به گزارش ایرنا، فریبا مرادی روز چهارشنبه در آیین بهره برداری از طرح ملی سیماک زنجان، یکپارچه سازی و به اشتراک گذاری اطلاعات داده جغرافیایی املاک میان دستگاههای اجرایی، شفافیت، سالم سازی فرآیندها و پایان امضاهای طلایی را از ویژگی های مهم این طرح ملی برشمرد. 
وی، ارائه خدمات فراگیر دولت الکترونیک در شهرها و و روستاها، مهار زمین خواری و تغییر غیرمجاز کاربری اراضی شهری، روستایی و در نهایت امکان نظارت ارزیابی عملکرد دستگاهها در استانها را از دیگر ویژگی های این طرح برشمرد. 
این مسئول خاطرنشان کرد: سیماک دارای زیر ساخت جغرافیایی تحت وب به نام 'اس جی آی' است که با استفاده از آن دستگاههای اجرایی مربوطه می توانند از انواع نقشه های دیجیتالی و تصاویر ماهواره ای در انجام فعالیت های خود از ان استفاده کنند. 
مردادی ادامه داد: یکی از قابلیت های اس جی آی کنترل محدوده های سرزمینی و حرائم قانونی بوده که فعالیت محدوده جغرافیایی مورد نظر را به لحاظ رعایت مقررات کنترل کرده و ساخت و ساز غیرمجاز در عرصه و حریم تاسیسات سرزمینی مانند جنگل ها و مسیل ها، خطوط انتقال نیرو، بناهای و محوطه های تاریخی مراکز خاص نظایر را ناممکن می سازد. 
وی افزود: دستاورد دیگر سیماک ارائه انواع اطلاعات بهنگام به مدیران مربوطه در سطوح مختلف است که با این کار مدیران، دهیاران تا وزیران به داشبورد مدیریتی مورد نیاز دسترسی داشته و شهروندان نیز می توانند وضعیت پرونده خود را بر روی شبکه ملی اطلاعات پیگیری کنند. 
این مسئول خاطرنشان کرد: این خدمت با در نظر گرفتن وقت و هزینه ای که مردم برای رفت و آمد به اداره ها مختلف صرف می کنند و عوارض اقتصادی، اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و حتی سیاسی آن اهمیت ویژه ای دارد. 
مردادی ادامه داد: نتایج حاصل از اجرای این طرح در 11 دستگاه اجرایی استان البرز نشان می دهد، زمان پاسخگویی به استعلام ها طی 10 ماه به حدود یک پنجم کاهش یافته که هر چند این کاهش قابل توجه چالش هایی را نیز بدنبال دارد. 
عضو هیات مدیره شرکت پست جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: با تشکیل شناسنامه واحد توسط دفاتر پیشخوان و آی سی تی روستایی بیش از 270 میلیون پرونده تکراری و کاغذی از چرخه امور اداری خارج می شوند. 
به گزارش ایرنا، طرح سیماک به عنوان بخشی از دولت الکترونیک بشمار می رود که ظرفیت های زیادی را در بستری مناسب به منظور ارایه خدمات به شهروندان فراهم می آورد.