ایرنا - مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان از وجود 203 هزار واحد مسکونی روستایی در استان خبر داد و گفت: از این تعداد 124 هزار واحد، معادل 61 درصد در برابر حوادث طبیعی غیرمقاوم بوده و نیازمند استحکام بخشی است.
61 درصد منازل روستاییان گلستان نیازمند مقاوم سازی است
محمدتقی زمانی نژاد روز دوشنبه درخصوص ضرورت استحکام بخشی این واحدها به ایرنا اعلام کرد که طرح نوسازی و مقاوم سازی منازل روستاییان سالانه برای 200 هزار واحد در کل کشور باید اجرا شود که در گلستان این طرح از سال 84 با تصویب 57 هزار واحد در دستور کار قرار گرفته و در این مدت 53 هزار منزل نوسازی و مقاوم سازی شده و به بهره برداری رسیده است.
وی با بیان اینکه در اجرای طرح مقاوم سازی به مالکان واحدهای روستایی وام های ویژه پرداخت می شود، اظهار داشت: سهم امسال استان گلستان در پرداخت این تسهیلات پنج هزار و 300 واحد بوده که تاکنون 614 متقاضی این وام را دریافت کرده اند.
زمانی نژاد از گلستانی ها خواست که به منظور دریافت تسهیلات مسکن روستایی و مسکن شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت، به مبلغ 200 میلیون ریال با کارمزد پنج درصد و بازپرداخت 15 ساله، به ادارات مربوطه مراجعه کنند.
وی همچنین با اشاره به 5 دی ماه سالروز زلزله بم، گفت: کاهش خسارت های ناشی از بلایای طبیعی نیازمند توجه به مراحل مختلف مدیریت بحران اعم از آمادگی، پیشگیری، مقابله و بازسازی است.
به گفته وی، گلستان در این ارتباط طی سال های گذشته متولی بازسازی 10 هزار واحد مسکونی خسارت دیده ناشی از حوادث غیرمترقبه و بلایای طبیعی در سطح استان و کشور بوده است.
به گزارش ایرنا گلستان به دلیل موقعیت جغرافیایی از مناطق در معرض حوادث طبیعی همچون سیل، رانش زمین و زلزله است. 
صادقعلی مقدم مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری گلستان پیش از این گفته بود که استان روی گسل زلزله قرار داشته و در سال های اخیر افزون بر 950 زمین لرزه در مناطق گوناگون آن رخ داده است. 
در گلستان 30 شهر و 967 روستای بالای 20 خانوار وجود دارد، حدود نیمی از جمعیت یک میلیون و 900 هزار نفری استان در روستاها ساکن هستند که غیر مقاوم بودن 61 درصد واحدهای مسکونی این مناطق ایمنی روستاییان را همواره در معرض خطر قرار داده است.