی IRI به بهره‌برداری رسید. هم‌اکنون می‌توانیم از هریک از راه‌های استان‌ها یک ضریب بر اساس شاخص داشته باشیم.
شکرچی‌زاده در ادامه بیان داشت: درزمینهٔ زلزله نیز وضعیت گسل‌های تهران و محدوده‌های آن‌ها نهایی شد و اقداماتی که سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران پیش برده بود با محوریت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تعیین و به شهرداری‌ها ابلاغ شد که بر اساس آن دیگر حق ساخت بیمارستان و ساختمان‌های ۱۲ طبقه بر روی این گسل‌ها وجود نخواهد داشت.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به پروژه رده‌بندی قیر PG اشاره کرد و گفت: این پروژه که از سال ۹۱ مطرح‌شده بود در این دوره به روند قابل‌توجهی پیش رفت و هم‌اکنون در حال ساخت آزمایشگاه PG هستیم.
شکرچی‌زاده گفت: در حال حاضر مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ۳ پروژه باند فرودگاه مهرآباد، باند فرودگاه امام خمینی (ره) و آزادراه اصفهان-شیراز مسئولیت طراحی و نظارت اجرایی روسازی بتنی را بر عهده دارد
او ادامه داد: البته پروژه آزادراه تهران-شمال هم در قالب روسازی بتنی اجرا خواهد شد ضمن آنکه در خراسان نیز چنین پروژه‌ای در قالب پایلوت اجراشده است.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: روسازی بتنی نیاز به تکنولوژی و دستگاه‌هایی دارد بنابراین سرمایه‌گذاری اولیه را می‌طلبد؛ فقط دو کشور هستند که دستگاه‌های مناسب این کار را تهیه می‌کنند که یکی آلمان‌ و دیگری آمریکا است بنابراین ضروری است که در این حوزه سرمایه‌گذاری کنیم و قطعاً پس‌ازآن بومی‌سازی خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: حتی می‌توان در رویه‌های آسفالتی موجود پیش‌بینی اجرای رویه‌های بتنی را داشت که دراین‌باره مطالعات اولیه انجام‌شده‌ و دستورالعمل‌های آن در حال تهیه است و امیدواریم بتن جایگاه خود را به‌زودی در روسازی جاده‌ها پیدا کند.
شکرچی‌زاده گفت: رویه بتنی جاده‌ها ازنظر انعکاس نور مناسب‌تر عمل می‌کند و در مصرف انرژی روشنایی نیز مؤثر است البته این بدان معنا نیست که رویه آسفالتی را کنار بگذاریم اما بتن هم با توجه به کیفیت مناسب سیمان‌های ما و اضافه‌تولید، باید سهم خود را در کشور پیدا کند.