معاون وزیر راه‌وشهرسازی و رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: اگرچه بسیاری از برج‌های جدید ساخته شده در مناطق مختلف شهر تهران مطابق با مقررات ملی ساختمان احداث شده‌اند اما مکان‌یابی نامناسب آنها منجر به ایجاد نوعی تهدید پنهان برای پایتخت شده است.

 محمد شکرچی‌زاده یکی از مقوله‌های مهم شهرهای کنونی را مباحث بلند مرتبه‌سازی در کلان‌شهرها عنوان کرد و با اشاره به حادثه آتش‌سوزی و تخریب ساختمان پلاسکو گفت: ساختمان پلاسکو مظهر توجه به فناوری در چهار تا پنج دهه گذشته است و موید این مطلب که در زمینه ساخت و سازهای بلندمرتبه درکلان‌شهرها هوشمندانه برخورد نشده و همین مساله امروزه ما را با چالش‌های جدی روبه‌رو کرده است.

وی توزیع ساختمان‌های بلندمرتبه در ۲۲ منطقه تهران را تشریح کرد و گفت: درحال حاضر ظرفیت زیستی شهر تهران چهار تا پنج میلیون نفر است ولی جمعیتی هشت میلیون نفری در تهران سکنی داده شده‌اند که با پیرامون تهران به ۱۴ میلیون نفر می‌رسد و این توزیع جمعیتی نشان‌دهنده عدم توجه به ظرفیت‌های زیست‌محیطی است و می‌تواند مقوله حقوق شهروندی را با مخاطره مواجه کند. وی با اشاره به آخرین مطالعه‌ای که از سوی معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه‌وشهرسازی درمورد ساختمان‌های بلندمرتبه انجام شده است، گفت: در تهران ۲۳۱ ساختمان بلندمرتبه داریم که اطلاعاتی از آنها و نحوه ساختشان و همچنین نوع مصالح به‌کار رفته در آنها وجود ندارد. تعداد این ساختمان‌ها قبل از سال ۵۰ برابر ۱۳ مورد بین سال‌های ۵۰ تا ۵۹ برابر ۲۴ مورد بوده است.
 
درحالی که از سال ۷۰ به بعد تعداد ساختمان‌های بلندمرتبه ناگاه افزایش بی‌رویه یافت. وی درباره تعداد ساختمان‌های بلندمرتبه در معابر مختلف گفت: ساختمان‌های بلندمرتبه در عرض معابر شش متری سه برج، در عرض بین ۶ تا ۱۲ متری ۲۷۵ مورد، بیش از ۲۰۰ مورد بلندمرتبه در معابر ۱۲ تا ۲۰ متری و ۳۱۶ بلندمرتبه در معابر ۲۰ تا ۳۵ متری و چهار بلندمرتبه نیز در معابر بیش از ۳۵ متر قرار گرفته‌اند.به گفته وی ساختمان‌ها با استفاده از فناوری‌های نوین و دانش روز ساختمان ساخته شده‌اند اما مخاطرات ویران‌کننده نظیر زلزله و آتش آنها را با تهدیدهای جدی روبه‌رو می‌کند، به این معنا که امکان استفاده از دستگاه‌های آتش‌نشان در معابر کوچک وجود ندارد تا بتوانند با این مخاطرات مقابله کنند.