معاملات در بازار مسکن در سال جاری با وجود ثبات قیمتی، رشد چندانی نداشته است. به طوری که رئیس مشاوران املاک چندی پیش به اقتصاد آنلاین گفته بود که در ماه اذر و دی ماه سال جاری معاملات در بخش مسکن کاهش شدیدی داشته است و بر خلاف هشت ماه اول سال که وضعیت به نسبت بهتر بود هر روز کاهش می‌یابد.
به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، آمارها نشان می دهد 102 هزار معامله مسکن در دو ماه اخیر در بخش مسکن ثبت شده است، که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که 200 هزار معامله رسمی بوده است، حکایت از کاهش محسوس حجم معاملات در بازار مسکن دارد، به طوری که شب گذشته هم رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهر تهران از کاهش 50 درصدی معاملات مسکن خبر داد.
در بخش قیمت ها، وضعیت بازار مسکن ثبات بیشتری نشان می دهد، هرچند توقف در معاملات و کاهش معاملات باعث شده است که ثبات قیمت در رونق بازار تاثیر خاصی نداشته باشد و تمایل خریداران و فروشندگان بیشتر به این است که زمان دیگری را برای معامله انتخاب کنند.
در این میان با کاهش حجم معاملات در مسکن شاهد هستیم که توقع خریداران برای خرید مسکن افزایش بیشتری پیدا کند و مشتریان بالقوه تا ملکی امکاناتی مانند پارکینگ، انباری، آسانسور و سایر امکانات رفاهی نداشته باشد برای خرید مسکن اقدام نمی کنند.
که البته این وضعیت بیشتر به مناظق شمالی تهران و مناطق گران شهرهای بزرگ اختصاص دارد. وجود چنین رغبتی در میان خریداران مسکن آماده باعث شده است که قیمت مسکن لوکس در تهران افزایش یک میلیون تومانی داشته باشد.
در حال حاضر مسکن لوکس در تهران با وضعیت بهتری مواجه است و خریداران برای خانه هایی با امکانات کامل راحت تر اقدام می کنند. به همین منظور برای بررسی وضعیت بازار مسکن در مناطق شمالی شهر تهران به سراغ  چند تن از مشاوران املاک مناطق شمالی شهر تهران رفتیم تا وضعیت بازار مسکن را در این مناطق بررسی کنیم.
واحدهای شمال تهران در خواب
مهران لاجوردی مشاور املاک میدان نیاوران تهران است که چندین سال در این منطقه مغازه دارد، وی به خبرنگار اقتصاد آنلاین می گوید: بازار مسکن نسبت به گذشته خیلی کم تحرک تر شده است. به طوری که فروشگاه های املاکی مناطق شمالی تهران که زمانی بهترین مغازه های شهر بودند از رونق سابق افتاده است. در فروشگاه معاملات ملکی ما هم ظرف سال جاری دو معامله کاملا جدی صورت گرفت. این دو معامله هم به دلیل آشنایی قبلی با مالکان این ساختمان ها بود که صورت گرفت.
این مشاور املاک شمال شهر تهران این طور ادامه می دهد: شمال شهر تهران هم با وجود اینکه محل سکونت بسیاری از افراد متول شهر است اما خالی بودن جیب مردم و سرمایه گذاری مردم در بخش های دیگر باعث شده است که خریداران کم شوند. حتی بخشی از افراد در این محله ها هم برای ساخت و ساز ملک خود حاضر نیستند به طور مستقل ملک را تخریب کنند و مجدد بسازند، بلکه روش مشارکتی با افرادی که در کار ساخت و ساز هستند را ترجیح می دهند.
سود بالای بانک های خصوصی رقیب مشاوران املاک
سعید طباطبایی هم که کارشناس فروش املاک در شمال شرق تهران است در پاسخ به سوال اقتصاد آنلاین مبنی بر اینکه وضعیت بازار مسکن در شمال شهر تهران چگونه است؟ می گوید: بازار مسکن تا قبل از ماه محرم وضعیت بهتری داشت و مشتریان ما بهتر برای خرید و فروش و اجاره مراجعه می کردند. بعد از این ماه دلار که در مسیر افزایشی قرار گرفت، تردید در میان مشتریان آغاز شد که البته برخی با محاسبه های جدید خود در خصوص نرخ دلار سعی داشتند ملک خود را بر اساس قیمت دلار ارزش گذاری کنند و قیمت های کاذبی را برای معامله پیشنهاد می کردند.
طباطبایی ادامه می دهد: سود بانکی تا حدی کم شده است و از طرفی پرداخت وام با تسهیلات مختلف افزایش یافته است اما این روش ها در معاملات املاک بالای شهر تاثیر گذاری ندارد و حتی می تواند تاثیر منفی بر جای گذارد. به عنوان مثال در مورد خانه ای که قیمت میلیاردی دارد پرداخت تسهیلاتی که در نهایت برای مشتری چندین میلیون آورده برای سرمایه گذاری ایجاد می کند هیچ گونه رغبتی را ایجاد نمی کند.
از طرفی با کاهش نرخ سود بانکی وضعیتی که در بازار مسکن به وجود آمد حکایت از این داشت که مشتریان در بازار مسکن سرمایه گذاری نکردند و کسانی که صاحب خانه بودند برای شرایط اجاره دیگر حاضر به رهن خانه نشدند. چرا که صاحب خانه ای که در گذشته با رهن کامل و افتتاح سپرده در بانک برای خود درآمدی ثابت و مطمئن فراهم کرده بود این تکیه گاه درآمدی را از دست داده است و صاحبان ملک به ما می گویند خانه را فقط به صورت اجاره واگذار می کنند. که با مبالغ پیشنهادی اجاره صاحبان خانه مشتریان توان اجاره ندارند.
این کارشناس املاک اشاره ای هم به تخلف بانک های خصوصی می کند و از تاثیر رفتار این بانک ها بر بازار مسکن این طور می گوید: در میان بانک های خصوصی به دلیل نیاز بالای این بانک ها به سپرده گذاری مشتریان رفتاری تخلف آمیز شکل گرفته است و مدیر شعب بانک ها به صورت تبانی با مشتریان پولدار خود این مشتریان را ترغیب می کنند که سرمایه گذاری در بانک را با دریافت سود غیر متعارف انجام دهند.
در چنین شرایطی اولین گروهی که از چنین سودهایی بهره مند می شوند سوداگران بازارهای پولی هستند، کسانی که هر بازاری را برای سرمایه گذاری مناسب تر ببینند به آن بازار مراجعه می کنند. در چنین شرایطی بسیاری از کسانی که از بازار مسکن برای سرمایه گذاری و رسیدن به سودهای بالای کوتاه مدت نگاه می کردند از بازار خارج شدند تا در بانک های خصوص سرمایه گذاری کنند.