به گزارش تسنیم، شادمهر کاظم زاده نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 65 درصد از منازلی که ساخته می شوند جنبه سودآوری دارد گفت: در طرح دو فوریتی که در مجلس مطرح است، قیمت هر ملک مسکونی ای که به فروش می رسد در سند فروش قید می شود و در مرحله فروش بعدی 20 درصد مالیات تعلق می گیرد.

او افزود: به عنوان مثال از 25 میلیون 400 هزار خانه مسکن مهر، 2 میلیون 600 هزار خانه خالی از سکنه است. این نشان می دهد بسیاری از مسکن ها به قصد سودآوری و افزایش قیمت ساخته می شود.

کاظم زاده در توضیح موارد گنجانده شده در طرح مجلس گفت: مجلس با افزایش مالیات بر عایدات مسکن سعی بر گرایش به مصرف گرایی در ساخت و سازها دارد. در این طرح دو فوریتی بعد از دریافت پایان کار برای 5 سال از پرداخت مالیات معاف است و اگر مسکن شخصی باشد برای 2 سال مالیات تعلق نمی گیرد.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه دولت باید تصدی گری را کنار بگذارد، گفت: مسائل اقتصادی را نمی توان با دستور حل کرد. در سال 92 با جهش 70 درصدی در قیمت مسکن روبرو بودیم و پس از آن تا چند سال بازار دچار رکود بود. این نشان دهنده آن است که قوانین دستوری برای مقطعی مناسب است و با توجه به شرایط و مسائل دیگر، شرایط اقتصاد تغییر می کند و دیگر آن قوانین گذشته کارآمد نیستند.

او در رابطه با مبحث خانه های خالی نیز گفت: در کلان شهرهایی مثل تهران، مالک ها بدلیل رکود در بازار مسکن و رشد آمار خانه های خالی، دست به فروش مسکن نمی زنند زیرا در صورت فروش باید قیمت بالاتری برای خرید مجدد مسکن بپردازند.­

قلی خسروی­ رئیس اتحادیه املاک در ارتباط تلفنی درباره معافیت های مالیاتی در بخش مسکن گفت: این معافیت های­ در حمایت از مستاجران می تواند صد درصد مفید باشد و بهره دهی خوبی خواهد داشت اما ضمانت اجرایی این ده درصد هنوز مشخص نیست.

معافیت مالیاتی قطعا امتیاز خوبی است و اثر مطلوبی خواهد داشت. ما با افزایش مالیات مخالفیم و معتقدیم مالیات ها باید کاهش یابد و متعادل شود تا تاثیر خوبی در مسکن داشته باشد.

رئیس اتحادیه املاک در ادامه افزود: ما اعتقادی به خانه های خالی نداریم مگر اینکه بانک ها این کار را کرده باشند چون در بین افراد عادی به ندرت پیش می آید که خانه خالی داشته باشند.