حسن قربانخانی گفت: نظام ارجاع کار در تهران شفاف است و مهندسان به نظام ارجاع کار به سبک کنونی و براساس قانون عمل می کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، وی تاکید کرد: از سال ۹۲ در شهر تهران ۱۶ هزار پروانه ساختمانی به مساحت ۲۰ میلیون متر مربع و در سال ۹۵ هم ۸ هزار و ۷۰۰ پروانه به مساحت ۱۰ میلیون متر مربع صادر شده است و از سال ۹۲ تا ۹۵ میزان صدور پروانه های ساختمانی در شهر تهران ۵۰ درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: در سال ۹۲ تعداد ۱۶ هزار و ۵۰۰ مهندسان ناظر پروانه اشتغال دریافت کردند که در سال ۹۵ به ۵۶ هزار نفر رسیده یعنی مهندسان ناظر ۳ برابر شده است.

وی درباره ارجاع کار به اشخاص حقیقی و حقوقی گفت: ارجاع کار به اشخاص حقیقی ۷۰ درصد و به شرکت ها ۳۰ درصد است.

قربانخانی تصریح کرد: تجربه های گذشته نشان داده است که مراجع صدور پروانه یعنی شهرداری ها بر اساس آئین نامه ها و سایر قوانین نظام مهندسی پروانه ساخت وساز صادر می کنند.

رئیس نظام مهندسی استان تهران با اشاره به اینکه شناسنامه فنی و ملکی که از سال ۸۴ روی زمین باقی مانده است و شهرداری ها به آن عمل نمی کنند، تاکید کرد: اگر آئین نامه جدیدی ابلاغ شود، عملیاتی نمی شود.

وی ادامه داد: در شهرداری باید اصلاحاتی صورت گیرد تا ملزم به رعایت قانون شوند به طور مثال در بیمه تضمین کیفیت قانون گذار می گوید، بدون شناسنامه فنی و ملکی نظام مهندسی، شهرداری ها نباید پایان کار صادر کنند.

قربانخانی ادامه داد: یکی از مشکلات نظام ساخت و ساز این است که شهرداری ها خودگردان هستند و منابع درآمدی پایداری ندارند.

وی تاکید کرد: متاسفانه بیشتر شهرداری ها بخش عمده ای از منابع درآمدی خود را از جریمه تخلفات ساختمانی و فروش تراکم بدست می اورند.

قربانخانی ادامه داد: تخلفات هم باعث ترافیک و مسائل زیست محیطی وکاهش خدمات عمومی می شود.