برنامه " مناظره " با موضوع بررسی چالش ها و موانع گزینه های جدید ساماندهی بازار رهن و اجاره با حضور حسام عقبایی ، نایب رئیس اول اتحادیه مشاورین املاک روانه آنتن رادیو گفت و گو شد.
در ابتدای برنامه مناظره رادیو گفت و گو ، حسام عقبایی به رشد نا متعارف و غیر منطقی بازار فروش مسکن و اجاره بها در سال 97 اشاره کرد و گفت : از آنجایی که مستاجرین ، دهک های پایین جامعه را شامل می شوند و میزان درآمد آنها متناسب با رشد قیمت اجاره بها نیست ، چالش جدی برای آنها ایجاد شده است.
وی افزود : از نیمه فروردین ماه سال جاری زمزمه هایی در خصوص برنامه وزارت مسکن و شهرسازی در جهت ساماندهی بازار مسکن به گوش می رسد . یکی از این برنامه ها تعیین سقف برای قیمت مسکن بود که پس از مدتی به دلیل بررسی نظرات کارشناسان از سوی وزارتخانه منتفی اعلام شد.
نایب رئیس اول اتحادیه مشاورین املاک با اشاره به سه ماهه آینده که اوج نقل و انتقالات مستاجران است ، بیان کرد : تا کنون برنامه ای از سوی دولت برای ساماندهی و آرام کردن تب بازار اجاره صورت نگرفته است.
عقبایی با بیان اینکه عرضه مسکن نسبت به تعداد ازدواج ها بسیار کم است ، عنوان کرد : در 6 سال گذشته علیرغم افزایش خانواده و تقاضای مسکن با 45 درصد کاهش تولید مواجه شده ایم که نباید از تاثیر این مسئله بر بهای مسکن غافل شد. 
وی از سیاست ها و تصمیات دولت انتقاد کرد و گفت : آنچه که به دهک های پایین جامعه در تامین مسکن ضربه زده است سیاست های دولت بوده است و سهم مشکلات اقتصادی و بحران های عمومی و اجتماعی در این مورد بسیار کمتر بوده است. 
نایب رئیس اول اتحادیه مشاورین املاک شاخص اصلی تعیین اجاره بها در کشورهایی مانند ایران که اقتصاد مسکن حوزه به خصوصی شامل می شود را بر اساس قیمت مسکن دانست و اظهار کرد: در حال حاضر رشد اجاره بها مانند قیمت مسکن 100درصدی نبوده است چرا که با توجه به سطح درآمدی خانوار ظرفیت این رشد وجود نداشته است و فضای عمومی جامعه و مالکین این موضوع را لمس کرده اند که امکان افزایش دو برابری اجاره بها وجود ندارد.
عقبایی با بیان اینکه در سال 98 برای شهرستان های کوچک افزایش اجاره بها وجود ندارد ، پیش بینی کرد این شاخص برای تهران به صورت میانگین 20 درصد بیشتر از اجاره بهای سال 97خواهد بود و افزود: البته در برخی از مناطق ممکن است این عدد تا 50 درصد هم افزایش یابد.
وی در پایان مصاحبه با برنامه مناظره رادیو گفت و گو از نبود شفافیت و آمار درست در حوزه مسکن انتقاد کرد و گفت : قوانین مدونی در حوزه مشاورین املاک و نظام امور صنفی برای تفویض اختیارات به مشاوران املاک وجود ندارد و در نتیجه مجازاتی بر اساس عدم رعایت این دسترسی ها وضع نشده است.
عقبایی تاکید کرد : وقتی دولت اولویت های دیگری مانند بانک ها در حوزه اقتصاد مسکن دارد که با سوداگری خود وضعیت را به این حد رسانده اند و اقدامی برای ساماندهی فضای مجازی به عنوان عامل مهمی در تشنج بازار انجام نمی دهد ، وضعیت بهبود نخواهد یافت .