کمتر از 45 ساعت دیگر تا عملی شدن دستور بانک مرکزی باقی مانده است. بانک مرکزی در آخرین دستور سراسری خود تمامی بانک ها را ملزم به کاهش نرخ سود سپرده تا 15 درصد کرد و این دستور، هنوز به مرحله اجرا نرسیده، روی بازار مسکن تاثیراتی گذاشته است. 

«حمید» به پول نیوز می گوید: مالک به من گفته یا یک میلیون تومان روی اجاره می گذاری یا تخلیه می کنی. بر چه اساسی حق دارد یک میلیون تومان برای یک سال به اجاره بهای من اضافه کند؟

محمود زعفرانلو کارشناس و فعال بازار مسکن در این باره به پول نیوز توضیح داد: از روزی که بانک مرکزی بخشنامه الزام کاهش نرخ سود سپرده را فرستاده، اکثر موجرین به تکاپو افتاده‌اند. چرا که آن ها بیش از این مبلغ دریافتی بابت رهن یا خرید را دریافت کرده و آن را به بانک می سپردند. حالا با این خبر، همه تصمیم دارند، اجاره بیشتری دریافت کنند.  

او ادامه داد: البته از پارسال هم به طور طبیعی 16 درصد افزایش اجاره بها داشته‌ایم. از طرفی، تعویض شهردار هم خود به نوعی در ایجاد نوسان قیمتی بی تاثیر نیست که امیدواریم شهردار جدید خودی نشان دهد. چرا که در این مدت رغبت به ساخت و ساز کم شده بود. 

به گفته زعفرانلو، تنها منطقه 12 شهرداری تهران است که هنوز معاملات مسکن در آن رونق دارد و سوت و کورترین منطقه، من حیث معاملات بازار مسکن را منطقه 2 تهران اعلام می‌کند.  

او ادامه داد: با توجه به اینکه سود بانکی را پایین آوردن من فکر می کنم با وجود بالا رفتن بهای اجاره برای برخی شهروندان عزیز، بازار مسکن به زودی تکان می خورد.