گیتی آنلاین - ۳سال از رکود بازار مسکن می‌گذرد و اتفاقاتی که احساس می‌شد که با آنها بازار مسکن رنگ رونق را به خود بگیرد، هیچ تاثیری در بازار مسکن نگذاشت.
حالا پس از گذشت ۳ از رکود جدی بازار مسکن فعالان و مسئولان این حوزه نوید رونق را در روزهای پس از انتخابات می‌دهند. اما چندی پیش مرکز آمار ایران در گزارشی از افزایش ۳/۳ درصدی  مسکن و زمین خبر داد که البته این میزان از تغییرات معاملات مسکن گره ای از رکود نمی گشاید. به اعتقاد برخی ها این تغییرات می‌تواند جرقه ای برای خروج از رکود باشد. در این میان آمارها در تابستان سال جاری و مقایسه آن با ۱۱ فصل قبل از آن نشان می‌دهد که بازار مسکن به جز نوسانات جزئی در تعداد معاملات، تغییر چشمگیری را در جهت رونق تجربه نکرده است.
گزارش‌های ثبت شده از فروش املاک نشان می‌دهد که در شهر تهران و در مقایسه با سال گذشته ۱۴درصد از حجم معاملات کم شده است. این حجم در کل کشور افت ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد. این خبر بسیار بدی است زیرا  رکود را به رخ می‌کشد.
نمودار تعداد معاملات زمین و مسکن در این ۱۲ ماه نشان‌دهنده حرکت بر روی خط رکود است و هیچ‌گاه رشد معنادار و دنباله‌داری در معاملات اتفاق نیفتاده است.در تابستان۹۵، با افزایش تعداد معاملات فروش آپارتمان‌های مسکونی، اظهاراتی مبنی بر خروج مسکن از دوره رکود و ورود به دوره پیش رونق مطرح شد اما آمارهای بعدی منتشر شده از سوی بانک مرکزی و اتحادیه مشاوران املاک این فرضیه را با چالش جدی مواجه کرد چراکه این آمارها حاکی از افت تعداد معاملات در پاییز بود.
براساس گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران در آذرماه سال‌جاری، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در مقایسه با‌ماه قبل ۵.۱درصد و نسبت به ‌ماه مشابه سال قبل ۵.۹درصد کاهش نشان می‌داد.
از سوی دیگر، حسام عقبایی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز اخیرا در گفتگو با پارسینه گفت: کاهش معاملات مسکن کشور در دی‌ماه  رقم خواهد خورد و رکود تا انتخابات ادامه خواهد داشت. او همچنین در خصوص معاملات آذر ماه گفت: در سطح کشور نیز در کل مدت آذر ماه ۴۴ هزارو ۴۲ قرارداد خرید  و فروش و ۴۶ هزارو ۶۴۶ قرارداد اجاره داشتیم و در مجموع ۹۲ هزار ۱۶۴ قرارداد در کشور داشتیم که متاسفانه در کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد کاهش معاملات مسکن را داریم .
عقبایی همچنین در پاسخ به این پرسش که معاملات در زمستان چگونه خواهد بود گفت: پیش‌بینی ما این است که روند افزایش معاملات در تهران جاری و ساری خواهد بود، البته نه در حد بالایی. از سوی دیگر افزایش قیمت تا پایان سال وجود نخواهد داشت. با توجه به اینکه دو انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا را در پیش داریم به همین خاطر پیش بینی می‌شود ماه‌های فروردین و خرداد تحت تاثیر انتخابات قرار می گیرد. بنابراین تا پایان بهار ۹۶ هیچ افزایش قیمتی را در حوزه معاملات مسکن پیش‌بینی نمی‌کنیم.
همچنین مرکز آمار ایران از معاملات انجام‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران در تابستان۹۵، گزارشی منتشر کرده است که براساس آن، متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی ۴میلیون و ۵۴۱هزار تومان با میانگین مساحت ۲۷۷مترمربع بوده که نسبت به فصل قبل ۰.۲درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۳.۳درصد افزایش داشته‌ است. همچنین تعداد معاملات فروش زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی انجام شده نسبت به فصل قبل ۲۱.۱درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۵.۳ درصد کاهش داشته است.
برمبنای این گزارش، متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران نیز ۴میلیون ۲۷۲هزار تومان بوده که نسبت به فصل قبل ۰.۸درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۶درصد افزایش داشته است. همچنین تعداد معاملات فروش زیربنای مسکونی انجام شده در این مدت نسبت به فصل قبل ۲۴.۹درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۲۲درصد افزایش داشته است.مرکز آمار در گزارش خود از افزایش ۹.۹درصدی اجاره‌بهای هر متر زیربنای مسکونی در تابستان۹۵ نسبت به فصل مشابه قبل خبر داده است.
در همین رابطه مرکز آمار به افزایش قیمت مسکن و زمین تاکید دارد و از طرفی رئیس اتحادیه مشاوران املاک از کسادی بازار خبر می‌دهد و می‌گوید تا پایان زمستان و زمان انتخابات هیچ افزایش قیمتی در بازار مسکن نخواهیم داشت. اما این صحبت ها چقدر در بازار صحت دارد؟ آیا در واقعیت چقدر مسکن با افزایش قیمت یا کاهش  و رکود مواجه است؟ اگر سری به بازار مسکن بزنیم و به فایل های مشاوران املاک سرک بکشید خواهید دید که داستان به صورت دیگری از سوی اجاره نشین ها بیان می‌شود. آنها از وضعیت قیمت‌ها بخصوص اجاره گلایه‌های زیادی دارند و می‌گویند اجاره بها بسیار بالاست و  حقوق‌‌شان دیگر  کفاف یک ماه اجاره واحد مسکونی را نمی‌دهد.