قيمت مسکن امسال افزايش نخواهد داشت؛ اين مطلبي است که وزير راه‌وشهرسازي اعلام کرده و به دغدغه بسياري از متقاضيان که نگران بالارفتن قيمت خانه در سال 96 بوده‌اند، پاسخ داده است.

به گزارش "همدان نیوز"، بسياري از کارشناسان بخش مسکن براين‌باور هستند که تجربه سال‌هاي گذشته نشان مي‌دهد پس از دوره رکود طولاني، احتمال صعودي‌شدن قيمت‌ها در بازار مسکن وجود دارد و اين بخش در ايران بيش از سه سال است که رکود را تجربه مي‌کند. باوجوداین، عباس آخوندي که در حاشيه مراسم امضاي تفاهمنامه بين وزارت راه‌وشهرسازي و سازمان اوقاف و امورخيريه براي «احياي بافت‌هاي ناکارآمد شهري و روستايي، جلوگيري از گسترش حاشيه‌نشيني در شهرها و ساماندهي بافت‌هاي حاشيه‌اي مناسب» در جمع خبرنگاران صحبت کرده، از روند رو‌به‌رشد بخش مسکن در سال جاري خبر داده است.

به گفته وزير راه‌وشهرسازي، آمارهاي پيش‌نگر نشان مي‌دهند بخش مسکن در حال رشد معاملات است و البته افزايش قيمت نخواهيم داشت. به گزارش ايسنا، عباس آخوندي همچنين اظهار کرد: اگر شما همين امروز هم به مطبوعات مراجعه کنيد، تمام شاخص‌هاي پيش‌نگر نشان مي‌دهند که ما در آستانه يک رشد در حوزه مسکن هستيم. او در ادامه گفت: با توجه به ورود جريان سوداگري بسيار گسترده در حوزه مسکن طی سال‌هاي گذشته که منجر به احداث بيش از 4,6 ميليون واحدها مسکوني خالي يا خانه دوم است، بيشترين لطمات بر اثر سياست‌هاي غلط دوره گذشته به اين بخش وارد شده است.

آخوندي در ادامه صحبت‌هايش با اشاره به امضاي تفاهمنامه همکاري با سازمان اوقاف و امور خيريه هم اين‌طور توضيح داد: در ستاد بازآفريني شهري، مبنايي که قرار داده‌ايم، عمدتا بحث تمدن ايرانشهري است. در اين تمدن، يکي از کانوني‌ترين محورهايي که سکونتگاه‌هاي ما را شکل مي‌داده چه قبل و چه بعد از اسلام نيايشگاه‌ها بوده که بايد در مجموعه‌هاي شهري مورد توجه قرار گيرد. به گفته عباس آخوندي در بحث بازآفريني شهري پيش از نوسازي تک‌بنا، اولين بحث هويت بخشي اجتماعي است؛ بدون هويت اجتماعي امکان هيچ‌گونه بازسازي‌ای وجود ندارد. در هويت اجتماعي مي‌توانيم تجمع ايجاد کنيم و با سازمان اجتماعي براي حل مسائل گفت‌وگو کنيم. وزير راه‌وشهرسازي با اشاره به بحث مساجد و مراکز مذهبي و فرهنگي گفت: بهترين جايي که مي‌توانيم در شهرهاي جديد که فاقد سابقه سکونت است مردم را متشکل کنيم و گفت‌وگوي جمعي داشته باشيم، مساجد است. آخوندي با تأکيد بر نقش موقوفات در بازآفريني شهري اظهار کرد: براي افزايش کيفيت زندگي در بافت‌هاي فرسوده نياز داريم که از اماکن موقوفه بهره‌وري جديدي داشته باشيم؛ بنابراین امضاي اين تفاهمنامه در ماه مبارک رمضان موجب خير و برکت براي مردم ايران خواهد بود.

به گفته آخوندي، بخش عمده‌اي از ساختمان‌هاي داراي ارزش معماري، موقوفه بوده و تفاهمنامه، امروز يک اقدام کليدي است تا بتوانيم دبيرخانه‌اي در مرکز ايجاد کنيم و شاهد يک حرکت مستمر و مداوم باشيم تا اين موقوفات با شرايط امروز جامعه همساز شود و بتواند به ما کمک کند. همچنين حجت‌الاسلام‌والمسلمين محمدي در اين مراسم اظهار کرد: در سطح کشور بيش از هزار و 200 مجموعه درماني موقوفه داريم؛ 133 بيمارستان داريم. هيچ‌کس هم نمي‌گويد اينها موقوفه است. بعضي از بيمارستان‌هاي موقوفه بيش از مراکز درماني به مردم خدمات‌رساني مي‌کنند. او در ادامه گفت: مساجد نيز همان موقوفه است؛ اگر مساجد نبودند مردم براي بعضي از امورات خود باید هزينه‌هاي زيادي پرداخت مي‌کردند.

همين انتخابات در مساجد برگزار شد. همچنين حدود هشت هزار امامزاده داريم. در بعد علمي و فرهنگي، عدد قابل‌توجهي از کتابخانه‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌هاي علميه در حيطه موقوفات قرار دارد و اين مراکز چون به نام وقف خوانده مي‌شود، ارزش اين سرمايه‌ها ديده نمي‌شود، درحالي‌که هرچه لازمه زندگي امروز بشري است در اين موقوفات وجود دارد. رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه تصريح کرد: دستگاه‌هاي دولتي حدود 25 هزار هکتار املاک موقوفه را در اختيار دارند که به نظر بنده يکي از مؤلفه‌هاي مهم اقتصاد مقاومتي همين وقف است.

او با بيان اينکه متأسفانه برخي عمدا و برنامه‌ريزي‌شده اين حکم الهي را از چشم مردم انداختند يا بد اداره کردند، گفت: وقف نه‌تنها هيچ‌گونه مانعي براي زندگي مردم نيست بلکه به‌عنوان سعادت و خوشبختي مردم است. به گفته محمدي، تا سال 1389 ميانگين وقفي که مردم داشتند، سالانه 200 موقوفه بوده و از آن زمان به بعد که مقداري اطلاع‌رساني و کار فرهنگي انجام شد، سالانه بيش از دو هزار موقوفه انجام مي‌شود./ وقایع اتفاقیه