بررسی عملکرد بانک عامل بخش مسکن در راستای اجرایی کردن ابزار اول، حاکی از آن است که بانک مسکن در راستای اجرای مادة 19 آیین ­نامة اجرایی قانون پیش­ فروش ساختمان مصوب سال 1393 و به منظور تسهیل در امور مربوط به پیش ­فروش واحدهای مسکونی، دستورالعمل حساب امانی را با همکاری وزارت راه و شهرسازی تهیه و در تاریخ یکم اردیبهشت ماه سال گذشته ابلاغ کرد. مدیران بانک عامل بخش مسکن هدف اصلی از ایجاد این حساب را، سامان‌دهی بازار پیش‌ فروش مسکن و کاهش ریسک‌های مرتبط با خریداران مسکن عنوان کرده ­اند. در عین حال در این طرح به منظور اطمینان پیش‌خریدار و پیش‌ فروشنده، یک حساب به ازای هر یک از آنها افتتاح و کلیه پرداختی‌ها به پیش­ فروشنده در مقاطع توافق شده و با تأیید مهندس ناظر توسط بانک و از طریق انتقال وجه از حساب پیش ­خریدار به حساب امانیِ پیش­ فروشنده صورت می­ گیرد.
 
از سوی دیگر در سال 95 بانک عامل بخش مسکن، طرح تضمین معاملات فروش اقساطی مسکن ابلاغ شد. بر اساس این طرح رویکرد تسهیل‌گری و کمک به تحرک‌بخشی اقتصاد مسکن در پایان ماه نخست سال گذشته در بانک اجرایی شد. در این طرح به منظور اطمینان طرفین قرارداد (خریداران و فروشندگان معاملات نسیه مسکن)، بانک به عنوان ضامن در خرید و فروش موضوع قرارداد وارد گردیده و پرداخت اقساط ثمن معامله را تضمین می‌­کند.
 
یکی از مهم­ترین اقدامات بانک مسکن در راستای ایجاد تسهیل­ گری برای خانه­ دار شدن زوج­ های جوان، ایجاد تسهیلات تسهیل گر در تسهیلات پرداختی مسکن به زوجین بود. به همین دلیل و در راستای تقویت بخش تقاضا و کمک به خروج از رکود بخش مسکن، سیاست­ های تسهیل­ گرایانه‌ای در شرایط اعطای تسهیلات مسکن به زوجین از از تیرماه سال گذشته ابلاغ شد. این شرایط تسهیل­ گر دو محور اصلی شامل حذف شرط ازدواج اول در تسهیلات پرداختی به زوجین و همچنین حذف شرط وقوع عقد از ابتدای سال 85 و بعد از آن جهت پرداخت تسهیلات به زوجین را در بر می گیرد.
 
در عین حال چهارمین ابزاری که بانک مسکن در سال 95 برای رونق ­بخشی به بازار مسکن به کار گرفت، ابلاغ دستورالعمل کاهش نرخ سود تسهیلات اعطایی از محل حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم بود. این تسهیلات در راستای افزایش بیشتر جذابیت صندوق پس‌ انداز مسکن یکم و حساب پس‌‌‌‌ انداز مسکن جوانان و در ادامه اجرای سیاست‌های پولی و اعتباری نظام بانکی کشور مبنی بر حمایت از کاهش نرخ سود تسهیلات اعطایی، نرخ سود بازپرداخت تسهیلات خرید و ساخت مسکن، پس از 25 سال تک رقمی شد تا به این ترتیب تسهیلات مسکن، اقشار بیشتری از جامعه را پوشش دهد.
 
گزارش عملکرد بانک مسکن نشان می­ دهد: در این زمینه 13 شهریور ماه سال 1395 نرخ سود تسهیلات صندوق پس‌ انداز مسکن یکم برای خرید و ساخت مسکن از 11 درصد به 9/5 درصد و نرخ سود تسهیلات از محل صندوق پس­ انداز مسکن یکم در بافت فرسوده شهری به 8 درصد کاهش یافت. بررسی ­ها نشان می­ دهد این اقدام بانک مسکن سبب شد تا قشر بیشتر از متقاضیان مصرفی امکان برخورداری از این تسهیلات و ورود به بازار مسکن را داشته باشند و به تدریج زمینه ورود بازار مسکن به دوره رونق فراهم شود.
 
همچنین نرخ سود تسهیلات خرید مسکن اعطایی از محل حساب پس‌ انداز مسکن جوانان نیز 9 درصد تعیین شد. کارشناسان بازار مسکن معتقدند: با تک‌ رقمی شدن نرخ سود تسهیلات خرید مسکن به عنوان بلند مدت‌ترین تسهیلات بانکی با دوره بازپرداخت 12 ساله آن هم در شرایطی که نرخ تورم تک‌ رقمی شده است، امکان خروج بخش از رکود بیش از پیش فراهم خواهد شد. مهم‌ترین نقطه قوت این اقدام بانک را می‌توان جذابیت‌ بخشی به بافت فرسوده شهری عنوان کرد که موجب رونق معاملات مسکن در مناطقی از شهرها که تا کنون چندان مد نظر سرمایه‌گذاران ساختمانی و حتی خریداران قرار نداشته است خواهد شد.
 
اما پنجمین ابزار به کار گرفته شده از سوی بانک مسکن طی یک سال گذشته کاهش میزان اقساط پرداختی مشتریان است. بانک مسکن با هدف مساعدت به متقاضیان دریافت تسهیلات مسکن جهت کاهش مبلغ اقساط تسهیلات دریافتی ایشان در سال‌های اولیه دوره بازپرداخت و همچنین افزایش استطاعت گروه‌های هدف مقرر کرد ضریب افزایش اقساط پلکانی سالانه برای تسهیلات فروش اقساطی خرید مسکن و واگذاری سهم‌ الشرکه از محل انواع حساب‌های صندوق پس‌ انداز، علاوه بر 3 درصد موجود در حالت 5 درصد نیز پیش‌ بینی شود.
 
به این ترتیب در سا‌ل‌های نخست بازپرداخت تسهیلات، میزان اقساط مشتریان در روش تقسیط پلکانی سالانه جدید (با ضریب 5 درصد) نسبت به روش تقسیط پلکانی سالانه قبلی (با ضریب 3 درصد) حدود 10 درصد و همچنین نسبت به اقساط ثابت (روش ساده) 20 درصد کاهش خواهد یافت. علاوه بر این مشتریان در زمان انتخاب روش بازپرداخت اقساط تسهیلات خود علاوه بر روش­ های تقسیط ساده و پلکانی سالانه می‌توانند روش پلکانی چهار ساله را نیز انتخاب کنند.