طبق قانون اساسی جمهوری آذربایجان، هیچ تفاوت قانونی میان شهروندان و اشخاص خارجی در خرید و فروش مسکن وجود ندارد و آنها می‌توانند به غیر از زمین، هر آپارتمان یا ملکی که می‌خواهند، در این کشور خریداری کنند. طبق این قانون، تنها شهروندان آذربایجانی می‌توانند در این کشور زمین خریداری کنند. همچنین اگر یک فرد خارجی با شهروند آذربایجانی ازدواج کند و این خانواده بخواهد زمینی خریداری کند، سند به اسم فردی که شهروند آذربایجان است ثبت خواهد شد.

بازار مسکن در جمهوری آذربایجان درحال دگردیسی و تغییرات بسیار است که این تغییرات موجب کاهش نسبی قیمت‌ها به خصوص بعد از شوک‌های اخیر اقتصادی ناشی از افت قیمت جهانی نفت، کاهش ارزش پول ملی این کشور (منات) رخ داده است. در نتیجه در جمهوری آذربایجان، می‌توان با هر بودجه و قیمتی آپارتمان و خانه پیدا کرد شاید به همین دلیل نرخ مالکیت ملک نسبت به اجاره‌نشینی بسیار بالاتر است. البته قیمت مسکن در آذربایجان نیز مانند سایر نقاط جهان تحت تاثیر عواملی چون موقعیت مکانی و منطقه‌ای متغیر است.

جنوب آذربایجان از محبوب‌ترین مناطق خرید ملک توسط خارجی‌ها محسوب می‌شود که در این بین شهرهایی چون جلیل آباد، لنکران و کاچماز، به دنبال باکو، از شهرهای پرطرفدار خریداران خارجی هستند.

بنا بر آمارها، ۴۰ درصد از املاک خریداری شده توسط مشتریان خارجی در آذربایجان را آپارتمان تشکیل می‌دهد.