به گزارش رادیوسهام ، اجاره بها در نیمه دوم سال گذشته به خصوص فصل پایانی (زمستان) به دلیل کاهش تقاضای بازار با کاهش روبه رو است. اما با آغاز فصل بهار و به خصوص تابستان که به طور سنتی با افزایش تقاضای مستأجران برای جابه جایی و همچنین افزایش تعداد ازدواج‌ها روبه رو هستیم، اجاره بها افزایش می‌یابد.
 
با این حال به دلیل آنکه بخش اعظم مستأجران قرارداد‌های اجاره نامه را بیش از یک سال تمدید می‌کنند که در اکثر موارد بدون حضور در بنگاه مشاوران املاک صورت می‌گیرد، نمی‌توان بر اساس اجاره نامه‌های ثبت شده در سامانه جامع املاک و مستغلات کشور، برآورد دقیقی از وضعیت بازار رهن و اجاره مسکن به دست آورد؛ بر خلاف بازار خرید و فروش مسکن که قریب به اتفاق معاملات مسکن در این سامانه به دلیل تبعات حقوقی‌ای که عدم ثبت آن برای دو طرف خریدار و فروشنده به دنبال دارد، درج می‌شود. به همین دلیل معمولا بازار اجاره بهای مسکن متکی به گزارش گیری‌های میدانی از مناطق مختلف شهر است.
 
*افزایش اجاره بها در آذر و دی ماه سال گذشته
 
از همین روست که آمار بانک مرکزی در خصوص وضعیت بازار اجاره بهای مسکن در آذرماه سال گذشته نسبت به آذر ماه سال گذشته رشدی حدودا ۱۱ درصدی را نشان می‌دهد حال آنکه نسبت به ماه قبل از آن در سال ۹۶ رشد اجاره بها کمتر از یک درصد (۸ دهم درصد) معرفی شده است. این در حالی است که بررسی‌های میدانی خبرنگار میزان نشان می‌دهد در ماه‌های آذر و دی سال اخیر، هم تعداد اجاره نامه‌ها افزایش داشته و هم نرخ اجاره بها. همچنین به دلیل تفاوت بسیار زیاد رقم اجاره مسکن در تهران در نقاط مختلف و همچنین کم بودن فراوانی آن، نمی‌توان با استفاده از «میانگین گیری»، وضعیت اجاره بها را تعیین یا حتی تخمین زد؛ بنابراین با توجه به موارد مذکور بررسی‌های میدانی خبرنگار میزان نشان می‌دهد در دو ماه آذر و دی سال گذشته همزمان با افزایش معاملات و همچنین قیمت مسکن، اجاره بها نیز رشد بیش از حد انتظار داشته است. کارشناسان علت آن را سه فاکتور افزایش تورم عمومی، افزایش قیمت مسکن و کاهش سود سپرده‌های بانکی عنوان می‌کنند.