رشد اقتصادی چین در سال 2017 میلادی با یک رشد نسبتا مطلوب به 6.9 درصد رسید اما همان زمان هم اعلام شد که بعید است این رشد برای یک سال بعد تکرار شود.
آکادمی علوم اجتماعی تحقیقاتی انجام داده که تارنمای ایکای این کشور منتشر کرده و بر اساس آن 55 درصد از اقتصاددانان مورد نظرخواهی رشد اقتصادی چین را 6.6 درصد برای سال 2018 میلادی پیش بینی کرده اند.
از سوی دیگر از نظر برخی اقتصاددانان، انتظار می‌رود با محدودیت‌های جدید دولت برای کنترل ریسک بدهی و فشار قوانین آلودگی کارخانه‌ای بر فعالیت‌های کلی، اقتصاد چین امسال کندتر رشد کند.
این دومین سال تلاش‌های خستگی ناپذیر چین برای عوض کردن مدل اقتصادی با بدهی سنگین این کشور است درحالی ‌که سیاست‌گذارارن به دنبال ترویج رشد اقتصادی بلندمدت پایدار هستند، محدودیت‌هایی را بر همه چیز وضع کرده‌اند که از وام‌های سوری املاک گرفته تا فعالیت‌های بانکداری سایه، همه موارد به شکلی سفت‌وسخت‌تر از گذشته کنترل می‌شوند.
این باعث بالا رفتن هزینه‌های وام‌گرفتن شد و همزمان باعث شد تا به ویژه در ماه‌های پایانی سال 2017، کمی از شتاب دومین اقتصاد بزرگ جهان کاسته شود.
طبق پیش‌بینی اقتصاددانان 70 موسسه مختلف که رویترز از آنها نظر سنجی کرده است، رشد اقتصادی چین امسال 6.5 درصد خواهد بود.
این کمی از مقدار پیش‌بینی شده در نظرسنجی ماه اکتبر که برابر با 6.4 درصد بود بیشتر است اما همچنان از میانگین پیش‌بینی‌های رشد اقتصادی 2018 که در ماه‌های مختلف 2017 نظرسنجی شده بود و برابر با 6.8 درصد بود کمتر است.
'چو هونگ بین'، اقتصاددان ارشد امور چین بزرگ در 'اچ‌اس‌بی‌سی' می‌گوید: هزینه‌های سرسام‌آور دولت در زیرساخت‌ها که بیشتر به علت رشد فراتر از انتظار اقتصاد در سال گذشته بود ممکن است امسال با نظارت‌های شدید مالی، نتیجه مورد انتظار را ایجاد نکند.
او ادامه داد: وقتی به صورت جداگانه به این اقدامات می‌نگریم همگی عالی به نظر می‌رسند اما وقتی تاثیر تمام آنها را به صورت همزمان در نظر بگیریم ممکن است با فشار رو به پایین بر روی رشد اقتصادی مواجه شویم که مقدارش بسیار بیشتر از آن چیزیست که سیاست‌گذاران مایلند اتفاق بیفتد.
بر همین اساس این دیدگاه هم وجود دارد که چین هدف رشد اقتصادی خود در سال 2018 را حدود 6.5 درصد حفظ خواهد کرد.