تحولات اقتصاد کلان خود را در آمارها نشان داده است، اما هنوز بخش مسکن تحت‌تاثیر رشد اقتصادی بالای 7 درصد قرار نگرفته است.
رکود در بازار مسکن ادامه پیدا می‌کند؟
گروه اقتصادی- بازار مسکن پس از سه سال رکود، از ابتدای امسال روند امیدوارکننده‌ای را در پیش گرفت و پیش‌بینی‌ها از فرارسیدن دوران پیش‌رونق حکایت داشت.
به گزارش افکارنیوز، افزایش تعداد معاملات در ماه‌های ابتدایی سال جاری نشانه‌ای بود که برخی فعالان بازار مسکن به آن برای خروج از رکود دل بسته بودند. حامد مظاهریان، معاون وزیر راه و شهرسازی و حسام عقبایی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک اعلام کردند که در نیمه دوم سال، رونق به بازار مسکن خواهد آمد. بانک مرکزی هم در گزارش‌های آماری خود بخشی را به تحلیل اختصاص داد و از نشانه‌های خروج از رکود سخن گفت.
تمام این معادلات اما با انتشار آمار معاملات مسکن در ماه هفتم سال، تغییر کرد. ماه اول از نیمه دوم سال که از آن به عنوان نیمه رونق یاد شده بود، فعالان بازار را غافلگیر کرد. تعداد معاملات مسکن در این ماه کمتر از ماه هفتم در سال‌های 93 و 94 بود پس نمی‌شد به خروج از رکود امیدوار بود.
بیت‌الله ستاریان، کارشناس اقتصاد مسکن در تحلیل آمارهای بانک مرکزی و کاهش معاملات مسکن در ماه هفتم سال می‌گوید: «تصورها راجع به فرارسیدن دوران پیش‌رونق اشتباه بود؛ چراکه افزایش معاملات در ماه‌های ابتدایی امسال حاصل آثار روانی در پسابرجام بود.» به گفته او، اگر قرار بود اتفاق ویژ های در بازار مسکن رخ دهد، باید تحول چشم‌گیری در فضای اقتصاد کلان رخ می‌داد تا بازار مسکن نیز از آن متاثر شود.
طبق برآورد این تحلیلگر بازار مسکن، احتمالا تا بهار سال آینده معاملات مسکن وارد فضای رونق نخواهد شد. مقاومت بازار مسکن برای ورود به دوران رونق در حالی ادامه دارد که طبق اعلام مرکز آمار، اقتصاد ایران در بهار امسال با رشد 4.4 درصدی مواجه شده است. رییس‌کل بانک مرکزی نرخ رشد نیمه امسال را 7.4 درصدی اعلام کرده است.
تحولات اقتصاد کلان خود را در آمارها نشان داده است، اما هنوز بخش مسکن تحت‌تاثیر رشد اقتصادی بالای 7 درصد قرار نگرفته است.