سرویس کسب‌وکار -
ملکی با با یادآوری این‌که طی بیش از یک دهه اخیر شهرداری‌ها به دلیل نداشتن درآمد پایدار با مشکلات بودجه‌ای زیادی مواجه بودند، مدعی شد: به دلیل اینکه شهرداری‌ها از درآمد پایدار محروم هستند، بنابراین ۸۰ درصد درآمد این نهادهای عمومی غیردولتی از محل ساخت و ساز تامین می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، عدم درآمد پایدار منجر شده تا شهرداری‌ها به صورت غیرعلنی از تجاری سازی‌ها حتی ساخت و سازهای تجاری غیرمجاز حمایت کنند و به صورت ضمنی موافق تجاری سازی باشند.

همین موضوع باعث رشد و توسعه املاک تجاری در کشور به ویژه کلان شهرها شد که این املاک در کلان شهرهای تهران، اصفهان، تبریز و مشهد با حجم گسترده‌ای قابل مشاهده است.

وی افزود: واقعیت این است تقاضا برای املاک تجاری نیز رو به کاهش است چراکه با راه اندازی اپلیکیشن‌ها و کسب و کارهای نوپا به تدریج نیاز مردم هم در سطح عام و هم در سطح خاص از طریق نرم افزارهای مختلف قابل سفارش و تامین است.

وی با بیان این‌که یکی از مشکلات اساسی که منتج به پروژه‌های مازاد تجاری شده، ارزیابی اقتصادی این پروژه‌ها توسط افراد غیر متخصص است، تصریح کرد:‌ ارزیابی و امکان سنجی یک پروژه ساختمانی در دنیای امروز فن و تخصص محسوب می‌شود، اما بسیاری از افراد در عین حال که هیچ تخصصی در این زمینه ندارند، در این عرصه وارد می‌شوند و با پیش بینی‌ها و ارزیابی‌های ناصحیح علامت غلط به سرمایه گذار و بازار می‌دهند.

وی با اشاره به این‌که بسیاری از فعالان اقتصادی در املاک با کاربری اداری فعالیت تجاری انجام می‌دهند گفت: یکی از پیشنهادات برای درآمد پایدار شهرداری، شناسایی این واحدها و صدور مجوز تغییر کاربری برای مالکان این واحدهاست تا ضمن قانونمند کردن محل فعالیت این کسب و کارها، یک درآمد پایدار برای شهرداری ایجاد شود.