رئیس دبیرخانه ستاد اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور گفت: سازمان بهزیستی با کاهش شدید نیروی انسانی مواجه است.
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، مهناز کاشی صبح امروز در جمع کارکنان بهزیستی خراسان جنوبی، اظهار داشت: بازدیدها و ارزیابی‌هایی که در سطح استان‌های کشور صورت می‌گیرد با توجه به تسهیل‌گری اشتغال جامعه هدف است.
وی با تأکید بر اینکه آنچه که داده‌های حوزه اشتغال را مشخص می‌کند میزان اثربخشی فعالیت‌های تخصصی در معاونت‌های تخصصی است، بیان داشت: باید برای ارتقای عملکرد سازمان بهزیستی گام برداریم.
* ضرورت آمادگی شغلی افراد تحت نظارت و هماهنگی تیم‌های تخصصی
رئیس دبیرخانه ستاد اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور به شاخص اشتغال در سازمان بهزیستی اشاره کرد و توضیح داد: تعداد اشتغال ایجاد شده نسبت به تعداد افراد واجد شرایط اشتغال شاخصی بوده که در سطح ملی برای اشتغال تعیین شده است.
کاشی ادامه داد: افراد واجد شرایط اشتغال باید افراد بازتوان و یا اعضای خانواده بیکار یا جویای کار و در رنج سنی 18 تا 50 سال باشند.
وی با تأکید بر اینکه افراد باید تحت نظارت و هماهنگی تیم‌های تخصصی در زمینه آماده‌سازی شغلی آماده شوند، تبیین کرد: همچنین مهارت‌های افراد شناسایی و برای به کارگیری به حوزه اشتغال معرفی شوند.
رئیس دبیرخانه ستاد اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه در سازمان بهزیستی توانمندسازی فردی، روحی، اجتماعی و استقلال اقتصادی افراد مطرح است، یادآور شد: این نهاد متولی تسهیل‌گری در حوزه مسکن و اشتغال جامعه هدف خود است.
* در روند آماده‌سازی شغلی مطابق دستورالعمل ابلاغی اتفاقی رخ نداده است
کاشی تصریح کرد: سازمان بهزیستی نه سازنده مسکن و نه ایجادکننده اشتغال برای مددجویان است و تنها تسهیل‌کننده این امور به واسطه منابعی که تحت عنوان منابع منابع بلاعوض و توانمندسازی در اختیار سازمان قرار می‌گیرد، است.
وی با انتقاد از اینکه در روند آماده‌سازی شغلی مطابق دستورالعمل ابلاغی طی دو سال گذشته اتفاقی رخ نداده است، اعلام کرد: متأسفانه افرادی هستند که بدون بررسی لازم برای دریافت تسهیلات معرفی شده‌اند و همین امر باعث می‌شود که مددجویان به اشتغال واقعی و پایدار نرسند.  
رئیس دبیرخانه ستاد اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور، عدم اشتغال واقعی و پایدار را در عدم شناسایی و توجه لازم به نیازهای افراد اعلام کرد و گفت: باید یک بازنگری روی دستورالعمل صورت بگیرد.
کاشی متذکر شد: باید بر اساس اصولی که در دستورالعمل آماده‌سازی برای حوزه‌های تخصصی و کارشناسان دیده شده است عمل کنیم و هیچ موردی را برای اینکه می‌خواهیم منابع استانی را جذب کنیم بدون آماده‌سازی شغلی به حوزه اشتغال معرفی نکنیم.
وی بیان داشت: باید به نیازهای فردی که واجد شرایط اشتغال است رسیدگی و بعد برای دریافت وام معرفی شود.  
* لزوم ایجاد هم‌افزایی میان حوزه‌های تخصصی در شهرستان‌ها و استان‌های کشور
رئیس دبیرخانه ستاد اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور بر لزوم هم‌افزایی در میان حوزه‌های تخصصی تأکید کرد و افزود: باید هم‌افزایی میان حوزه‌های تخصصی در شهرستان‌ها و استان‌ها صورت بگیرد و از ظرفیت سایر حوزه‌ها استفاده کنیم.
کاشی بر لزوم بازاریابی، فروش محصولات، راه‌اندازی نمایشگاه فروش فصلی و دائمی برای جامعه هدف تأکید کرد و افزود: این اقدامات نیازمند هم‌افزایی و پشتیبانی حوزه‌های تخصصی است.
وی با بیان اینکه اجازه استخدام به سازمان بهزیستی داده نمی‌شود، ادامه داد: محاسبات جامعه هدف ورودی روز‌به‌روز درحال افزایش و نیروی خدمت رساننده در ادارات ثابت مانده، سازمان بهزیستی با کاهش شدید نیروی انسانی مواجه است و بیشتر کارشناسان این سازمان در حوزه‌های تخصصی و اشتغال کارشناسان چند منظوره هستند که این امر سبب می‌شود خروجی خوبی در زمینه اشتغال نداشته باشیم.
رئیس دبیرخانه ستاد اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: از برنامه‌های حوزه اشتغال راه‌اندازی مؤسسات خیریه بوده که در این زمینه اگر شخصی مشتاق به راه‌اندازی مؤسسه خیریه است اقدامات لازم را انجام می‌دهیم، زیرا راه‌اندازی مؤسسات خیریه سبب انجام برخی امور توسط NGOها می‌شود و در راستای آماده‌سازی شغلی به جامعه هدف کمک می‌کند که این امر هم نیاز به نظارت دارد و هم وظیفه کامل از دوش ادارات برداشته نمی‌شود.