دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گزارش تحلیلی بازار مسکن شهر تهران در آبان ماه و هشت ماهه ابتدای امسال را منتشر کرد.

این دفتر اوایل آذرماه گزارشی کلی از وضعیت بازار مسکن آبان ماه پایتخت را منتشر کرده بود که در گزارش جدید خود، تحلیل دقیق تری از شرایط ارائه داده است.

گزارش جدید دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی حاکی است که در آبان ماه امسال در پایتخت،  ۷ هزار و ۱۷ فقره معامله واحد مسکونی به ثبت رسید که نسبت به مهرماه امسال ۲۶.۶ درصد و نسبت به آبانماه سال گذشته ۵۳.۱ درصد کاهش داشته است.

بیشترین میزان معاملات مسکن در آبانماه امسال به منطقه ۵ با ۹۷۲ فقره معامله- معادل ۱۶.۴ درصد از کل معاملات- اختصاص داشت و منطقه ۱۹ با داشتن تنها ۴۳ فقره معامله مسکن – معادل ۷ دهم درصد  ازکل معاملات- کمترین تعداد معاملات مسکن را به خود اختصاص داد.  بیشترین کاهش معاملات در آبان ماه امسال نسبت به آبانماه سال ۹۶، به منطقه ۲۲ با افت ۶۵.۴ درصدی معاملات اختصاص داشت.

دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی متوسط قیمت خرید و فروش هر متر مربع واحد مسکونی در آبان امسال در پایتخت را ۹ میلیون و ۱۹۰ هزار تومان عنوان کرده است که نسبت به مهرماه امسال ۶.۴ درصد و نسبت به آبان ماه سال گذشته ۹۱ درصد رشد داشته است.

بیشترین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در آبانماه امسال به منطقه ۱ پایتخت با ۱۹ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان و کمترین قیمت به منطقه ۱۹ با متری ۴ میلیون تومان اختصاص داشت. بیشترین رشد قیمت را منطقه ۹ به خود اختصاص داد که رشد ۱۰۴.۴ درصدی نسبت به آبانماه سال قبل داشته است. کمترین درصد رشد قیمت نیز در منطقه ۱۹ تهران با افزایش ۴۶.۹ درصدی رقم خورده است.

بر اساس این گزارش بیشترین حجم خرید و فروش مسکن در آبانماه امسال در منطقه ۵ با ۶۱.۴ درصد از معاملات انجام شد؛همچنین واحدهای زیر ۵ سال ساخت با ۳۹.۵ درصد، بیشترین تعداد معاملات مسکن پایتخت را به خود اختصاص دادند؛ ضمن اینکه خریداران بیشترین اقبال را به واحدهای آپارتمانی با قیمت ۶ تا ۷ میلیون تومان نشان دادند که ۹.۹ درصد معاملات مسکن آبان را به خود اختصاص داده است. همچنین بیشترین تعداد خرید و فروش مسکن به واحدهای ۶۰ تا ۸۰ متری با در اختیار داشتن ۲۶ درصد کل معاملات مسکن آبان اختصاص داشته است.

در ۸ ماهه نخست امسال ۹۴ هزار و ۱۷ فقره معامله مسکن در شهر تهران انجام شد که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۶ معادل ۱۸.۸ درصد کاهش داشته است. بر اساس این گزارش میانگین قیمت خرید و فروش مسکن در بازه زمانی ۸ ماهه امسال متری ۷ میلیون و ۳۰۲ هزار تومان برآورد می‌شود که نسبت به ۸ ماهه نخست سال گذشته ۵۹.۶ درصد رشد داشته است.

همچنین گردش مالی بخش مسکن و ارزش کل معاملات این بخش در تهران در ۸ ماهه نخست امسال ۵۷ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل (۸ ماهه نخست سال ۹۶) ۲۶.۲ درصد رشد نشان می دهد. این شاخص در ۸ ماهه نخست سال گذشته ۴۵ هزار و ۶۱۰ میلیارد تومان برآورد شده بود.