افزایش قیمت دلار فصلی است/ سفرهای استانی رئیس‌جمهور تمام شد
سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران از اختصاص هزار میلیارد تومان از سوی دولت برای ارزان‌تر شدن مسکن مهر خبر داد.
اختصاص هزار میلیارد برای ارزان‌تر شدن مسکن مهر/ افزایش قیمت دلار فصلی است/ سفرهای استانی رئیس‌جمهور تمام شد
به گزارش تابش کوثر ، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران با ارائه گزارشی از وضعیت بودجه‌های اختصاص یافته به طرح‌های عمرانی از سوی دولت، اظهار داشت: تاکنون اعتبار 23 هزار میلیارد تومانی به طرح‌های عمرانی اختصاص داده شده است.
وی افزود: هدف‌گیری دولت در این زمینه تا پایان سال جاری اختصاص 37 هزار میلیارد تومان بوده که تاکنون 23 هزار میلیارد تومان پرداخت شده است. هدف دولت این است که بیش از 40 هزار میلیارد تومان به این بخش اختصاص داده شود که امیدوارم به این هدف دست یابیم.
سخنگوی دولت یادآور شد: تصمیم داشتیم به منظور کاهش آلایندگی 90 هزار تاکسی فرسوده را از ناوگان حمل و نقل عمومی خارج کنیم که تا این لحظه 34 هزار تاکسی فرسوده امحا شده و خودروهای جدید جایگزین آنها شده، با این وجود آلودگی هنوز وجود دارد، لذا تصمیم گرفتیم آلودگی را از دو محل تقلیل دهیم؛ یکی اینکه خودروها را گازسوز یا برقی‌ کنیم. در زمینه ریزگردها نیز در بودجه سال 96  به عنوان یک اولویت بیش از 10 هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده است.
نوبخت در زمینه اقدامات دولت در زمینه مسکن مهر گفت: امسال 1000 میلیارد تومان برای ارزان‌تر تمام شدن مسکن مهر اختصاص دادیم.
وی درباره سفرهای استانی رئیس‌جمهور نیز افزود: سفرهای استانی رئیس‌جمهور و هیئت دولت تمام شده، اما دولت در تهران دو سفر داشته و سفر دیگر احتمالا مربوط به خود استان تهران باشد.
سخنگوی دولت به بخش‌های مختلف بودجه سال 96 اشاره کرد و گفت: در بودجه سال آینده 5/73 هزار میلیارد تومان به بخش رفاه اجتماعی، 8/55 هزار میلیارد تومان به آموزش و پژوهش، بیش از 51 هزار میلیارد تومان برای امور دفاعی و 3/48 میلیارد تومان برای امور سلامت اختصاص داده شده است.
وی با اشاره به بودجه دفاعی کشور دربودجه سال 96 گفت: کسانی که مدعی‌اند دولت همه چیز را به مذاکره پیوند می‌زند و اهمیتی به بخش دفاعی نمی‌‌دهد، بودجه دفاعی کشور را ملاحظه کنند. انشاءالله همان‌طور که رئیس‌جمهور فرمودند خداوند به آنها انصاف عطا کند.
نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بدهی بابک زنجانی پرداخت شده یا پولی به دولت به عنوان بدهی داده شده است؟ گفت: به دنبال طلب دولت از بابک زنجانی هستیم و همه مستندات را به قوه قضائیه فرستاده و دستگاه قضا هم پیگیر است. در جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، آقای اژه‌ای گزارشی در این‌ باره ارائه  دادند که ما منتظر نتیجه نهایی از سوی قوه قضائیه هستیم.
وی افزود: تاکنون چیزی تحت عنوان پول از بابک زنجانی به دولت نرسیده است.
نوبخت درباره اظهارات ضدایرانی ترزا می نخست‌وزیر انگلیس نیز گفت: اظهارات وی که از آن سمت دنیا بیاید و درباره خلیج فارس صحبت کند، باعث ناامنی می‌شود. جمهوری اسلامی ایران باعث امنیت منطقه است و مسئولان کشوری نسبت به این اظهارات واکنش نشان داده‌اند و اقدامات متناسب نیز صورت می‌گیرد.
سخنگوی دولت درباره طرح در دست مجلس برای کاهش مناسبات با انگللیس به دلیل اظهارات نخست‌وزیر این کشور ابراز بی‌اطلاعی کرد.
وی در بخش دیگری از نشست‌خبری با اشاره به اینکه گفته شده دولت به دنبال کسب درآمد از افزایش قیمت دلار بوده، گفت: ارز مبادله‌ای بیش از 3 هزار و 300 تومان نیست و به نفع دولت هم نیست نرخ دلار بالا باشد. ما حتی حاضر شدیم برخی از بدهی‌های‌مان را از بازار سرمایه‌ای با سود 22 درصد تامین کنیم، اما موافق افزایش قیمت دلار نبودیم. این افزایش قیمت فصلی بوده و بانک مرکزی نیز باید این بازار را مدیریت کند تا قیمت شناور را به صورت مدیریت شده در اقتصاد کشور داشته باشیم.
نوبخت خاطرنشان کرد: حذف 3 صفر از واحد پول در حال مطالعه است، اما فعلا همان حذف یک صفر را به مجلس فرستادیم.
سخنگوی دولت درباره احتمال استیضاح وزیر راه به دلیل حادثه قطار گفت: اینکه این موضوع(تصادف قطار) را به عدم کفایت آقای آخوندی ربط دهیم، فکر می‌کنم باید منصفانه‌تر بح شود؛ ایشان مدیری لایق و با تجربه هستند و می‌توانند خدماتی به مردم ارائه دهند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت از آقای نقوی‌حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس به دلیل اظهارتش شکایت کرده؟ گفت: خیر، هیچ شکایتی از وی توسط دولت صورت نگرفته است.
نوبخت درباره شکایت از آقای عباسی به دلیل هجمه‌هایش به دولت؟ گفت: نمی‌دانم شکایتی شده یا نه، اما دادستان هر شهری می‌تواند به عنوان مدعی‌العموم نسبت به هتاکی‌ها ورود کند. کاش در بعضی هتاکی‌ها ادب رعایت می‌شد. ایشان مدت‌هاست در همه زمینه‌ها اظهارات عمیقانه و فیلسوفانه داشته و مدت‌هاست علیه دولت هجمه می‌کند.