بندرعباس به عنوان یکی از کلان شهرهای ایران در حاشیه خلیج فارس با جمعیت افزون بر 500 هزار نفر از هر جهت برای ایمن سازی ساختمان هایش بوِیژه در بخش مسکن نیازمند توجه جدی و رعایت اصول مهندسی ساخت و ساز و مقررات ملی ساختمان است.
ایمن سازی ساختمان ها نیازمند توجه جدی
به گزارش ایرنا ؛ موضوع سکونتگاههای نا ایمن با حضور نمایندگانی از راه و شهرسازی ، شهردار، دادستان بندرعباس در نشست دویست و بیست و دوم شورای اسلامی شهر بندرعباس مورد بحث و بررسی قرار گرفت و وجود ساختمان های ناایمن در سطح این شهر را پر مخاطره دانسته و خواستار توقف ساخت و سازهای بدون استاندارد شدند.
به گفته این مسئولان و دست اندرکاران استان ، وجود ساختمان های بلند مرتبه بدون در نظر گرفتن استانداردها، ساخت و سازها غیر اصولی و رعایت نشدن مقررات ملی ساختمان و کمبود وسایل و تجهیزات آتش نشانی از چالش های جدی بندرعباس در این زمینه است.
آنان معتقدند : چالشی که با وجود مسکن مهر 150 هزار نفری بندرعباس بر مشکل های گذشته این شهر افزوده به گونه ای که مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی این شهر آنرا از محله های با بافت فرسوده و حاشیه نشینی خطرناک تر کرده است.
این عده وجود بروز حادثه پلاسکو در تهران را تلنگری برای هوشیاری بیشتر برای هنگام وقوع حوادث و سوانح دانسته و بر بهره گیری از فرصت موجود جهت افزایش آگاهی و مقابله با بحران های آینده و آسیب شناسی شرایط موجود دانستند.
این مسئولان وقوع حوادث آتش سوزی های مختلف همچون آتش سوزی در پاساژ تجاری رودان، آتش سوزی در انبار قدیمی فرودگاه بندرعباس، آتش سوزی یک باب مغازه در مجتمع ستاره شهر بندرعباس ، آتش سوزی یک واحد مسکونی در بندرعباس ، مرگ دو کودک بندرعباسی در حادثه آتش سوزی، آتش سوزی ستاره جنوب بندرعباس، آتش سوزی در یک باب رستوران و واحد مسکونی در جزیره کیش و غیره را یادآور شده و بر لزوم پرداختن بیشتر به این موضوع تاکید کردند.
به گفته خبرگان این حوزه ، شهری که 40 درصد آنرا بافت های فرسوده و حاشیه نشینی تشکیل می دهد که در صورت یک حادثه مانند آتش سوزی و زلزله امکان حضور و تردد امداد رسانی خودروهای آتش نشان را در درون این محله ها نخواهد داشت.
بنا به اظهار آنان ، تخلف های دستگاه های اداری هرمزگان در ساخت و ساز نیز جای بسی تامل دارد به گونه ای که برخی دستگاه ها از ساختمان هایی استفاده می کنند که هنوز پایان کار ندارند و در اجرای اصول ایمنی و مقررات ساختمانی این دستگاه ها باید پیش قدم باشند.
مدیرعامل سازمان آتش ‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس در دویست و بیست و دومین نشست شورای شهر بندرعباس که روز یکشنبه برگزار شد ابراز داشت: مشکل های فراوانی در خصوص ایمنی در این شهر وجود دارد که سازمان آتش نشانی را با چالش های جدی جهت امدادرسانی مواجه کرده است.
فرجام دانش بیان کرد: برای دسترسی نیروهای آتش نشانی به محل حریق درساختمان باید تمهیدهای لازم درنظر گرفته شود،راه رسیدن خودروها به دور ساختمان های بلند مرتبه از همه جهت وجود داشته باشد.
وی خاطر نشان ساخت : ساختمان های بلند مرتبه باید دارای 2 پله یک پله فرار در خارج از ساختمان باشند که متاسفانه سازنده ها برای حفظ منافع خود ساختمان ها را با تنها یک پله و بدون پله فرار احداث می کنند.
مدیرعامل سازمان آتش ‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس اضافه کرد: 4 یا 5 نفر در ماه در مسکن مهر 150 هزار نفری بندرعباس دچار حادثه می شوند و ساختمان هایی آنجا احداث شده که حتی پله فرار نداشته و هنگام آتش سوزی تبدیل به قفس ساکنان خود می شوند.
دانش تصریح کرد: مسکن مهر بندرعباس در حال حاضر به چالشی بزرگ تر و مهمتر از محله ای با بافت فرسوده و حاشیه نشینی همچون محله چاهستانی ها تبدیل شده و طراحی فضای اطراف ساختمان به گونه ای است که خودرو آتش نشان نمی تواند خود را به دور آن رسانده و عملیات انجام دهد.
وی اشاره کرد: ساختمان های بلند مرتبه باید به گونه ای احداث شوند که خودروهای آتش نشانی بتوانند از همه طرف نسبت به انجام عملیات و خدمات رسانی اقدام کنند و پلاسکو نیز به دلیل نبود همین دسترسی فاجعه ساز شد.
وی افزود: بازرسان ایمنی کار اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان باید بر نحوه ساخت و سازها نظارت دقیقی داشته باشند زیرا به دلیل رعایت نشدن نکان ایمنی شاهد از دست رفتن جان انسان ها هستیم، به عنوان نمونه برخی سازندگان اقدام به استفاده از بالابر حمل بار برای حمل انسان می کنند.
به گفته مدیرعامل سازمان آتش ‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس ، گودبرداری های غیر اصولی موجب کشته شدن چندین نفر در سال و سقوط خودروها به درون چاله ها می شود.
دانش اشاره کرد: ساخت و ساز غیر اصولی تصرفی ها، فروش تراکم در معابر تنگ نیز از چالش های امدادرسانی است و علاوه بر آنها صادر نشدن دستور تخریب ساختمان های فرسوده و در حال ریزش، مانند منازل تایدواتر که خانواده ها درون آنها ساکن هستند نیز بر مشکل ها افزوده و حتی در موردی طبقه ای اضافه بر این ساختمان ها ساخته اند.
مدیرعامل سازمان آتش ‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس یادآور شد: حتی در مواردی مجوز احداث ساختمان در مسیر سیلاب داده شده که پردیس دانشگاه علوم پزشکی در بلوار امام حسین (ع) نمونه این موارد است، از سوی دیگر چالش تیرها و سیم های هوایی برق در بندرعباس را داریم که مانع حرکت خودروی های آتش نشان به درون محله ها می شود در صورتی که دنیا به سمت کایل کشی زمینی روی آورده است.
بنا به اظهار دانش ، آب و فاضلاب شهری هرمزگان برای ایجاد هر شیر آتش نشانی از 50 شیر مورد تقاضا برای شهر بندرعباس مبلغ 2 میلیون و 800 هزار تومان هزینه انشعاب درخواست کرده که در مجوع اتش نشانی برای هر شیر باید 7 میلیون تومان پرداخت کند.
وی ابراز داشت: هیچ جای دنیا برای ایجاد و حفظ امنیت شهر و ایجاد واحداث شیرهای آتش نشانی مبلغی را ا آتش نشانی درخواست نکرده و کنتور نمی زنند، آیا با این وضعیت شرایط درست می شود.
دانش خاطر نشان کرد: با بساز و بفروش ها نیز باید برخورد جدی شود تا وسایل ایمنی را پس از دریافت پایان کار از محل ساختمان جدا نکرده و به محل جدید منتقل نکنند، حتی در موردی مغازه ای اقدام به اجاره دادن وسایل ایمنی و آتش نشانی به پیمانکاران می کرد.
مدیرعامل سازمان آتش ‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس ادامه داد: این شهر نیازمند خط ویژه برای سریعتر رسیدن آتش نشانان به محل حادثه بوده و از سوی دیگر باید از تراکم پزشکان در یک خیابان جلوگیری کرده و برخی از آنها را به نقاط دیگری منتقل کرد.
وی گفت: آتش نشانان صنایع غرب بندرعباس نیز دوره های تخصصی مربوط به خودشان را ندیده اند و آتش نشانی آنها در یک خودرو آتش نشانی خلاصه شده است.
دانش بیان کرد: کالاهای بسیار خطرناک در بندر شهید رجایی وجود دارد که اگر اتفاقی رخ دهد کل شهر بندرعباس با خطر جدی روبه رو می شود، مشکل دیگر ساخت و سازهای بلند مرتبه بر روی گسل ها، ازدحام جمعیت هنگام بروز حادثه است که مانع از رسیدن خودروهای آتش نشان به محل حادثه می شود.
وی یادآور شد: وجود اماکن پر خطر در وسط شهر بندرعباس که در صورت وقوع حادثه عده زیادی را به کام مرگ می کشد و نصب نکردن سیستم های اطفاء حریق به خصوص در ساختمان های اداری شهر را نیز باید بر این مشکل ها افزود.
مدیرعامل سازمان آتش ‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس ابراز داشت: بسیاری از ساختمان ها مانند بازار نیلی ، بازار بزرگ هرمزگان ، ستاره شهر و بازار مرکزی به دلیل تخلف های فراوان پایان کار نگرفته و برای دریافت آن نیز مراجعه نمی کنند.
وی در پاسخ به سئوال خبرنگاران گفت: ساختمان جدید استانداری هرمزگان و دادگستری استان نیز هنوز پروانه پایان کار دریافت نکرده اند و اگر قرار است شهر ایمن شود همه باید کمک کنند.
به گفته دانش، خرید خودروهای اطفاء و تخصصی ، تقویت نیروی انسانی ، ایجاد ایستگاه های جدید اتش نشانی ، تخریب ساختمان های فرسوده ، بازدید مستمر از کلیه ساختمان ها ، صادر نکردن مجوز برای احداث ساختمان ها در مسیر سیلاب ، تهیه 2 دستگاه بالگرد حریق و امداد از اقدام هایی است که باید برای آتش نشانی بندرعباس انجام شود.
وی یادآورشد: تهران که یکی از خطرناکترین شهرهای دنیا محسوب می شود حتی یک بالگرد ندارد ولی توکیو دارای 83 دستگاه بالگرد می باشد.
دادستان عمومی وانقلاب بندرعباس هم گفت: اگر پیشگیری مورد توجه قرار گیرد و شهرداری و نظام مهندسی ساختمان که وظیفه سنگینی در این زمینه بر عهده دارند به وظایف خود عمل کنند بسیاری از این تخلف ها بوقوع نمی پیوندد.
سعید اسدی ملک خاطر نشان کرد: اگر موارد ایمنی و مقررات ملی ساختمان به درستی رعایت می شد سال گذشته شاهد شهادت یکی از آتش نشان ها در آتش سوزی های بندرعباس نبودیم.
دادستان عمومی و انقلاب بندرعباس ابراز داشت: باید تمام اماکنی که اصول و ایمنی را رعایت نکرده اند شناسایی شده و به آنها اخطار داده شود تا نقایص را برطرف سازند و تذکر های لازم نیز به مدیران داده می شود.
وی اظهار داشت: جای تاسف دارد که با وجود حادثه خیز بودن هرمزگان برخی مسئولان استان آنگونه که باید به موضوع رسیدگی نمی کنند به گونه ای که با یک بارندگی ساده خیابان های بندرعباس تبدیل به رودخانه شده و زندگی مردم با مشکل روبه رو می شود.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز هرمزگان بیان کرد: بارها تذکر داده شده ولی کسی توجه جدی به این موضوع ندارد در موضوع ورود فاضلاب به دریا نیز وضعیت همین گونه است در صورتی که سلامت مردم از امنیت نیز مهمتر است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار هرمزگان نیز در این نشست بر آسیب شناسی اقدام ها و شرایط موجود تاکید کرد و ابراز داشت: قانون و مقررات فراوانی همچون مقررات ملی ساختمان برای موضوع ایمنی و ضوابط ساختمان وجود دارد ولی باز به این آسیب شناسی مجدد نیازمندیم.
عباس شیرخانلو افزود: باید بررسی شود چرا با ساختمان ها و سازه هایی مواجه ایم که نکات ایمنی درآنها رعایت نشده و اکنون چالش های ایمنی ایجاد کرده اند.
وی ادامه داد: در شرایطی که سایر کشورها به سمت بهره گیری از نظام های هوشمند اعلام ، هشدار و اطفاء حریق در ساختمان ها رفته اند ما در خصوص حداقل ها و تجهیزات فردی آتش نشانی سخن می گوییم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان ابراز داشت: در حوزه فرهنگی نیز آنگونه که باید کار نکرده ایم و حتی مدیران در شناخت حوادث و عمق آنها ضعف داشته و با آنها آشنا نیستیم.
شیرخانلو یادآور شد: به دلیل ضعف در اجرا و سپس نظارت پیمانکار پس از پایان عملیات ساختمانی ودریافت پایان کاراز شهرداری تجهیزات ایمنی را از ساختمان جدا کرده و به محل کار جدید منتقل می کند تا بتواند پایان کار بگیرد که اگر مانند برخی استان ها موضوع مجری ذی صلاح را دنبال و اجرایی کنیم شاهد این اقدام ها نخواهیم بود.
وی اضافه کرد: وارث ساختمان هایی ناایمن هستیم که در گذشته احداث شده اند و اکنون نیز مردم و تجار در آنها ساکن بوده و فعالیت می کنند.
مدیر شهرسازی و معماری راه و شهرسازی هرمزگان نیز در این نشست اظهار داشت: در برخی بافت های فرسوده سعی داریم ورود پیدا کنیم و رویه اصلی و سرلوحه مدیریت شهر سازی و معماری تهیه طرح های تفضیلی و جامع است.
ابراهیم رستم گورانی ابراز داشت: سعی می کنیم با جابجایی یا اسکان مجدد بتوان خدمات را با ساکنان این محله ها ارائه کرد.
رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز در این نشست ابراز داشت: باید از بحران ها و حوادث درس بگیریم و شرایط را به گونه ای تغییر دهیم که حوادث ناگوار روی ندهند یا در صورت رخداد کمترین زیان ها را در پی داشته باشند.
پرویز سالاری ادامه داد: وقوع حوادث غیر مترقبه و شرایط بحرانی اجتناب ناپذیر بوده ولی وجود آمادگی برای مقابله با آنها نیز لازم و ضروری است و باید پرسید چه میزان آموزش به مردم برای مقابله با این حوادث داده شده و تا چه اندازه از این حوادث برای آموزش شهروندان استفاده کرده ایم.
شهردار بندرعباس نیز گفت: بسیاری از ساختمان ها و بازهای ناایمن سطح شهر بندرعباس در دوره های گذشته آغاز و احداث شده اند.
عباس امینی زاده اضافه کرد: از این وضعیت شاکی بوده و خواهان اصلاح شرایط هستیم به همین دلیل با دادستانی و سایر مسئولان مکاتبه های مختلفی صورت گرفته و حتی در خواست تعطیلی یکی از بازارهای ناایمن شهر را داریم.
وی اشاره کرد: ساختمان های ناایمن مجوز پایان کار از شهرداری دریافت نمی کنند ولی از دستگاه ها انتظار می رود همکاری و هماهنگی لازم را با شهرداری داشته باشند.
در این نشست لایحه بودجه 437 میلیارد تومانی سال 96 شهرداری بندرعباس از سوی شهرداری تقدیم رئیس شورای شهر بندرعباس شد.
دراین نشست چنین گفتند: سعی کنیم ، باید این کار بشود واز حوادث اخیر درس بگیریم ، تذکر لازم دادیم ، پایان کارندارند ودر دستور کار قرار گرفت ولی کسی مقصرشناخته نشد ودرنهایت معلوم نشد چه نهادی پی کار بگیرد.