پیام مهم روند رشد قیمت مسکن در ۲۶ سال گذشته وجود دوره‌های رکود و رونق ۵ ساله در بازار مسکن کشور و به صورت مشخص تری در تهران است. در دوره های ۵ ساله رشد قیمت مسکن به حداکثر رسیده و سپس افول کرده است.

در سال ۹۷ با صعود چشمگیر قیمت مسکن در تهران و به تدریج در سایر شهرها مواجه هستیم. دوره قبلی چنین روند صعودی‌ای، در سال ۹۱ بوده است که در این سال، نرخ رشد قیمت مسکن به بیش از ۴۰ درصد رسید. اما بیشترین رشد قیمت مسکن طی ۲۶ سال گذشته، متعلق به سال ۸۶ بوده است که به بالای ۸۰ درصد رسید. باید دید در پایان سال ۹۷ رشد قیمت چه میزان اعلام می‌گردد؟

به نظر می رسد روند رشد قیمت مسکن در سال ۹۷ حتی از سال ۹۶ نیز پیشی بگیرد. طبق گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن تهران در مهرماه سال ۹۷، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران به ۸ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۸۳٫۵ درصد افزایش نشان می دهد.

اما همانطور که در ویدئو نیز اشاره شد، این روند رشد قیمت مسکن حداکثر تا نیمه اول سال ۹۸ ادامه خواهد داشت و پیش‌بینی می شود از اواسط سال ۹۸ (و حتی زودتر) نرخ رشد قیمت مسکن کاهشی شود. باید توجه داشت کاهشی بودن روند رشد قیمت مسکن به معنی کاهش قیمت‌ها نیست، بلکه منظور آن است که به صورت خیلی ساده قیمت خانه بیش از پیش گران نخواهد شد (یا کمتر گران خواهد شد).