طرح ملی مسکن مهر اولین بار از سوی دولت نهم و دهم برای تامین مسکن قشر کم درآمد مطرح و اجرا شد.بخش عظیمی از افراد کم بضاعت با ذره ذره جمع کردن سرمایه های اندک خود به دولت اعتماد کردند و در مسکن مهر ثبت نام نمودند.چه النگوها و انگشتر هایی که فروخته شد تا اقساط مسکن ارزانی  شود که مهر دولت نهم و دهم است.
پس از هشت سال همچنان خانه های بدون سکونت مسکن مهر، نیمه تمام، زخمی تدابیر سیاسی مسئولان شده است.
این شهر چقدر تاون پس داده است، هشت سال جنگ تحمیلی، هشت سال جنگزدگی و آوارگی و هشت سال مسکن خوابیده مهر؟
جنگ تحمیلی ازطرف دشمن بعثی بود ولی این هشت سال بی مسکنی زاییده تصمیمات سیاسی مسئولانی است که مسئولیت مردم را نپذیرفته اند و مسئول سمت هایی هستند که فقط در چهار چوب ریاست تعریف می شود.
از سرمایه های مسکن مهر چه کسی حمایت می کند؟
سرمایه های بسیاری از سرمایه گذاران از کشور های خارجه که به ایران آمده اند توسط منطقه آزاد حفاظت می شود. زمین و سوله رایگان در اختیار آنها قرار می گیرد تا صنعتی را در این شهر راه اندازی کنند و فعالیت اقتصادی داشته باشند، کمی آن طرف تر از شهرک صنعتی که سرمایه گذاران خارجی سرمایه هایشان توسط منطقه آزاد حفاظت می شود، سرمایه های مسکن مهر مردم جنگ زده و بی بضاعت که بعد از ۲۵ سال نتوانستند خانه و زندگی قبل از جنگ خود را دوباره بسازندهمچنان خاک می خورد.
انتظاردولت از مردم این است که زمین بایری که به آنها داده شده است را آباد کنند، هزینه شهر سازی را بپردازند تا زمین های حاشیه شهر قیمت گرفته و رونق یابد و انتظار مردم از دولت این است که مسکنی کم هزینه برای مردم کم بضاعت شهر فراهم کند.
اگر مردم بی بضاعت قادر بودند که هزینه۴۰ میلیونی مسکن را بپردازند که پیش از این ها صاحب مسکن می شدند و نیاز به حمایت دولت نداشتند.
 
 مسجدی با ظرفیت ۵۰ نفر برای چهار هزارو ۸۰۰ خانوار
اگر قرار باشد تمام سکنه منازل مسکونی در واحد ها مستقر شوند و برای هر خانوارتعداد سکنه را حداقل سه نفر فرض کنیم،۱۴ هزار و ۴۰۰ نفر از یک مسجد با ظرفیت ۵۰ نفر استفاده می کنند.
طراحان این مسجد و مجریان این طرح چه درصدی را به مردم و چه درصدی رابه عنوان سود این طرح برداشته اند؟
یکی از ساکنان مسکن مهر کوی فرهنگیان آبادان در خصوص مشکلاتی که در مدت سکونت در این منطقه تجربه کرده است، گفت:از ساعت ۹ شب به بعد جرات بیرون رفتن از خانه را نداریم، سگ های ولگرد زیادی در این محیط پرسه زده و در دل ساکنان این منازل، رعب و وحشت ایجاد می کنند.
شقایق عباسی بیان کرد:گذشته از وجود حیوانات وحشی، در این مکان پاسگاه مستقر نشده است گرچه جانمایی شده ولی هنوز استقرار نیافته است.
عباسی با ابراز نگرانی از مشکلاتی که ساکنان این منطقه در فصل زمستان با آن مواجهند، گفت:بیشتر قسمت های محوطه های اطراف ساختمان، آسفالت نیست و به محض نخستین بارش، خیابان ها پر از گل و لای می شود.
*** ۴۸ هکتار زمین به طرح مسکن مهر به چه سرنوشتی دچار شد؟
رئیس اتحادیه واحدهای مسکونی مهر آبادان بابیان شرایط کنونی مسکن مهر در آبادان، گفت:چهار هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی مسکن مهر به دلیل بی توجهی مسئولان شهری از هر نوع امکاناتی دور مانده اند.
بهزاد طاهری در گفت و گو با خبرنگار همشهری،  گفت:۴۸ هکتار زمین و منطقه مسکونی به اجرای طرح مسکن مهر اختصاص یافت که چند سال است مورد بی توجهی مسئولان شهری قرار گرفته است.
طاهری بیان کرد:۳۳ تعاونی مسکن مهر در سال ۸۷ در آبادان شروع به کار کرد و آبادان نیز نخستین شهری بود که این طرح را اجرا کرد و این طرح نیز از پیشرفت فیزیکی بالایی نسبت به بقیه طرح های مسکن مهر در شهرهای مختلف برخوردار بود.
وی افزود:در بیشتر شهرهای دیگر، مسکن مهر به پایان رسید ولی آبادان همچنان در همان گام نخست است.
تسهیلاتی که تصویب شد ولی پرداخت نشد
رئیس اتحادیه واحدهای مسکونی مهر آبادان در ادامه سخنانش گفت:در سفر استانی رئیس جمهوری دولت نهم، دستور پرداخت ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات به عنوان کمک بلاعوض برای تامین زیر ساخت های این طرح به مسکن مهر آبادان از سوی رئیس جمهوری وقت تصویب شد.
وی اضافه کرد:این مبلغ اعتبار به آبادان تعلق گرفت و تمامی مراحل قانونی پرداخت، انجام شد، ولی برخی از پرداخت مبلغ برای تامین هزینه های ساخت مسکن مهر جلوگیری کرده و این اعتبار برای بهسازی طرح دفع فاضلاب شهری هزینه شد.
وی تصریح کرد:اگر اعتباراتی که برای مسکن مهر آبادان مصوب می شد، در اختیار تعاونی های دارای صلاحیت قرار می گرفت، تعداد زیادی از متقاضیان در خانه های خود ساکن بودند.
۷۰۰ خانوار در واحد های مسکن مهر ساکن شدند
رئیس اتحادیه های مسکن مهر آبادان با بیان میزان کاربری مسکن مهر در حال حاضر بیان کرد:از دو هزار و ۱۰۰ واحدی که پایان کار دریافت کرده است، تنها ۷۰۰ خانوار در این منازل ساکن شدند.
طاهری بیان کرد:هم اکنون، سه هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی مهر تکمیل شده است و یک هزار و هشتصد واحد مسکونی قابل سکونت هستند.
وی بیان کرد:در ۱۴ درصد از واحد های مسکونی مسکن مهر، متقاضیان سکونت دارند ولی بیشتر این منازل خالی از سکنه است.
*** تعرفه های آب  و برق برای مسکن مهر به نرخ روز محاسبه شد
بهزاد طاهری رئیس اتحادیه واحدهای مسکونی مهر آبادان در ادامه سخنانش با بیان پرداخت هایی که برای دریافت انشعاب آب و برق از سوی تعاونی ها و متقاضیان پرداخت شده است، افزود:سال ۹۳ مصوب شد که مبلغی از سوی متقاضیان برای دریافت انشعاب آب و برق پرداخت شود تا متقاضیان مسکن مهر از تخفیف ویژه ای بهرمند شوند، ولی برای دریافت انشعاب، هزینه به قیمت روز دریافت شده و مبالغی که پیش از این پرداخت شده و سه سال در حساب بوده نیز، محاسبه نمی شود.
 خرید و فروش واحدهای مسکونی مهر در آبادان، آزاد نشده است
رئیس کل اتحادیه های مسکن مهرآبادان در ادامه سخنانش گفت:مجوز خرید و فروش واحدهای مسکونی مهر در تمامی مناطق کشور صادر شده است ولی همچنان این مجوز برای آبادان صادر نشده است.
طاهری بیان کرد:افزایش هزینه ها سبب شد بیشتر متقاضیان نتوانند  این واحدها را تکمیل کنند و قانون نیز، واگذاری واحد های مسکونی به غیر را در آبادان سلب کرده  و این روند باعث کاهش سرمایه گذاری و افزایش رکود در مسکن شده است.
وی تصریح کرد:تا زمانی که حمایتی صورت نگیرد، طرح مسکن مهر با داشتن امکاناتی نظیر ” مدرسه، درمانگاه و بازارچه” به دلیل تکمیل نشدن زیرساخت ها راکد می ماند.