به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، حسین عبده تبریزی، مشاور وزیر راه و شهرسازی ایران  درچهارمين همايش تجاري بانكي ايران و اروپا طي سخناني گفت: من مایلم در مورد چند نکته ای که اقای اخوندی در زمينه تغییر استراتژی ایران صحبت کردند و اینکه وزارتخانه ایشان سعی دارد بازاری برای افزایش زمینه سرمایه گذاری خارجی فراهم کند. ایشان در مورد بازار مسکن ارائه نکردند و من در این زمینه صحبت می کنم. 
وی بیان کرد: در زمینه خدمات ایران رشد زیادی کرده است و ما 54 درصد تولید ناخالص داخلی در بخش خدمات داریم و حمل و نقل در این زمینه رشد سریع کرده است. 15 درصد نیروی کار کشور در بخش ساخت و ساز است و این هم رو به رشد است و 20 درصد درامد ناخالص داخلی کشور را تامین می کند. بخش ساختمان سازی در ایران بسیار سریع رشد کرده است و به نظر من در بخش مستغلات فضای زیادی برای پیشرفت وجود دارد.
تبریزی افزود:  نرخ رشد جمعیت ایران رو به کاهش است ودر مجموع 25 میلیون نفر خانوار در ایران هست و تغییرات جمعیتی نامطلوبی وجود دارد و ما به سمت جامعه ای میانسال حرکت می کنیم و نیروی جوان کم شده است. تعداد افراد یک خانوار کم شده و از 5 نفر به 3 و دو دهم رسیدیم و 70 درصد جمعیت در شهر ها هستند و مهاجرت کمتر شده است. 20 سال پیش در اطراف تهران 16 درصد جمعیت بوده اما روند اکنون کم شده و شهرها از نظر میزان مهاجرت به ثبات رسیده اند.
وی در اشاره به بازار مسکن اظهار کرد: توان خرید افراد برای مسکن بسیار کم شده است و در بیشتر موارد افراد از بانک مسکن برای پیش پرداخت خرید مسکن استفاده کرده اند  و این می تواند حوزه ای برای افزایش سرمایه گذاری خارجی باشد. سرمایه گذاری زیادی در خانه های لوکس انجام شده است و  با این وجود سرمایه گذاری در خانه های کوچک بسیار کم است و نزدیک به 250 میلیارد دلار در خانه های لوکس سرمایه گذار شده است و این واقعا مصیبت بزرگی است که در دولت گذشته انجام شده است.
تبریزی از آمار نیازمندان به مسکن اینطور گفت:  ما سالانه هفتصد هزار ازدواج داریم و این یعنی 700 هزار نفر طالب خانه های جدید هستند و این می تواند برای سرمایه گذاری بسیار مفید باشد. خانه های افراد مسن و سالمندان نیاز به بازسازی دارد. الان فروش خانه های لوکس در ایران بسیار دشوار است و برای ورود به بازر مسکن و سرمایه گذاری خارجی این بخش اشباع شده است.
وی در نهایت گفت: امکانات بالقوه و حمل و نقل شهری و مسکن در ایران بسیار زیاد است و دولت به طور گسترده در این دو بخش نیاز به سرمایه گذاری و همکاری خارجی دارد تا بتواند ظرفیت های اقتصادی را بالا ببرند و دولت نیز باید جای خود را در این حوزه به جای بخش خصوصی دهد و نباید مداخلات خود را گسترش دهد.