به گزارش تجارت‌نیوز، مجموع اعتبارات پیش‌بینی شده در قالب تبصره بند ۸ لایحه بودجه ۹۸ برای بخش مسکن حدود ۹ هزار و۵۰۰ میلیارد تومان است اما دست‌کم از محل واگذاری زمین‌های مسکن مهر به مالکان مبلغی حدود ۵۰۰ میلیارد تومان حاصل خواهد شد و بنابراین در صورت تصویب این لایحه، شارژ حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومانی برای اجرای برنامه‌های بخش مسکن در سال آینده محقق خواهد شد.

آن طور که تاکنون اعلام شده، این منابع به منظور تکمیل و اتمام طرح مسکن مهر، ساخت ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده، شهرهای جدید و شهرهای کوچک و همچنین تجهیز صندوق پس‌انداز مسکن خانه‌اولی‌ها به منابع کمکی به کار گرفته می‌شود. اما آیا واقعا این برنامه‌ها می‌تواند در بازار مسکن تاثیری داشته باشد؟

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در پاسخ به این سوال که بودجه سال آینده بر قیمت مسکن اثرگذار است یا خیر؟ به تجارت‌نیوز گفت: براساس مطالعات انجام شده بودجه عمرانی سال ۹۸ بیشتر به حوزه تامین مراکز عمومی اختصاص پیدا کرده است. طبق برآوردهای انجام شده بودجه ۹۸ نمی‌تواند در کاهش قیمت مسکن پررنگ یا اثرگذار باشد. در حقیقت ارقام مطرح شده برای سال آتی تاثیر به‌سزایی در تولید و کاهش قیمت تمام شده مسکن ندارد.

حسام عقبایی افزود: در بودجه مورد اشاره به انبوه‌سازی، بالا بردن تسهیلات بانکی یا در نظر گرفتن ارقامی برای تقویت تولیدکنندگان جهت افزایش تولید مسکن توجه خاصی نشده است. بنابراین نقش بودجه ۹۸ را در توسعه تولید مسکن، برقراری توازن بین عرضه و تقاضا یا کنترل و کاهش قیمت مسکن موثر نمی‌دانیم.

به گفته او، آنچه که در حوزه مسکن مهمتر از بودجه به نظر می‌رسد مدیریت این بخش توسط وزیر راه و شهرسازی است و در این بازه زمانی وزارت‌خانه راه و شهرسازی باید به طرح‌های کوتاه‌مدت توجه بیشتری داشته باشد.

عقبایی تصریح کرد: در این بازه زمانی وزارت راه و شهرسازی باید به دنبال توسعه طرح‌هایی همچون تولید مسکن استیجاری، توجه و اخذ تسهیلات ارزان قیمت بانکی، ارائه زمین به تولیدکنندگان و انبوه سازان و کمک گرفتن از بودجه مردمی جهت افزایش ظرفیت تولید مسکن در کشور باشد تا به این شکل تعداد مسکن در کشور تقویت شود.