کمال اطهاری در برنامه "گفت و گوی اقتصادی" رادیو گفت و گو، با بیان اینکه بخش مسکن دچار قفل شدگی است نه رکود، گفت: در متون اقتصاد مسکن به این وضعیت اثر قفل شدگی می گویند و از این نظر در دولت و محیط های آکادمیک غفلت وجود دارد.برنامه "گفت و گوی اقتصادی" با موضوع چرا مسکن از رکود خارج نمی شود و با حضورکمال اطهاری پژوهشگر اقتصادی مسکن و شهری به روی آنتن رفت.
کمال اطهاری کارشناس حوزه مسکن در ابتدا با بیان اینکه بخش مسکن دچار قفل شدگی است نه رکود، گفت: در متون اقتصاد مسکن به این وضعیت اثر قفل شدگی می گویند و از این نظر در دولت و محیط های آکادمیک غفلت وجود دارد.
وی قفل شدگی در بخش مسکن را دارای چند عامل دانست و عنوان داشت: یک عامل خود رکود است یعنی قیمت مسکن افزایش پیدا نمی کند و خانواده ها با توجه به اینکه مسکن در ایران جنبه دارایی دارد، امیدی ندارند که به عنوان سرمایه به آن نگاه کنند.
پژوهشگر اقتصادی مسکن و شهری کاهش تورم به پایین تر از نرخ سود بانکی را باعث ضرر در بخش مسکن بیان و تصریح کرد: اما مهمترین عامل این قفل شدگی، بیکاری است. بیکاری در جوانان 15 تا 24 سال، نزدیک به 30 درصد است. بیکاری در مردان حدود 22 درصد و در زنان 43 درصد است. وقتی بیکار هستید و هر چقدر هم وام برای بخش مسکن پرداخت کنید، کسی اساساً اقدام به گرفتن وام نمی کند.
وی افزود: وام 80 میلیونی برای زوجین یعنی حدود دو میلیون تومان قسط در ماه،  در حالی که متوسط درآمد خانواده شهری همین مقدار است. بنابراین کسی علاقه ای برای گرفتن وام مسکن نمی کند تا این بخش از رکود خارج شود.
اطهاری با بیان اینکه حاکمیت در ایران، تکلیف خودش را با برنامه ریزی روشن نکرده است، اظهار داشت: هنوز اقتصاد درون زا را تعریف نکرده ایم و تکلیف برنامه ششم نیز مشخص نیست و چندین بار تغییر کرده است و این در حالی است که برنامه بخش مسکن تدوین شده است و جزو معدود برنامه هایی است که از برنامه اول انسجام بالایی داشته است.
قابل ذکر است، برنامه "گفت و گوی اقتصادی" از شنبه تا چهارشنبه ساعت 14:30 از شبکه رادیویی گفت و گو پخش می شود و علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت رادیو گفت و گو مراجعه کنند.