سایت "المانیتور" با انتشار گزارشی اشاره می کند که سیگنال هایی نشان می دهند که بازار مسکن ایران به طور تدریجی در حال بهبود است. با این حال، اظهارات ضد و نقیض در مورد احتمال رونق این حوزه وجود دارند. این سایت می نویسد:"در واقع، کسانی که به طور عملی در حوزه مسکن دست دارند خوش بینی نسبی درباره سرعت رشد و بهبود آن دارند اما تحلیلگران باور دارند که رونق سریع آن نامحتمل است و نباید انتظار رشد قیمتی را داشت

:"تعداد معاملات ملکی در بازار 12 میلیونی تهران در این ماه در تاریخ 2 جولای رشدی 27 درصدی در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته داشته است. با این حال، این رقم با توجه به آخرین گزارش مسکن ایران بانک مرکزی کاهشی 4 درصدی در مقایسه با ماه گذشته داشته است. در همین حال، گزارش فرابورس ایران نشان می دهد که رشدی 11 درصدی در سهام اوراق مسکن در این هفته تا 21 جولای دیده شده است. رییس اتحادیه املاک  مستغلات تهران می گوید که تقاضا برای مسکن در حال افزایش است. او پیش بینی کرده است که در نیمه دوم سال مالی ایران یعنی تا مارس سال 2017 میلادی شاهد رشد در این بازار خواهیم بود. با این حال، به احتمال زیاد حوزه مسکن راهی طولانی پیش رو دارد تا به رقم 14 هزار معامله در هر روز سال های 2011 تا 2012 میلادی بازگردد و آن رکورد را تکرارکند. پس از آن بود که به دلیل تشدید تحریم ها، قیمت مسکن افزایش یافت و دو برابر بیش تر شد و ارزش ریال نیز کاهش یافت. 

این سایت در ادامه اشاره می کند که حسن راغفر اقتصاددان باور دارد که دولت باید وام های اعتباری مسکن ارائه شده را افزایش دهد تا 80 تا 85 درصد از ارزش خانه ر ا پوشش دهد. او باور دارد در غیر این صورت تقاضا برای واحدهای مسکونی پایین خواهد ماند حتی با وجود نشانه هایی از رشد مداوم تدریجی کنونی. 

این سایت در ادامه اشاره می کند که برخی از کارشناسان از جمله حسین عبده تبریزی مشاور وزیر راه  و شهرسازی به سرمایه گذاران اخیرا در جریان یک نشست هشدار داد که عرضه بیش از اندازه واحدهای لوکس و تجاری در یک دهه گذشته سبب شده تا املاک مسکونی و آپارتمان ها خالی مانده و منابع لازم برای ساخت آن ها اختصاص داده نشوند. 

المانیتور اشاره می کند که تقاضای طبقه متوسط برای خرید خانه افزایش یافته است و این می تواند نشانه ای از آن باشد که چرا دولت مصم است که وام مسکن بیش تری به خریداران خانه های کوچک و متوسط ارائه کند و در این راستا تا حدودی نیز موفق بوده است. 

این سایت اشاره می کند که تیمور رحمانی و عبده تبریزی اقتصاددانان ایرانی هر دو باور دارند که اگر سرمایه گذاران گرایش خود را از ساخت خانه های لوکس به سوی سرمایه گذاری بر روی ساخت خانه های مناسب طبقه متوسط با درآمد کم معطوف کنند بسیاری از مشکلات حل خواهند شد. 

این سایت هم چنین اشاره می کند که که نرخ رشد جمعیت ایران از 1.6 درصد در سال 2006میلادی به 1.3 درصد در سال 2011 میلادی نیز خود تاثیر منفی بر بازار مسکن گذاشته است. 

بهروز ملکی نویسنده کتاب تازه ای درباره تجزیه  تحلیل بازار املاک و مستغلات ایران اما بانک ها را مقصر اصلی می داند و معتقد است که آنان برای تامین وام پروژه های مسکن سازی انعطاف پذیری لازم را به خرج نممی دهند. این سایت اشاره می کند که ابتکار عمل عباس آخوندی وزیر راه  شهرسازی درباره احیای ناطق مسکونی قدیمی و وارد کردن بخش خصوصی به آن نیز می تواند مشوق دیگری برای تامین نیازهای واقعی مصرف کنندگان طبقه متوسط با ارائه مسکن ارزان قیمت باشد.