به گزارش بدراقتصاد، مصطفی قلی خسروی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: دریافت کد رهگیری از هرگونه پولشویی و سوداگری در حوزه معاملات مسکن جلوگیری می کند.

وی گفت: هیچ یک از مشاوران املاک حق ندارند برای دریافت کد رهگیری از متعاملان وجهی دریافت کنند و هرگونه خرید و فروش مسکن یا اجاره در دفاتر مشاوران املاک باید با دریافت کد رهگیری انجام شود.نماینده رئیس اتاق اصناف ایران در کمیسیون تخصصی مشاوران املاک کشور از افزایش 50 درصدی قیمت مسکن در برخی مناطق شهر تهران و تاثیر 30 درصدی بر اجاره بها خبر داد.

خسروی بیان کرد: وقتی قیمت مسکن گران می شود به تبع آن قیمت اجاره بهای واحدهای مسکونی نیز افزایش می یابد اما باید مالکان توان مالی مستاجران خود را ارزیابی کنند که آیا مستاجر می تواند اجاره بهای خود را به موقع پرداخت کند.

«قیمت اجاره مسکن در ماه های اخیر افزایش یافته و بسیاری از مستاجران را با مشکلات زیادی روبرو کرده است».

نماینده رئیس اتاق اصناف ایران در کمیسیون تخصصی مشاوران املاک کشور گفت: در دولت گذشته قرار شد به ازای هر 100 میلیون معامله مسکن، نیم درصد کمیسیون از فروشنده و نیم درصد از خریدار دریافت شود.

خسروی افزود: این نیم درصد را تا 500 میلیون تومان افزایش دادند، در حالی که نظر ما دریافت یک درصد از فروشنده و یک درصد از خریدار است.

به گفته وی، در بسیاری از کشورهای جهان حق کمیسیون مشاوران املاک 6 درصد است؛ در حالی که در ایران یک درصد تعیین شده است.

وی پیشنهاد کرد اگر حق کمیسیون مشاوران املاک 2 درصد تعیین شود، بسیاری از تخلفات و فساد در این بخش از بین می رود.

«با این همه هیچ مشاور املاکی حق ندارد قراردادهای منعقده را به بهانه دریافت کمیسیون، پس از امضای آن در دفاتر خود نگه دارد و هیچ کس نیز حق ندارد بیع بگیرد و مسکن یا مورد معامله را برای خریدار نگهداری کند».

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: با برنامه ریزی مناسب مدت رسیدگی به شکایت مردم و مشاوران املاک در اتحادیه به 10 روز کاهش یافته است.

به گفته وی، پیش از این نتیجه رسیدگی به شکایات مردم در اتحادیه 2 تا سه ماه طول می کشید.