در این نشست اعضای مشاورین املاک موضوعاتی چون اهمیت به کد رهگیری و جایگاه آن در جامعه، مالیات بر ارزش‌افزوده و نقش و جایگاه اتحادیه مشاورین املاک در بازار مسکن را بارزترین چالش‌های پیش‌روی صنف مشاوران املاک عنوان کردند.

مشروح این نشست به شرح ذیل است:

مصطفی قلی‌خسروی: دریافت مالیات‌های غیرمتعارف با بدترین بدخورد

متأسفانه نگرش سازمان مالیات به صنف مشاوران املاک ایرادات بی‌شماری دارد. در خصوص اخذ مالیات بر درآمد مستندات مشاوران املاک واقعی قلمداد نمی‌شود و با بدترین برخوردها مالیات‌های غیرمتعارفی برای مشاوران املاک لحاظ می‌شود. درصورتی‌که مالیات‌های اخذشده نهایی از مشاوران املاک هیچ تناسبی با درآمد مشاوران املاک ندارد.

مشکل ازآنجا نشات می‌گیرد که باوجود ثبت و وضوح تعداد قراردادها و معاملات مسکن در سامانه ملی املاک همچنان سازمان مالیات نگرش غیرواقعی به این صنف دارد.

روال مالیات بر ارزش‌افزوده نیز با معضلات متعددی روبرو است. در حال حاضر این هزینه‌ طبق قانون مالیات بر ارزش‌افزوده از متعاملین دریافت می شود که البته مشاوران املاک به دلیل جلوگیری از بر هم خوردن معامله عموما از متعاملین دریافت نمی کنند درحالی‌که طبق این قانون اموال غیرمنقول مشمول اخذ مالیات نمی‌شوند.

همین امر موجب مناقشات متعددی بین متعاملین و مردم شده است و مشاوران املاک برای فیصله دادن به این مناقشات از حق و حقوق خود می‌گذرند.

اگر دولت به ما می‌گفت تمامی مالیات ازجمله مالیات نقل‌وانتقال، سرقفلی و ورثه توسط مشاوران املاک گرفته شود و این باعث قانونی‌تر شدن صنف مشاوران املاک می‌شد؛ اما متأسفانه در چند سال اخیر تنها مالیات بر ارزش‌افزوده را از این صنف دریافت کردند که این موضوع باعث ایجاد مشکلات متعددی شده است.ما از مسئولین انتظار داریم در حل معضلات مالیاتی صنف مشاوران املاک گام‌هایی بلندی بردارند.

علی حجت اسلامی: دارایی مشاوران املاک را مورد اعتماد نمی‌داند

ازآنجا که عمل مشاوران املاک در حوزه خدمات است نباید چنین مالیاتی را پرداخت کنند چراکه طبق قانون کالاها و خدماتی که مطابق قانون مالیات بر ارزش‌افزوده از پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده معاف شدند مانند اموال غیرمنقول، خارج از شمول این نظام مالیاتی خواهند بود.

در حال حاضر وقتی اسناد معاملات ثبت‌شده را به سازمان دریافت مالیات می‌بریم صنف مشاوران املاک را مورد اعتماد ندانسته و از این صنف درخواست مالیات‌های میلیونی می‌کنند. درحالی‌که تمام فعالیت‌های این صنف واضح و آشکار است.

در این خصوص چندین بار به اتحادیه اعتراض کردیم اما عملکرد مناسبی در این زمینه ندیدم.

محسن آقا محی‌الدین: ارتباط محدود سازمان دارایی با صنف املاک

متأسفانه در چند سال اخیر ارتباط صنف مشاوران املاک با دارایی به‌شدت کاهش پیداکرده است تا سال 1390 تمام مشکلات مشاوران املاک با دارایی به‌صورت توافق دوجانبه حل و فصل می‌شد که متأسفانه در حال حاضر این سازمان بدون کارشناسی کارگروه تشکیل داده و رأی صادر می‌کند و حتی به پرینت عملکرد این صنف توجه شایانی ندارد.

در حال حاضر دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده دور از عدالت است وقتی خانواده‌ای قادر به تأمین اجاره ماهیانه نیست؛ و اکثر دفاتر املاک جهت مراعات این خانواده‌ها حتی کمسیون کم و یا اصلاً دریافت نمی‌کنند مالیات ارزش‌افزوده دریافت شود.

احمد خیابانی: مشاوران املاک به دنبال سودهای مقطعی نیستند

افزایش قیمت‌های مسکن و اجاره‌ها به‌هیچ‌عنوان در دستان مشاوران املاک نیست مسبب افزایش قیمت‌ها در قیمت مصالح ساختمانی، تعرفه‌های و زمینه‌های صدور پروانه ساخت و مجوز و... نهفته شده است. هر مشاور املاک برای رسیدن به مرحله قرارداد با چانه‌زنی‌های مختلف به دنبال حفظ آرامش و نگه داشت متعاملین است و به‌هیچ‌عنوان به دنبال افزایش قیمت‌ها و سودهای کلان مقطعی نیستند

برخی مواقع مشاور املاک باید قیمت واقعی ملک را بگوید. لذا مشاور تکلیف دارد اگر قیمت پیشنهادی از سوی فروشنده کمتر یا بیشتر است لذا مشاوره می‌آید و به او می‌گوید در این منطقه، قیمت واقعی این‌قدر است. مشاور اصلاً باید به کسی که اطلاع ندارد بگوید قیمت منزل در این منطقه این‌قدر است. لذا این کار مشاور املاک بسیار پسندیده است. باید واقعیت را باید بگوید.

سید کریم زهدی: مالیات‌ها پشت سرهم

در چندین سال گذشته قرار بود دریافت مالیات بر درآمد از مشاوران املاک اخذ نشود اما در حال حاضر مالیات بر ارزش‌افزوده مکمل بر مالیات بر درآمد شده است. در حقیقت، این مالیات متعلق به متعاملین (موجر و مستأجر و یا خریدار و فروشنده) املاک است و خود آن‌ها باید پرداخت‌کننده آن باشند.

بعد از بررسی موضوع در سازمان مالیات بر ارزش‌افزوده درنهایت طی جلسات مختلف قرار شد نحوه محاسبه مالیات بر ارزش‌افزوده که بر اساس میزان دریافت حق کمیسیون از متعاملین نباشد؛ زیرا در برخی از قراردادها مشاوران برای اینکه بتوانند قرارداد را انجام دهند و مشتری مداری را اجرا کنند از متعاملین کمتر از حق کمیسیون دریافت می‌کردند تا مشتری‌ها بتوانند هزینه مالیات را بدون چانه‌زنی پرداخت کنند به همین دلیل مشاوران دچار ضرر و زیان می‌شوند زیرا مجبور بودند مالیات متعاملین را خودشان پرداخت کنند.

حمیدرضا توکلی: اگر مشاوران املاک نبودند قیمت‌های مسکن کنترل نمی‌شد

مشاوران املاک نقش به سزایی در خریدوفروش مسکن، اجاره مسکن، ساختمان و زمین‌دارند. مشاوران املاک مسکونی تخصص لازم برای برقراری ارتباط با صاحب‌خانه‌ها رادارند، درحالی‌که مشاوران املاک تجاری با ساختمان‌ها و فضای اداری در ارتباط هستند. مشاوران املاک باید اطمینان حاصل کنند که مشتریان آن‌ها اطلاعات لازم در مورد تنظیم قیمت فروش، قیمت پیشنهادی، یا مذاکرات مبتنی بر قرارداد رادارند.

در حال حاضر به دلیل عدم وجود نرخ‌گذاری بر مسکن مشاوران املاک سوپاپ اطمینان افزایش قیمت هستند اگر همین مشاوران املاک دریک معامله حضور نداشته باشند موجر یا خریدار به هر قیمتی که مایل بود کالای خود را عرضه می‌کردند.

درهرصورت مشاوران املاک تنها به دلیل دریافت حق کمیسیون بیشتر به دنبال افزایش قیمت‌های مسکن نیستند این عده به دنبال یک درآمد باثبات و منطقی هستند.

محمدی: کد رهگیری بی‌اعتبار نشده است

دیوان عدالت اداری به‌منظور آسان‌سازی معاملات و تسریع درروند ثبت رسمی، تکلیف سازمان امور مالیاتی برای ارائه مفاصا حساب به قراردادهایی را که حتماً باید کد رهگیری داشته باشد، لغو کرده است اما این امر هرگز به معنای بی‌اعتبار شدن کد رهگیری یا اختیاری شدن آن در بنگاه‌های مسکن یا رفع تکلیف از مسئولیت مشاوران املاک نیست.

حکم دیوان عدالت اداری، عقد و تنظیم قرارداد در بنگاه‌های املاک را شامل نمی‌شود و مطابق مقررات جاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین ضوابط اتحادیه مشاوران املاک، تنظیم هر نوع قرارداد در بنگاه‌های مسکن شامل مبایعه‌نامه، اجاره‌نامه و دیگر موارد باید با ثبت در سامانه رهگیری املاک و مستغلات، انجام شود و ندادن کد رهگیری در مشاور املاک، تخلف بنگاه محسوب می‌شود.

در حال حاضر مشاوران املاک مکلف‌اند تمامی قراردادهای منعقدشده در بنگاه‌های مسکن اعم از خریدوفروش، رهن و اجاره را در سامانه رهگیری املاک و مستغلات، ثبت و برای قراردادها و معاملات انجام‌شده یک کد رهگیری جداگانه صادر کنند.

حسین رنجوری یزدی: تبعات حذف کد رهگیری از سامانه معاملات املاک

تبعات حذف کد رهگیری از سامانه معاملات املاک را افزایش بیش ‌از پیش کلاه‌برداری در زمینه املاک، فروش یک ملک به چندین نفر، ایجاد هرج‌ومرج و بی بندو باری در ارائه جواز املاک و ایجاد مخاطره در امنیت معاملات است در حال حاضر عدم وجود کد رهگیری منجر به شکایات مردم و افزایش بیش‌ازپیش پرونده‌های قضایی شده است

مشاوران املاک مصداق کاسب حبیب‌الله هستند سردفتران تصور دارند که با حذف کد رهگیری درآمد آن‌ها بیشتر خواهد شد درحالی‌که این‌طور نیست.

سعید لطفی: کد رهگیری عزت صنفی است

راه‌اندازی کد رهگیری، ساعت‌ها زمان برده و هزینه سنگینی را در برداشته که با حذف آن کل این هزینه‌ها از بین می‌رود.

بخشی از مردم با حذف کد رهگیری موافق بوده‌اند بااین‌همه نباید به دلیل وجود پاره‌ای مشکلات کل صورت‌مسئله را پاک کرد، بلکه باید با رفع مشکل به بهتر اجراشدن آن کمک کرد. حذف کد رهگیری یک تصمیم نادرست و آرای دیوان عدالت اداری، مختص بخش‌های دولتی است و نه بخش خصوصی.

کد رهگیری توانست عزت را به صنف مشاوران املاک بدهد راه‌اندازی کد رهگیری به‌آسانی شکل نگرفته است به‌سرعت از بین برود هنوز هم بسیاری از مردم بدون هولوگرام کد رهگیری معامله‌ای را نمی‌پذیرند.

عبداله اوتادی:به تازگی کدرهگیری طناب دار مشاوران املاک شده است

هم‌اکنون کد رهگیری طناب دار مشاوران املاک شده زیرا کد رهگیری با دارایی لینک شده و دارایی بر اساس قراردادها هزینه مالیات بر ارزش‌افزوده دریافت می‌کند.

در حال حاضر اتحادیه مشاوران املاک تمام قراردادهای ناقص، هبه و یا فسخ شده و حتی قراردادهای صوری که برای مدرسه بچه‌ها ارائه می‌شود و از سر دلسوزی از سوی مشاوران املاک انجام می‌شود و هیچ مبلغی را از طرفین دریافت نمیکند را به دارایی ارائه می‌کند.

در صورتی که در گذشته اتحادیه املاک به هیچ عنوان اطلاعات قراردادهای اعضا صنفش را به اداره مالیات ارائه نمیداد و اعلام کرده بود کدرهگیری مبنای محاسبه مالیات نمی باشد.

برخی از مشاوران املاک بالای 240 میلیون تومان بابت همین معاملات به اداره مالیات بدهکار هستند درحالی‌که اتحادیه باید امین مشاوران املاک و مدافع حقوق آن‌ها باشد.

کرمی: درخواست دارایی متناقض است

از زمان راه‌اندازی سامانه مدیریت املاک و صدور کد رهگیری برای معاملات مسکن، شفاف‌سازی اطلاعات املاک و ساماندهی فعالیت مشاوران املاک به‌عنوان مهم‌ترین درخواست دولت و سایر مراجع مرتبط با حوزه مسکن محقق شده است، سامانه کد رهگیری به‌عنوان بهترین ابزار کنترل حجم و قیمت معاملات و همچنین ساماندهی فعالیت مشاوران املاک به مهم‌ترین مرجع اطلاعاتی حوزه مسکن تبدیل‌شده است. صدور کد رهگیری برای اطمینان از صحت و امنیت معاملات مسکن و کاهش تخلفات موجود در این زمینه تأثیرگذار است. در حال حاضر دارایی دو مسیر متناقض را پیش روی مشاوران املاک قرار داده است در مسیر اول کدرهگیری را قبول ندارد در وهله بعدی بر اساس همین کد رهگیری مالیات بر ارزش‌افزوده اخذ می‌کند. بسیاری از مشاوران املاک به‌شدت دچار تناقض‌های شدید شده‌اند؛ اما به‌طورکلی کد رهگیری همانند قفل ضد سرقت املاک است و در سال‌های قبل همه مردم به کد رهگیری ایمان داشتند؛ و مناطق مختلف کشور به‌واسطه همین کد رهگیری ایمن‌سازی شده بود.

حسین صادق زاده: بازگرداندن اعتبار به کدرهگیری از مطالبات صنفی

یک‌زمانی جواز مشاوران املاک 6 میلیون بود اما این جواز در حال حاضر هزار تومان هم ارزش ندارد. در حال حاضر مشاوران املاک هستی فروش مردم هستند و باید به عزت قبلی خود بازگردند. این صنف با اصناف دیگر فرق دارد. اعضای این صنف رازدار و در برخی از موارد وکیل اموال و هستی مردم هستند.

در سال‌های قبل بسیاری از معاملات مغشوش و مخدوش که منجر به ایجاد شرایط مساعد برای کلاه‌برداری می‌شود، بیشتر در بنگاه‌های املاکی که پروانه کسب ندارند و کد رهگیری از اتحادیه نگرفته‌اند انجام می‌شدند؛ همچنین آمار به‌دست‌آمده از میزان جرائم کلاه‌برداری در زمینه معاملات ملکی، نشان می‌دهد این نوع معاملات در بنگاه‌هایی که کد رهگیری ندارند و آن را در برگه‌های معاملاتی قید نکرده‌اند، انجام‌شده بود.

متأسفانه در سال‌های اخیر ارزش و اعتبار کد رهگیری به‌شدت کاهش پیدا کرد یکی از مطالبات صنف مشاوران املاک بازگرداندن اعتبار به کد رهگیری است.

نگهبان دستاوردهای صنفی باشیم

مصطفی قلی‌خسروی رئیس سابق مشاوران املاک در جمع‌بندی مسائل مطرح شده گفت: کد رهگیری در بدو تولد چند قانون را بر عهده داشت اولین قانون این طرح حاوی این مسئله بود که این کد برای امنیت باشد نه باری دریافت مالیات نکته دوم این بود که این کد رهگیری قرار بود با سازمان ثبت‌اسناد لینک شده و بر اساس پلاک ثبتی اتخاذ شود زیرا پلاک ثبتی به‌هیچ‌وجه قابل‌تغییر نیست.

در حال حاضر دفاتر مشاور املاک عاجز از دریافت دستمزد خود هستند در این خصوص اگر خود دولت قدرت وصول مطالبات را دارد با فرستادن مأمور به در خانه مستاجرین حق و حساب خود را دریافت کند ما هم خوشحال می‌شویم در مورد معاملات گذر طرفین به دارائی منتهی می‌شود دولت هرچقدر دلش خواست از فروشنده یا خریدار بگیرد.

مشاوران املاک به‌عنوان یک بخش خصوصی ضربه‌های زیادی از همه بخش‌ها دریافت کرده است مردم باید به دنبال آدرس واقعی افزایش قیمت مسکن باشند و با دیدن هر کم‌کاری یقه مشاوران املاک را نگیرند. البته در مواقع که فروشنده یا موجر قیمت ملک را نمی‌داند باید در این خصوص از طرف مشاور املاک آگاهی سازی شود.

اتحادیه مشاوران املاک باید این صنف را به‌جایی برساند که به ارزش واقعی خود بازگردد. زمانی مردم مشاوران املاک را افرادی بی‌سواد می‌دانستند با ورود و همت اعضای مشاورین املاک در برهه از زمان اتحادیه دارای قانون صنفی، دانشگاه، زائرسرا و ... شد باید ازاین‌دست آورد ها به‌شدت نگهبانی کرد و این موارد را به نسل‌های آینده تحویل داد.