حمید یاری در گفت‌ و گو با پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، با بیان اینکه طی شش ماه گذشته بازار ارز نوسانات شدیدی را تجربه کرد، افزود: در نیمه اول امسال نرخ ارزهای خارجی به طور متوسط سه برابر شد و به دنبال این نوسان، سایر بازارها نیز در فرایند تغییر و تعدیل قیمت متناسب با بهای ارز قرار گرفتند.

وی با اشاره به عوامل اثرگذار بر تعدیل قیمت در بازارهای گوناگون از جمله بازار مسکن در نیمه اول سال ۹۷، اظهار کرد: اولین عامل میزان وابستگی این بازارها به بازار ارز بود که بر میزان تعدیل قیمت اثر گذاشت.

به گفته یاری، میزان وابستگی قیمت در دیگر بازارها به قیمت ارز، تابعی از میزان با ارزش بودن، امکان جابه‌جایی ساده و کم‌هزینه، نسبت هزینه مواد اولیه وارداتی به کل هزینه مواد اولیه آن کالا، درجه مقبولیت بین مردم و … است.

وی در این رابطه توضیح داد: به عنوان مثال سکه و طلا وابستگی تقریبا یک به یکی به نوسانات نرخ ارز دارند، در حالی که خودروی وارداتی وابستگی بیشتری در مقایسه با خودروی تولید داخل به میزان بهای ارز دارد. در این میان بازار مسکن وابستگی کمتری از بازار خودرو به نوسانات ارزی دارد.

مدیرعامل شرکت توسعه خدمات کارآفرینی مسکن با بیان اینکه میزان نقدشوندگی یک کالا در بازار نیز اثر زیادی بر چگونگی تعدیل آن متناسب با نرخ ارز دارد، خاطرنشان کرد: هر چه بازاری نقدشونده‌تر باشد، تعدیل نزدیک‌تری با بازار ارز خواهد داشت. در این زمینه هم بازار مسکن نقدشوندگی پایین‌تری از بازارهای طلا و بورس دارد.

یاری با اشاره به اثر «میزان دوام محصول» بر رابطه آن با نرخ ارز، توضیح داد: هرچه یک محصول استهلاک کمتری داشته باشد، بادوام‌تر است. در این زمینه مسکن محصول بادوام‌تری از خودرو به شمار می‌آید.

وی دیگر عامل موثر بر میزان تغییرات قیمتی کالاها در نسبت با تغییر نرخ ارز را سیاست‌های دولت در قبال آن بازار عنوان کرد و توضیح داد: به عنوان مثال در شرایطی که دولت ورود خودروی لوکس خارجی را ممنوع می‌کند، ممکن است میزان افزایش قیمت این قبیل خودروها از افزایش قیمت ارز هم بالاتر بیشتر باشد.

این کارشناس اقتصاد مسکن با یادآوری اینکه هر چه کشش تقاضای یک کالا بالاتر باشد، در مقابل تعدیل قیمت مقاومت بیشتری خواهد داشت، افزود: در مورد این پارامتر نیز، مسکن در زمره محصولاتی با کشش تقاضای بالا است.

وی معتقد است انتظار افزایش قیمت سه برابری مسکن هم‌پای سه برابر شدن نرخ ارز از سوی برخی از فروشنده‌ها و واسطه‌های ملکی، انتظار به جایی نیست و تعدیل قیمت مسکن به مراتب پایین‌تر از میزان تغییر نرخ ارز خواهد بود.

یاری در عین حال معتقد است عامل افت معاملات مسکن در ماه‌های اخیر، کمبود فایل فروش مناسب در بازار است و اگر فروشنده‌ها نسبت به تثبیت قیمت ارز اطمینان پیدا کنند، فایل‌های خود را به بازار عرضه می‌کنند و بازار از رخوتی که اکنون به آن دچار شده، خارج می‌شود.