حسام عقبایی در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد افزود: حجم معاملات مسکن در کشور طی آذرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 67 درصد کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه طی ماه های گذشته حجم معاملات مسکن بسیار کاهش یافته است، اظهارداشت: روند کاهشی حجم معاملات مسکن از تابستان امسال ملموس بوده است.
نایب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور ادامه داد: طی ماه های تیر، مرداد و شهریور امسال حجم معاملات به ترتیب 25، 36 و 45 درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش یافته است.
وی افزود: علاوه براین حجم معاملات مسکن در ماه های مهر، آبان و آذرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 54،63 و 67 درصد کاهش را نشان می دهد.
عقبایی ضمن اشاره به اینکه در سال گذشته بازار مسکن رونق نداشته و نسبت به سال های 91 و 92 حجم معاملات کاهش چشمگیری داشته است، گفت: همچنان رکود بسیار عمیق در بازار مسکن حکمفرماست.
وی با تاکید بر اینکه علاوه بر وجود رکود عمیق، تورم و افزایش قیمت ها هم در بازار مسکن اثر گذار بوده است، اظهارداشت: طبق آمار بانک مرکزی طی آذرماه امسال قیمت مسکن در کشور 99 و سه دهم درصد رشد داشته است.
نایب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور با تاکید بر اینکه افزایش نامتعارف قیمت مسکن و رکود در این بازار پیام خوبی ندارد، افزود: برای خروج از رکود در بازار مسکن به زمان زیادی نیاز است.
وی ضمن اشاره به اینکه طبق پیش بینی ها رکود تورمی همچنان در بازار مسکن حاکم خواهد بود، ادامه داد: علاوه براین حجم معاملات مسکن کاهش می یابد و قیمت ها هم به طور تقریبی نرخ های کنونی خواهد بود.
عقبایی اظهارداشت: براساس پیش بینی ها از نیمه دوم زمستان 97 به دلیل پایین بودن قدرت خرید مردم و کاهش تقاضا قیمت واحدهای مسکونی بیش از 150 مترمربع و لوکس تا 25 درصد کاهش می یابد.
وی با بیان اینکه قیمت هر متر مربع آپارتمان به طور متوسط در تهران 10 میلیون تومان است، گفت: رکود تورمی به احتمال زیاد تا پایان تابستان 98 در بازار مسکن حاکم خواهد بود.
نایب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور با تاکید بر اینکه افزایش تولید مسکن می تواند در کاهش رکود موثر باشد، افزود: رکود تورمی بازار مسکن در سال 97 با افزایش نرخ ارز سبب رشد نامتعارف قیمت مسکن شده است.
وی اظهارداشت: افزایش تولید مسکن و بالابردن قدرت خرید مردم در تامین مسکن باید با ایجاد مسکن استیجاری، افزایش میزان تسهیلات مسکن و کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی در بلندمدت و میان مدت طی سال 98 در دستور کار مسئولان قرار گیرد.
عقبایی با اعلام این خبر که کمتر از 10 درصد مسکن در کشور به صورت صنعتی تولید می شود به رادیو اقتصاد یادآور شد: اگر نرخ دلار افزایش یابد به احتمال زیاد قیمت مسکن نیز با افزایش روبرو خواهد شد.
برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت 19 به مدت 55 دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی، سید وحید موسوی و حمید رضا کجوری» با هدف تحلیل و بررسی مهمترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف‌ام ردیف 98 مگاهرتز قرار می‌گیرد وعلاقه مندان می‌توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.