تهران- ایرنا- بازگشت بازارها به وضعیت عادی پس از التهاب ناشی از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مهمترین محور تحلیلی مطبوعات و صفحه های اقتصادی سایر روزنامه طی یک هفته گذشته بود. همچنین، بررسی عوامل آلودگی هوای تهران، وضعیت بازار مسکن و سرنوشت کارت های سوخت دیگر محورهای مهم اقتصادی بود که مورد توجه روزنامه ها قرار گرفت.
عبور بازارها از هیجان «ترامپ»
بازارهای ایران و جهان هفته گذشته متاثر از پیروزی «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (در هجدهم آبانماه) نوسانات هیجانی را پشت سر گذاشت اما تنها پس از گذشت چند روز آرامش به بازارها برگشت. روزنامه های اقتصادی و سایر مطبوعات در صفحه های اقتصادی خود به تاثیر زودگذر نتیجه انتخابات امریکا بر بازارها پرداختند. همچنین، بررسی نقش هر یک از عوامل تاثیر گذار در آلودگی هوای تهران، اجرایی شدن برخی برنامه ها برای رونق بازار مسکن و بررسی تصمیم مسوولان برای بقا یا حذف کارت های سوخت دیگر محورهای اقتصادی روزنامه ها طی یک هفته گذشته بود.
*** فروکش التهاب انتخاب ترامپ
هفته گذشته بازارهای جهانی و همچنین بازارهای ایران از جمله بورس، طلا، ارز و ... تحت تاثیر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پیروزی نامزد جنجالی جمهوریخواهان پرنوسان شد. افت شاخص ها در بورس، گران شدن طلا و نوسان قیمت ارز واکنش بازار به اعلام خبر انتخاب ترامپ بود. کارشناسان البته اعلام کردند این واکنش موقتی و تحت تاثیر جو روانی حاکم بر بازار است. حال پس از گذشت یک هفته آرامش به بازارها برگشته است و طبق گفته کارشناسان اقتصادی و مسوولان پیروزی نامزد جمهوریخواهان بر اقتصاد ایران تاثیری نخواهد گذاشت. 
روزنامه «ایران» یکشنبه گذشته (بیست و سوم آبان) در گزارشی با عنوان « دور شدن سایه «ترامپ» از سر بازارهای ایران» به عادی شدن شرایط بازارهای طلا، ارز و بورس پس از چند چند روز از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پرداخت و در این باره نوشت: از همان ساعات نخستی که دونالد ترامپ، هیلاری کلینتون رقیب خود در انتخابات ریاست جمهوری امریکا را پشت سرگذاشت، طوفان سهمگینی بازارهای مالی و پولی جهان را درنوردید، به طوری که دراین روز تمام بازارهای سهام جهان منفی شدند و قیمت نفت خام نیز افت کرد. در بازار‌های ایران نیز ظرف چهار ساعت شاخص بورس اوراق بهادار تهران نزدیک به 1500 واحد ریخت و بواسطه جهش 30 دلاری اونس جهانی طلا، قیمت‌ها در بازار طلا و سکه ایران به پرواز درآمد. بازار ارز نیز در اکثر ارزهای معتبر خارجی شرایط مشابهی پیدا کرد و قیمت‌ها صعودی شد.
در ادامه می خوانیم: البته در ساعات پایانی روز چهارشنبه هفته گذشته اندکی از هیجان ترامپ در بازارهای ایران و جهان کاسته شد به گونه‌ای که در همان روز برخی از بازارهای سهام بخش عمده‌ای از ارزش خود را بازپس گرفتند. پس از گذشت چند روز از پیروزی دونالد ترامپ به نظر می‌رسد که سایه هیجان انتخاب او از بازارهای جهان بخصوص ایران دور شده است. روزگذشته در بازارهای جهانی تعداد نمادهای سبز در بورس‌های جهانی افزایش یافت و قیمت هر اونس طلا نیز حدود 30 دلار افت کرد. برخلاف روز چهارشنبه که بورس تهران افت شدیدی را تجربه کرد دیروز با صعود 600 واحدی دوباره کانال 79 هزار واحدی را فتح کرد. در بازارهای ارز و طلا نیز قیمت‌ها عقب‌نشینی کرد و دوباره به سطح روزهای پیش از انتخاب ترامپ بازگشت. بدین ترتیب همانگونه که اکثر کارشناسان اقتصادی تحلیل می‌کردند تنها دلیل ریزش بازار بورس و صعود قیمت‌ها هیجانی بود که به صورت یک موج از بازار ایران عبور کرد.
روزنامه «شرق» چهارشنبه گذشته (بیست و ششم آبان) در گزارشی با تیتر « ترامپ بی‌خاصیت» نوشته است که اصناف، سیاست‌های رییس‌جمهوری آمریکا را در اقتصاد ایران بی‌اثر می‌دانند. شرق نوشت: «شوک»؛ این شاید بهترین توصیف برای نخستین مواجهه بازارهای جهانی و ایران با انتخاب دونالد ترامپ، به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده باشد. شوکی منفی که باعث ریزش شاخص‌های بازارهای مالی جهان شد، قیمت نفت را انداخت و نرخ برابری دلار برابر سبدی از ارزهای دیگر افت کرد. در این میان بازارهای ایران، چه بازار سرمایه و چه بازار طلا از قافله عقب نماندند و همسو با همتایان جهانی، افت‌وخیزی بزرگ‌نمایی‌شده را تجربه کردند و همان روز نخست شاخص کل، در بازار سرمایه، فروریخت. کارشناسان نظر دادند و تحلیل‌ها کردند. بورس‌بازان و فعالان صنایع بزرگ هم هر یک به نوعی واکنش‌های کارشناسی خود را رسانه‌ای کردند؛ اما فعالان بازار چگونه فکر می‌کنند؟ به نظر آنها اثر این انتخابات بر وضع اقتصاد ایران چیست؟ اتحادیه‌ها و اصناف، آن‌هایی که هر روز با واقعیت اقتصاد کشور مواجه‌اند چگونه می‌اندیشند؟ روزنامه شرق نظرات چند اتحادیه و صنف های فعال درباره اثر رئیس‌جمهوری ترامپ بر بازار و وضع اقتصادی ایران جویاشده است . اکثر مدیران اتحادیه و اصناف گمان می‌کنند این رخداد هیچ اثری بر اقتصاد ایران ندارد و اگر هم اثری باشد، مثبت است.
روزنامه «جهان صنعت» شنبه گذشته (22 آبان) به وضعیت بازارهای ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پرداخت. در گزارش جهان صنعت زیر عنوان «آرامش در بورس‌های جهان» آمده است: یک روز پس از اعلام نتیجه رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری آمریکا که با نوسان در بازارهای مالی، ارز و بازارهای نفت و طلا همراه شد، عمده بازارهای جهانی روز پنجشنبه با تغییر جهت به وضعیت پیش‌ از شوک بازگشتند. صبح چهارشنبه 19 آبان‌ماه، اعلام خبر پیروزی دونالد ترامپ در رقابت‌های انتخابات ریاست‌‌جمهوری با افت محسوس در بورس‌های جهان همراه شد اما در پایان ساعت کاری بازارها در روز چهارشنبه، شاخص‌ها در بورس‌های اروپایی سبز شد و در نهایت این بازارها کار خود را با افزایش‌هایی اندک به‌ پایان رساندند. به گزارش بی‌بی‌سی، بورس نیویورک نیز در پایان ساعت کاری خود در عصر روز چهارشنبه با سبز ماندن شاخص‌ها و رشد حدودا 5/1 درصدی به‌ کار خود پایان داد. بازگشت برای نوسانات در بازارهای مالی اروپایی و آمریکا و از سر گذراندن شوک اولیه ناشی از اعلام نتیجه انتخابات آمریکا، صبح پنجشنبه در بورس‌های آسیایی بروز کرد و این بازارها که روز چهارشنبه را با شاخص‌هایی قرمز به پایان رسانده بودند راه‌ رفته را بازگشتند و تا نیمه‌ روز پنجشنبه به‌ وقت‌ محلی با افزایش ارزش شاخص‌ها مواجه شدند. 
روزنامه «ابرار اقتصادی» نیز روز شنبه درباره وضعیت بازار طلا پس از اعلام نتایج انتخابات آمریکا در گزارشی با عنوان «تب طلا فروکش کرد» به نقل از خبرگزاری مهر نوشت: «محمد کشتی آرای» رییس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر با اشاره به شاخص‌های اقتصادی آمریکا اظهار کرد با فروکش کردن تب انتخابات مجددا ارزش سهام و شاخص بورس آمریکا بالا رفته و این موضوع باعث افزایش قیمت دلار و کاهش 24 دلاری قیمت هر اونس طلای جهانی شده است.
در ادامه به نقل از کشتی آرای آمده است:‌ پس از فروکش کردن تب انتخابات در آمریکا و آرامش ایجاد شده در این کشور مجددا ارزش دلار بالا رفت تا شاهد کاهش قیمت طلای جهانی باشیم. در حال حاضر هر اونس طلای جهانی با کاهش قیمت 24 دلاری به رقمی معادل 1261 دلار رسیده است. کشتی‌آرای ادامه داد: در حال حاضر بعد از فروکش کردن تب انتخابات در آمریکا و آرامش سیاسی ایجاد شده در این کشور، شرایط اقتصادی نیز رو به بهبود است و قطعا بهبود وضعیت ایجاد شده روی شرایط اقتصادی دنیا اثرگذار خواهد بود.
همچنین روزنامه «تجارت» پنجشنبه گذشته (بیست و هفتم آبان) با اشاره به بی تاثیر بودن پیروزی ترامپ بر بورس ایران در گزارشی با عنوان «بورس، سبزپوش به تعطیلات رفت» نوشت: در داد و ستدهای روز چهارشنبه، شاخص‌کل بورس با رشدی 32 واحدی مواجه شد تا سبزپوش به استقبال تعطیلات پایان هفته برود.
*** بررسی اقتصادی عوامل آلاینده هوای تهران 
تهران آلوده ترین روزهای امسال را پشت سر می گذارد. هر چند که آلودگی هوای تهران هر سال با شروع فصل سرما و به واسطه پدیده وارنگی هوا تکرار می شود اما هنوز راهکاری برای کاهش آلودگی این شهر به مرحله اجرا نرسیده است. در چند روز اخیر روزنامه ها به موضوع بررسی میزان سهم هریک از عوامل آلوده کننده هوا پرداخته اند. در حالی که عده ای مدعی اند علت اصلی آلودگی به کیفیت بنزین برمی گردد اما در مقابل عده ای این ادعا را رد می کنند و مقصر را خودروها می دانند. 
روزنامه ایران پنجشنبه گذشته در گزارشی با عنوان « مقصر آلودگی هوا» گفت وگویی با «شاهرخ خسروانی» معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی درباره نقش بنزین در ایجاد آلودگی هوای تهران داشته است. خسروانی در این مصاحبه چنین اظهار کرده است: با اوج‌گیری آلودگی هوا دوباره انگشت اتهام را به سمت دولت نشانه گرفته‌ایم به این بهانه که چرا کاری برای حل این مشکل نمی‌کند. یا آنکه چرا بنزین غیر استاندارد را به اسم بنزین یورو 4 وارد و توزیع می‌کند. غافل از آنکه این ادعا غیر کارشناسی است و مقصر اصلی این سریال تکراری عوامل دیگری است. ﺷﺎﻫﺮﺥ ﺧﺴﺮﻭﺍﻧﯽ، ﻣﻌﺎﻭﻥ ﻣﺪﯾﺮﻋﺎﻣﻞ ﺷﺮﮐﺖ ﻣﻠﯽ ﭘﺎﻻﯾﺶ ﻭ ﭘﺨﺶ ﻓﺮﺁﻭﺭﺩﻩﻫﺎﯼ ﻧﻔﺘﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ در این باره اسنادی را در اختیار روزنامه «ایران» قرار داد که در تمام این اسناد نهادهای کنترل کیفیت وابسته و غیر وابسته به وزارت نفت گواهی می‌دهند که بنزین وارداتی از استاندارد یورو 4 تبعیت می‌کند. از طرف دیگر اسنادی وجود دارد که در آنها آمده است که بنزین توزیعی 8 کلانشهر ایران از تولید داخلی و بنزین و گازوئیل یورو 4 تأمین می‌شود و در هیچ کدام از این کلانشهر‌ها بنزین وارداتی عرضه نشده است. گزارش‌هایی که سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت از محیط زیست و حتی شهرداری آن را تأیید کرده است.ﺧﺴﺮﻭﺍﻧﯽ اظهار کرد: شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همواره سعی کرده است که بهترین خدمات را به مردم عرضه کند. حذف ریفورمیت (محصول میانی) پتروشیمی‌ها از گردونه سوخت‌رسانی نیز که در دولت یازدهم رقم خورد بر پایه این حس مسئولیت بود.
روزنامه «دنیای اقتصاد» هم در گزارش پنجشنبه گذشته با عنوان «بی‌عملی در برابر هوای سمی» به راهکارهای رفع چالش آلودگی هوا پرداخته است. در این گزارش آمده است: خلا «مالیات سبز» در قیمت فروش بنزین، منشا ترافیک خودروهای شخصی، دور-دورهای خیابانی و تولید 80 درصد ذرات آلاینده هوای پایتخت است. پدیده «وارونگی هوا و تسلط لایه حجیم ذرات آلاینده بر فراز تهران» از سال 84 به‌عنوان بحران زیست‌محیطی مطرح بوده؛ اما طی این مدت، بی‌توجهی مدیران در به‌کارگیری نسخه جهانی ضد آلودگی، سبب شد سال به سال، به موازات اقدامات مقطعی و کوتاه‌مدت همچون «تعطیلی نصف و نیمه» ابعاد بحران آلودگی هوا وخیم‌تر شود. تجربه موفق کشورهای آمریکایی و اروپایی نشان می‌دهد 5 راهکار «بازدارنده» برای بحران هوای سمی وجود دارد که موثرترین آنها، «اخذ مالیات سوخت» است. مالیات 15 تا 60 درصدی بر بنزین در عمده کشورها، نرخ تردد با خودروی شخصی را کاهش داده و تزریق درآمد حاصل از آن به شهرداری‌ها، باعث تقویت حمل‌و‌نقل عمومی –مترو- شده است. تغییر در طرح ترافیک و کاهش روزهای کاری نیز اثرگذار است. هیات دولت، دیروز موضوع «تدوین لایحه دوفوریتی برای توزیع تعطیلات تابستانی مدارس در طول سال» را تصویب کرد.
در ادامه این گزارش می خوانیم: در آمریکا، حدود 15 تا 25 درصد قیمت بنزین را مالیات سوخت تشکیل می‌دهد. سهم مالیات بر سوخت از قیمت بنزین در کشورهای اروپایی به مراتب بیش از نرخ آمریکا است. در انگلستان، آلمان و فرانسه، به ترتیب معادل 67 درصد، 60 درصد و 61 درصد قیمت بنزین، مالیات سوخت دریافت می‌شود. مزایای اقتصادی-ترافیکی مالیات سوخت برای شهر، شهروندان و دولت‌های محلی در جهان به قدری روشن است که حتی کشورهای آفریقایی نیز از این نوع مالیات شهری بهره می‌برند. اما در ایران غیبت مالیات در قیمت فروش بنزین، ایران را به لحاظ «بیشترین سرانه مصرف بنزین» در رتبه 20 بین 60 کشور جهان قرار داده است. نرخ بالای سرانه مصرف بنزین در ایران –به ویژه در تهران- به نرخ بالای مصرف و تردد خودروی شخصی در معابر درون شهری برمی‌گردد.در حالی که سرانه مالکیت خودرو در شهر تهران حدود 376 خودرو به ازای هر 1000 نفر است که به مراتب پایین‌تر از سرانه جهانی و کشورهای منطقه است، اما نرخ استفاده از خودروی شخصی در پایتخت کشورمان، بین 5/ 2 تا 5 برابر شهرهای بزرگ دنیا است. 
روزنامه «تعادل» هم پنجشنبه گذشته در گزارشی با عنوان «بررسی «آلودگی هوا» در جلسه هیات دولت» به این موضوع پرداخت و نوشت: جلسه دیروز- بیست و ششم آبان- هیات دولت با دستور ویژه بررسی اقدامات دولت در جهت کاهش آلودگی هوا و تصمیم‌گیری درباره پیشنهادهای ارائه ‌شده از سوی کارگروه کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها برگزار شد. اقدامات دولت براساس گزارش کارگروه کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها و دستگاه‌های ذی‌ربط شامل توزیع بنزین یورو 4 و گازوییل با گوگرد کمتر از 50 پی‌پی‌ام، کاهش میزان غلظت بنزن، ارتقای استاندارد خودرو، ممانعت از شماره‌‌گذاری خودروهای دیزلی فاقد فیلتر، بازنگری و تصویب حدود مجاز معاینه فنی خودروها و راه‌‌اندازی سیستم یکپارچه معاینه فنی، تغییر سوخت مصرفی نیروگاه‌‌های برق از مازوت به گاز، نوسازی ناوگان عمومی و خروج خودروهای فرسوده، اجرایی شدن طرح LEZ، عدم شماره‌‌گذاری و ثبت سفارش موتورسیکلت‌های کاربراتوری، پایش لحظه ای میزان آلایندگی و درنتیجه کاهش روند هزینه سلامت ناشی از انتشار آلاینده‌‌ها بود.
در ادامه می خوانیم: هیات ‌وزیران در ادامه، پیشنهادهای کارگروه را موردبررسی و تصویب قرار داد، بر این اساس طرح نوسازی بیش از هزار دستگاه مینی‌‌بوس فرسوده شهر تهران از طریق جایگزینی آنها با تاکسی‌ نو، انعقاد قرارداد خرید 1000 دستگاه اتوبوس حمل‌و‌نقل عمومی برای تحویل تا پایان سال در کلان‌شهرها و پیشنهادهای مربوط به بسته مدیریت تقاضای سفر مورد تایید هیات ‌وزیران قرار گرفت.همچنین تمهیدات پیشنهادی کارگروه کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها به‌منظور تسهیل در استفاده از 22هزار میلیارد رالی تسهیلات کم‌بهره مصوب هیات ‌وزیران جهت تسریع در نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری به تصویب رسید.
***انتظار برای روزهای خوب بازار مسکن 
پس از پشت سر گذاشتن چهار سال رکود، بازار مسکن این روزها در دوره پیش رونق به سر می برد. روند انجام معاملات مسکن صعودی است و گفته می شود این روند تا پایان سال ادامه خواهد داشت. در این میان، تمهیداتی نیز در جهت افزایش قدرت خرید مردم اجرایی شده که کاهش دودرصدی نرخ سود تسهیلات مسکن ویژه حساب های پس انداز جوانان از جمله آن است. 
روزنامه ایران دوشنبه گذشته (بیست و چهارم آبان) در گزارشی با عنوان «کاهش دودرصدی نرخ سود تسهیلات مسکن» درباره امتیاز ویژه بانک مسکن برای‌ حساب پس‌انداز جوانان نوشت: نرخ سود تسهیلات حساب پس‌انداز جوانان 2 درصد کاهش یافت. این خبری است که روز گذشته بانک مسکن رسانه‌ای کرد.بدین جهت نرخ سود تسهیلات حساب‌های پس‌انداز جوانان از 11 درصد به 9 درصد کاهش یافت.براساس مصوبه جدید بانک مسکن، قراردادهای تسهیلاتی حساب‌های پس‌انداز جوانان که از تاریخ 22 آبان ماه منعقد و ثبت قطعی قرارداد می‌شوند، مشمول نرخ سود 9 درصدمی‌شوند.هدف اصلی حساب پس‌انداز مسکن جوانان، برنامه‌ریزی بلند مدت برای خانه ‌دار شدن افراد است و متقاضیان می‌توانند با واریز مبالغ به صورت ماهیانه، سالانه یا یکجا حداقل پس از 5سال و حداکثر پس از 15 سال نسبت به دریافت تسهیلات خرید و ساخت مسکن اقدام کنند.
در ادامه این گزارش آمده است: با تغییر سقف تسهیلات قابل اعطا در حساب پس‌انداز جوانان و همچنین کاهش دو درصدی نرخ سود، میزان اقساط و همچنین سود مجموع در پایان دوره نیز دستخوش تغییر خواهد شد. گرچه زمان بازپرداخت تسهیلات تا 20سال افزایش یافته، اما اگر متقاضی عرف 12 ساله را انتخاب کند آنگاه به روش بازپرداخت ساده و با سود 9 درصدی متقاضیان تهرانی که در پایان سال پنجم افتتاح حساب وام 60 میلیونی دریافت می‌کنند، باید ماهانه 680 هزار تومان قسط و در مجموع 38 میلیون تومان سود به بانک مسکن برگردانند.همچنین وام 57 میلیونی شهرهای بزرگ شامل قسط حدود 650 هزار تومانی و سود بازپرداخت 36میلیون تومانی است. وام 54 میلیونی هم که برای سایر شهرها اختصاص پیدا می‌کند، قسطی 610 هزار تومان و سود مجموع 34 میلیونی را در پایان 12 سال دربر خواهد گرفت.
روزنامه دنیای اقتصاد یکشنبه گذشته (بیست و سوم آبان) در گزارشی با عنوان «پنج محرک مالی برای مسکن» با اشاره به مصوبه اخیر هیات وزیران درباره به کارگیری ابزارهای نوین مالی مسکن نوشت: آیین‌نامه «نحوه به‌کارگیری ابزارهای نوین تامین مالی مسکن» 8 سال پس از تصویب قانون مربوطه، روز گذشته توسط معاون اول رئیس‌جمهوری ابلاغ شد. این آیین‌نامه حاوی پنج محرک مالی برای بازار ملک است؛ ازجمله آنکه، با تاکید غیرمستقیم بر نیاز به لیزینگ مسکن، اجازه انتشار اوراق بهادار برای شرکت‌های متقاضی پرداخت این تسهیلات صادر شده است. همچنین سازنده‌های بیش از 80 واحد مسکونی در شهرهای بزرگ، از 50 درصد تخفیف در عوارض ساخت برخوردار می‌شوند. هم‌اکنون در بازار مسکن دو تصور متفاوت نسبت به روند معاملات وجود دارد.
همزمان روزنامه تعادل در گزارشی با عنوان «2 سناریو برای تحرک‌بخشی به بازار مسکن» درباره وضعیت بازار مسکن و پیش بینی های آینده نزدیک این بازار نوشت: طبق آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی میزان معاملات مسکن در 7ماهه اول سال جاری10.6درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. با توجه به شرایط موجود، به‌نظر می‌رسد سرنوشت بازار مسکن همچنان در ابهام باقی بماند و به گفته کارشناسان دورنمای روشنی از این بازار در ماه‌های آینده به چشم نمی‌خورد. با توجه به این شرایط سیاست‌گذار بازار مسکن چه اقدامی می‌تواند برای خروج از بازار از رکود انجام دهد؟ آیا دولت یازدهم می‌تواند طی چند ماه آینده و تا پایان زمامداری‌اش تغییری در این بازار ایجاد کند؟برخی کارشناسان بر این باروند که رشد مسکن مستلزم رشد اقتصادی است و تا اقتصاد رشد نیابد بازار ملک نیز تحرکی نخواهد داشت. در عین حال گروه دیگری از کارشناسان معتقدند دولت باید با ارائه تسهیلات آسان و ارزان زمینه‌های تحرک بازار ملک را فراهم آورد.
در ادامه این گزارش می خوانیم: «فردین یزدانی» کارشناس‌ارشد مسکن معتقد است؛ تزریق وام به خریداران مسکن تاکنون انجام شده و تعریف تسهیلات بیشتر به نفع بازار نیست. یزدانی در گفت‌وگو با «تعادل» در این باره می‌گوید: اعطای بیش از اندازه تسهیلات، تورم و حباب مسکن را در پی دارد و باعث می‌شود تا فعالان اقتصادی سرمایه‌های خود را روانه این بازار کنند. به گفته این کارشناس، رشد بازار مسکن با رشد اقتصادی ممکن می‌شود. وی با اشاره به اینکه آمار نشان از افزایش تعداد معاملات دارد، عنوان می‌کند: این افزایش به معنی حرکت به سوی رونق است و اینکه کم‌کم از متن رکود خارج می‌شویم.یزدانی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه وارد فصل سرما شده‌ایم، بعید به نظر می‌رسد شاهد اتفاق خاصی در این بازار باشیم. معمولا در نیمه دوم سال حجم فعالیت‌ها کاهش پیدا می‌کند و باید منتظر باشیم که سال آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد.
***کارت سوخت می ماند یا می رود؟
پس از تک نرخی شدن قیمت سوخت، این روزها بحث هایی در مورد ماندن یا حذف کارت سوخت مطرح است. هفته گذشته مجلس یک فوریت طرح حفظ سامانه هوشمند کارت سوخت را تصویب کرد. این اقدام مجلس بهانه ای بود تا رسانه ها پیامدهای بودن یا نبودن این کارت را مورد بررسی قرار دهند. 
روزنامه ایران سه شنبه گذشته (بیست و پنجم آبان) در گزارشی با عنوان «کارت سوخت در دو راهی بقا و فنا» نوشت :یک بار دیگر بنزین به دوراهی تک‌نرخی و دونرخی شدن برخورد کرد. با آنکه چندی پیش مجلس دهم شورای اسلامی اختیار استفاده از کارت سوخت را به دولت داده بود، اکنون پشیمان شده و با بررسی یک فوریت طرح مجدد به کارگیری کارت سوخت موافقت کرده است. یک فوریتی بودن طرح از اهمیت بالای بررسی هرچه سریعتر آن در مجلس خبر می‌دهد و اگر نمایندگان با بازگشت کارت سوخت برای توزیع بنزین موافقت کنند بار دیگر بنزین دو نرخی می‌شود، چراکه تنها راه الزام مصرف‌کنندگان بنزین به استفاده از کارت سوخت مؤلفه‌های قیمتی است.به گفته نمایندگان مجلس شورای اسلامی این طرح تقریباً تا یک ماه دیگر تعیین تکلیف خواهد شد. 
در ادامه این گزارش می خوانیم: این بار احتمال قانونی شدن استفاده از کارت سوخت زیاد است اما قطعاً باز هم دولت برای متقاعد کردن نمایندگان مجلس برای جلوگیری از دونرخی شدن بنزین تلاش خواهد کرد.در این باره «منصور ریاحی» مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به «ایران» گفت: دولت با مجلس همراه است اما برای جلوگیری از دونرخی شدن بنزین تلاش خواهد کرد.وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی هر قانونی را که تصویب کند برای ما لازم‌الاجراست. قطعاً این مجلس قانونی را که منافع کشور و مردم را تباه کند تصویب نخواهد کرد. لذا اگر این طرح به دولت ابلاغ و از آن توضیح خواسته شود بازهم دولت برای تک نرخی ماندن بنزین تلاش خواهد کرد اما اگر مجلس قانع نشود تصمیمات آن اجرایی خواهد شد. به گفته ریاحی در صورت تصویب این طرح دولت برای رضایت مردم و نمایندگان مردم بهترین گزینه را انتخاب خواهد کرد.
همچنین روزنامه «اعتماد» سه شنبه گذشته در گزارشی با عنوان «رای فوری به ماندن کارت سوخت» درباره تصمیم بهارستان نشین ها برای ماندن کارت سوخت آورد: کارت سوخت باقی ماند. با تمام استدلال‌های منطقی وزارت نفت، بهارستانی‌ها لایحه دوفوریتی باقی ماندن این کارت را بررسی و رای به بقای آن دادند. این در حالی است که چندی پیش دولت با ارایه طرحی خواهان تک‌نرخی شدن قیمت بنزین و حذف کارت سوخت شد آن هم با این استدلال که وقتی بنزین با قیمت واحد هزار تومان عرضه می‌شود، ‌دلیلی برای وجود این کارت که ابزاری برای مدیریت مصرف سوخت دو نرخی به شمار می‌رفت، وجود ندارد. از طرفی وجود این کارت موجب می‌شود تا قاچاقچیان در مناطق مرزی دسترسی راحت‌تری به بنزین مورد نیاز برای قاچاق داشته باشند. از سویی دیگر حتی اگر بهانه حفظ این کارت دسترسی به آمار و ارقام مصرف، تولید یا واردات و صادرات باشد، بد نیست بدانید که تمامی این آمار در اختیار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی است. با وجود تمامی این استدلال‌ها باید دید علت موافقت مجلس شورای اسلامی با چنین طرحی که جز هزینه برای دولت دستاورد دیگری ندارد، چیست.
در ادامه گزارش اعتماد آمده است «بیژن حاج محمدرضا» رییس سندیکای جایگاهداران سوخت کشور با تاکید بر اینکه اطلاعات صحیحی در ارتباط با استفاده از کارت سوخت به نمایندگان مجلس داده نمی‌شود به «اعتماد» می‌گوید: «وجود کارت سوخت موجب می‌شود مردم زمان بیشتری را در جایگاه‌ها برای سوختگیری از دست دهند. از طرفی دیگر وجود این کارت به توسعه فساد در این زمینه دامن می‌زند.» او ادامه می‌دهد: «دستگاه‌هایی که برای استفاده از کارت سوخت وجود دارد قدیمی و مستهلک بوده و نیازمند به به روزرسانی و تعمیر هستند که چنین کاری به تنهایی هزینه کلانی برای دولت به وجود می‌آورد.»